N
150 kr i timmen är rimligt. Det var det som han sa innan han påbörjade arbetet. Att ändra priset efteråt är inte okej. Hade han sagt 350 kr från början hade det varit en annan femma.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
de e ju ni som e kompisar - då har han satt rätt pris... fråga inte nån annan än honom.

A
N newbee skrev:
150 kr i timmen är rimligt. Det var det som han sa innan han påbörjade arbetet. Att ändra priset efteråt är inte okej. Hade han sagt 350 kr från början hade det varit en annan femma.
fast du kan ju inte hitta på själv?

han sa aldrig 150kr innan han påbörjade arbetet?

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Cahilli skrev:
2800 i handen x 5dagar x 4v = 56k
Fast du måste lägga undan lite pengar för semester. (Ungefär 10% av årsarbetstiden är semester.)

Så det motsvarar aningens över 50K i månadslön efter skatt. Vilket är ungefär 80k före skatt.

N
A Aunty skrev:
fast du kan ju inte hitta på själv?

han sa aldrig 150kr innan han påbörjade arbetet?
Inlägg nr 3
”När jag frågade han sist för kanske 1,5 år sen sade han 150.. därav chocken”

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
D
Egentligen tror jag att vi diskuterar vilket slags vänskap som finns mellan två män. En riktig vän ber man kanske inte att arbeta gratis i åtta timmar. Och man tar inte betalt för väntjänster av en riktig vän. Dilatos inlägg har varit kloka.

• Gilla
  • Haha
Mach77777 och 4 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
En riktigt god vän hade gjort det billigare (1000-1500 eller absolut max 2000kr). 350 kr/h är nog kompisens ordinarie svartpeng. Om det varit en god vän till mig så hade jag tyckt att han var girig, och bett honom fara åt helvete. Jag skulle inte ha gjort så mot en god vän. Tips är att alltid prata igenom sådant innan.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Är den tråden på skämt? Frågat man verkligen ett forum om råd kring svart timpenning från en kompis?

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
A
N newbee skrev:
Inlägg nr 3
”När jag frågade han sist för kanske 1,5 år sen sade han 150.. därav chocken”
ja precis, 1,5 år innan detta jobbet.

så han har aldrig sagt 150 kr för detta jobbet.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
A
K koolla skrev:
Är den tråden på skämt? Frågat man verkligen ett forum om råd kring svart timpenning från en kompis?
ställt exakt samma fråga men tydligen inga som helst problem

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Hej
Jag vill också vara vän med honom så skickar du honom till mig några timmar för det priset. Jag bjuder på grillat och med tillbehör och starka groggar Man i skjorta gör chockade ansiktsuttryck, viftar med handen, gestikulerar förvåning, retro miljö.

Cahilli skrev:
Halloj!

350 kr//tim är "kompispris" om du beaktar att en nomal vit lön ska täcka in semesterersättning, pensionsinbetalningar, buffert för sjuklön mm.
Din kompis spar bara in momsen och en liten del av löneskatten.
Att jobba "svart" är inte så lukrativt som många tror.
Hantverkarkostnader ligger idag på ca 650-850 kr/tim.
Räcker då till ca 30 000 kr/ månad efter moms, skatter, pensionsavsättningar, semesterlön, sjuklön, + övriga omkostnader för verksamheten.
Låter som att du vill att din "kompis" ska ta ledigt från sitt ordinarie jobb och komma hem till dig och jobba billigt.

Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Fattar inte riktigt det där att jag skall måla/tapetsera gratis eller tokbilligt åt släktingar, kompisar och släktingars kompisar. Tvärtom. De borde betala mig mer just för att vi är släkt.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
så han tog 350 du tycker det är rimligt med 250.
vi pratar alltså om 800kr, och du gör en sak av det?

hade kostat dig mellan 5000 och 6000 om du gjort det lagligt som vi andra och bidragit till välfärden istället för att bara utnyttja den
Vilken välfärd menar du? Och vilken välfärd är utnyttjag med det jobb som polaren gjorde?

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Man s
Cahilli skrev:
Halloj!

Man ska inte göra affärer med vänner eller släktingar. När pengar kommer in i relationen, så går den alltid åt pepparn. Detta är en gammal sanning som många inte känner till.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.