146 901 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
de e ju ni som e kompisar - då har han satt rätt pris... fråga inte nån annan än honom.Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Egentligen tror jag att vi diskuterar vilket slags vänskap som finns mellan två män. En riktig vän ber man kanske inte att arbeta gratis i åtta timmar. Och man tar inte betalt för väntjänster av en riktig vän. Dilatos inlägg har varit kloka.
En riktigt god vän hade gjort det billigare (1000-1500 eller absolut max 2000kr). 350 kr/h är nog kompisens ordinarie svartpeng. Om det varit en god vän till mig så hade jag tyckt att han var girig, och bett honom fara åt helvete. Jag skulle inte ha gjort så mot en god vän. Tips är att alltid prata igenom sådant innan.Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
HejCahilli skrev:Halloj!
Jag vill också vara vän med honom så skickar du honom till mig några timmar för det priset. Jag bjuder på grillat och med tillbehör och starka groggar
350 kr//tim är "kompispris" om du beaktar att en nomal vit lön ska täcka in semesterersättning, pensionsinbetalningar, buffert för sjuklön mm.Cahilli skrev:Halloj!
Din kompis spar bara in momsen och en liten del av löneskatten.
Att jobba "svart" är inte så lukrativt som många tror.
Hantverkarkostnader ligger idag på ca 650-850 kr/tim.
Räcker då till ca 30 000 kr/ månad efter moms, skatter, pensionsavsättningar, semesterlön, sjuklön, + övriga omkostnader för verksamheten.
Låter som att du vill att din "kompis" ska ta ledigt från sitt ordinarie jobb och komma hem till dig och jobba billigt.
Redigerat:
Vilken välfärd menar du? Och vilken välfärd är utnyttjag med det jobb som polaren gjorde?A Aunty skrev:
Man s
Man ska inte göra affärer med vänner eller släktingar. När pengar kommer in i relationen, så går den alltid åt pepparn. Detta är en gammal sanning som många inte känner till.Cahilli skrev:Halloj!