A
P Peter787 skrev:
Du har rätt i att Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) har varit duktiga i sitt lobbyarbete med våra politiker.
Nu hoppas rörfirmorna på något liknande.;)
inte bara rör,

Rör = Säker vatten
Plattsättning = BBV
Målning = MVK
Golvläggning = GVK

• Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
P
A Aunty skrev:
inte bara rör,

Rör = Säker vatten
Plattsättning = BBV
Målning = MVK
Golvläggning = GVK
Fast dessa är bara rekommendationer, men folk tror att ett certifikat utskrivet av en företagsorganisation, administratör på kontoret eller ett externt företag betyder något för utförandet av hantverket.
Framför allt, varför skulle elektrikern göra ett sämre arbete efter 16:00 ?

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Varför inte betala ett litet högre pris, det är din polare och som jag gissar att du vill att det går bra för? Samtidigt får du jobba med en vän.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A
P Peter787 skrev:
Fast dessa är bara rekommendationer, men folk tror att ett certifikat utskrivet av en företagsorganisation, administratör på kontoret eller ett externt företag betyder något för utförandet av hantverket.
Framför allt, varför skulle elektrikern göra ett sämre arbete efter 16:00 ?
det är inte "bara" certifikat.

när det gäller elektriker så är det ju verkligen inte bara ett certifikat det är ju till och med olagligt att göra arbetet privat.

och om du inte tror att Säker vatten, GVK, MVK & BBV bara är certifikat som inte betyder något så kan du ju försöka sälja ett hus utan dessa då går värdet automatiskt ner och säg även det till försäkringsbolaget vid eventuell skada.
lobbyisterna för alla yrkes kårer har lyckats sälja in det mycket väl.

se bara på alla nyproducerade lägenheteter etc, finns inte ett förfrågningsunderlag som inte det är inskrivet att att ovanstående är ett krav.

• Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
P
A Aunty skrev:
det är inte "bara" certifikat.

när det gäller elektriker så är det ju verkligen inte bara ett certifikat det är ju till och med olagligt att göra arbetet privat.

och om du inte tror att Säker vatten, GVK, MVK & BBV bara är certifikat som inte betyder något så kan du ju försöka sälja ett hus utan dessa då går värdet automatiskt ner och säg även det till försäkringsbolaget vid eventuell skada.
lobbyisterna för alla yrkes kårer har lyckats sälja in det mycket väl.

se bara på alla nyproducerade lägenheteter etc, finns inte ett förfrågningsunderlag som inte det är inskrivet att att ovanstående är ett krav.
Förändringarna av reglerna för elinstallationer tillkom efter EIOs lobbyverksamhet, deras anställda skulle inte kunna konkurera på fritiden eller enkelt starta en elfirma.
De övriga har bara lyckats halvt (än).
Sen är det konstigt att många regler påstås vara resultat av EUs regler, men det kan ju vilken någolunda tekniskt bevandrad se på hotell och andra byggnader utomlands, att Sverige verkligen har unika regler.
I synnerhet om man har möjlighet att se ett pågående bygge är detta uppenbart.
Detta är nog en av huvudorsakerna till att Sverige har det högsta kvadratmeterpriset på nybyggda hus och lägenheter i Europa, undantaget markkostnaden.

• Gilla
  • Haha
videopac och 2 till
  • Laddar…
A
P Peter787 skrev:
Förändringarna av reglerna för elinstallationer tillkom efter EIOs lobbyverksamhet, deras anställda skulle inte kunna konkurera på fritiden eller enkelt starta en elfirma.
De övriga har bara lyckats halvt (än).
Sen är det konstigt att många regler påstås vara resultat av EUs regler, men det kan ju vilken någolunda tekniskt bevandrad se på hotell och andra byggnader utomlands, att Sverige verkligen har unika regler.
I synnerhet om man har möjlighet att se ett pågående bygge är detta uppenbart.
fast det är inte bara rekommendationer nu utan är standarder i branschen, finns inte ett projekt som upphandlas utan dom och där med är det negativt för prisbilden, konkurrensen och framförallt innovationsförmågan.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
P
A Aunty skrev:
fast det är inte bara rekommendationer nu utan är standarder i branschen, finns inte ett projekt som upphandlas utan dom och där med är det negativt för prisbilden, konkurrensen och framförallt innovationsförmågan.
Standarder påhittade av marknadsaktörerna för att minimera konkurrensen från utländska byggföretag, ja, men lika fullt inget lagkrav likt det för elarbeten.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A
P Peter787 skrev:
Standarder påhittade av marknadsaktörerna för att minimera konkurrensen från utländska byggföretag, ja, men lika fullt inget lagkrav likt det för elarbeten.
absolut inget lagkrav men en norm i branschen och finns inga nyproducerade våtrum som skulle frångå detta.
därav är det mer eller mindre standard, aldrig sett ett FFU där inte detta ingår.

P
A Aunty skrev:
absolut inget lagkrav men en norm i branschen och finns inga nyproducerade våtrum som skulle frångå detta.
därav är det mer eller mindre standard, aldrig sett ett FFU där inte detta ingår.
Jamän det är ju resultatet av en oligopolmarknad som försöker stänga ute externa konkurrenter, ju krångligare regler, gärna med dyra certifieringar enbart tillgängliga på svenska, och hållna på ett högfjällshotell 2 gånger per år, destu bättre.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
A
P Peter787 skrev:
Jamän det är ju resultatet av en oligopolmarknad som försöker stänga ute externa konkurrenter, ju krångligare regler, gärna med dyra certifieringar enbart tillgängliga på svenska, och hållna på ett högfjällshotell 2 gånger per år, destu bättre.
jag säger ju inte emot dig, det var ju jag som tog upp från första början i tråden att dessa certifikat var dåliga för branschen.

Det jag tycker är absolut sämst med dom är hur extremt mycket det hämmar innovationsförmågan i branchen,

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är verkligen en kalkyl jag hade velat se. För i min värld så är det ca 29 400 efter arbetsgivaravgifter och inkomstskatt! Då exkluderat alla andra kostnader en hantverkare har som ska ingå i timpriset (verktyg, försäkringar osv).
Svart.

J
Du kan ju vända på det och tänka att han sparat 2-3 tusen kronor åt dig i bara timpenning annars? Det är väl inte svårare än att du debiterar honom samma pengar om han skall ha hjälp? Ser inget problem hör i övrigt?

Cahilli skrev:
Jaja jag är dum i huvudet och gör att hela välfärdssamhället går i kras, inte min alkisgranne som går på bidrag eller en annan 30åring utan jobb och levt på soc hela sitt vuxna liv. Att jag har jobbat vitt sen jag var 13 har inte bidragit med något tydligen.

Syftar du på att ha ABL för att vara behörig?
Om han jobbar på en elfirma så är det den som har behörighet. En anställd kan aldrig ha egen behörighet. Men man kan ha en egen firma med behörighet och hyra ut sej till större elfirmor och byggföretag.

• Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Cahilli skrev:
8h totalt
Han borde gjort det utan kostnad. Jag tycker inte att det är en kompis.

Bockamålen Bockamålen skrev:
En anställd kan aldrig ha egen behörighet.
Källa?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.