Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?

Minst 300kr/timme. Aldrig att jag gör jobb under de priset

• Haha
Berra39
  • Laddar…
Intressant det här med kompispriser. Han är väl din kompis lika mycket som du är hans. Borde du inte betala dubbelt för att gynna honom eftersom han är din kompis?

som någon skrev tidigare blir det förhållandet lätt ojämnt om man som hantverkare eller liknade har många vänner som kanske är administratörer, hr eller mellanchefer.

Så om han pruta på sitt pris den här gången så kan du betala dubbelt nästa gång. Lycka till

P
Personligen är jag inte ett dugg intresserad av att hjälpa kompisar mot betalning. Däremot hjälper jag gärna de som kan erbjuda ngt vettigt tillbaka, dvs folk med hjullastare, grävmaskiner, mm. Inte bibliotekarier, tantralärare, folk som jobbar på att finna sig själva etc.

Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Mekaranders och 2 till
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
Det finns ett krav att firman som gör installationen skall ha behörighet, det är inte svårare än så. Samtidigt så blir inte arbetet sämre utfört av en elektriker som råkar vara en vän och är där och hjälper en vän än om han hade fakturerat allt vitt via sin arbetsgivare.
Precis vad jag skrev i inlägg #42;)

Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Nu förespråkar jag inte svart men 350 kr är lite väl lågt?

• Haha
Berra39
  • Laddar…
Förstår TS eftersom det förmodligen inte var någon diskussion innan om betalningen och höjningen av timpriset då kom som en chock. Men som hantverkare själv har jag mer förståelse för din kompis. I början tar man glatt emot alla ”extra” jobb man kommer över dels för att man kanske tycker att det är roligt/lärorikt och dels för att det ger en bra extra inkomst. Efter några år är det inte riktigt lika roligt och att dra slang o kabeln är inte heller särskilt lärorikt så då tar man ut en skälig lön för sitt arbete. 350kr i timmen svart absolut ett bra pris för helg/kvälls jobb. Man får också tänka på flexibiliteten. Det är inte alltid lätt att få tag i en firma som gör det vitt när det gäller mindre jobb. Man kan se det som ocker men om man zoomar ut och ser på det från kompisens sida så handlar det förmodligen inte om att vara girig utan mer om att han förstår sitt värde även om ni är kompisar.

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Dyrt.

Hade personligen gjort det utan kostnad.

Vem vet vad som händer i framtiden? Det är bra att logga oå plus.

• Gilla
Berra39 och 1 till
  • Laddar…
V VisionW skrev:
Efter några år är det inte riktigt lika roligt och att dra slang o kabeln är inte heller särskilt lärorikt så då tar man ut en skälig lön för sitt arbete.
Fast när man hjälper en kompis har det då någon större betydelse vad det är för arbete man hjälper till med. Borde väl bara vara tiden som har betydelse. Om istället kompisen ville ha hjälp med vedklyvning eller flytt, skulle din taxa se annorlunda ut då. Inget av de jobben är antagligen 'roligare' än att dra slang.

• Gilla
  • Haha
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast när man hjälper en kompis har det då någon större betydelse vad det är för arbete man hjälper till med. Borde väl bara vara tiden som har betydelse. Om istället kompisen ville ha hjälp med vedklyvning eller flytt, skulle din taxa se annorlunda ut då. Inget av de jobben är antagligen 'roligare' än att dra slang.
Rimlig jämförelse men ja skulle jag ha 2-3 kompisar(minst) i månaden som vill att jag ska komma och klyva ved eller hjälpa dem och flytta då skulle jag nog f#n börja ta betalt tror jag

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Fairlane
Har man 2-3 kompisar varje månad som hör av sig om hjälp så är det nog inte vad jag räknar som kompisar utan mer som personer jag känner.

Kompisar hjälper jag gratis (och de mig), folk jag känner, nej där tackar jag hellre nej.

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
V VisionW skrev:
Rimlig jämförelse men ja skulle jag ha 2-3 kompisar(minst) i månaden som vill att jag ska komma och klyva ved eller hjälpa dem och flytta då skulle jag nog f#n börja ta betalt tror jag
Hur många kompisar har du ifall du får hjälpförfrågningar 2-3 gånger i månaden? Om jag utgår från mig själv så behöver jag kanske anlita en elektriker vart 5e år eller så. Så om jag inte är helt onormal så borde en elektriker som får kompisförfrågningar om eljobb 2-3 gånger i månaden ha över 100 kompisar.
Det är väl här det skilje mellan oss. Jag hjälper (gratis) enbart kompisar som jag ser som 'riktiga' kompisar, inte folk som jag känner ytligt eller gamla skolkamrater som jag inte hört av sen jag gick i skolan.

• Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hur många kompisar har du ifall du får hjälpförfrågningar 2-3 gånger i månaden? Om jag utgår från mig själv så behöver jag kanske anlita en elektriker vart 5e år eller så. Så om jag inte är helt onormal så borde en elektriker som får kompisförfrågningar om eljobb 2-3 gånger i månaden ha över 100 kompisar.
Det är väl här det skilje mellan oss. Jag hjälper (gratis) enbart kompisar som jag ser som 'riktiga' kompisar, inte folk som jag känner ytligt eller gamla skolkamrater som jag inte hört av sen jag gick i skolan.
100 "kompisar" har väl de flesta? I mitt fall så är bara släkten (morbröder mostrar och kusiner) ca 50, räknar man in kusinbarn och partners ligger det nog runt 100 redan där och nog tänker jag på dom som familj, vänner och bekanta även om vi inte umgås dagligen.
Förutom dessa har jag en hel drös med arbetskompisar och div andra så att få ihop 100 är nog rätt normalt tänker jag?

Däremot har iaf jag väldigt få nära vänner, och om dom skulle be mig om hjälp skulle dom inte komma på tanken att be mig jobba gratis eller ens billigare, snarare skulle dom vilja betala extra för dom vet hur bra jag är på min grej och att dom kan vara trygga och inte behöva engagera sig själva på ngt sätt eller oroa sig för att jag överdebiterar material. Vad jag däremot inte skulle göra är att lägga på något påslag på materialet alls vilket utan vidare kan spara dom tiotusentals kronor på även ett mindre projekt i min värld.

D
Jag har löst det genom att inte ha några kompisar. Funderar på att köpa en hamster…

• Gilla
  • Haha
leifherlin och 7 till
  • Laddar…
P
A Aunty skrev:
har jag rätt eller fel?
Du har rätt i att Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) har varit duktiga i sitt lobbyarbete med våra politiker.
Nu hoppas rörfirmorna på något liknande.;)

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Skicka hit din kompis nästa gång. 350kr/h är en svältlön för polacker. Svart eller vitt - likvärdigt i mina ögon då jag inte röstar på Sd. Så länge det har utförts rätt och fackmannamässigt av en behörig så finns inga tvivel. Försäkringsbolaget kan inte peka på något fel.

Själv föredrar jag papper på allt, men förstår de som vill ta andra vägar när man får samma kvalitet. 2500kr för ett dagsverke är riktigt bra. Jag betalar ca 6-7 för en halvdag. Löner ligger från 680kr/h här, och det är rimligt.
Lön på 680kr/h som hantis är fantastiskt @Jontha pyntar du det för enstaka timmar eller vid halva/hela dagar?
Om du däremot menar timmkostnad 680kr som faktureras är det inte lika fantastiskt men kan ju räcka till en vettig lön för hantverkaren i många fall om man kan få ihop hela dagar.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.