146 901 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Har man inte ens råd att betala sina vänner så ska man bo i hyreslägenhet.
Jag brukar säga till mina hantverkar kompisar att ni ska ta betalt hos mig exakt som ni tar hos andra kunder, det är inte meningen att dom ska förlora för att dom hjälper mig, i gengäld så får jag en som jag kan lita på, gör ett fantastiskt jobb, låter mig handla alla grejer skälv och så avslutar han jobbet på fredagskvällen med att vi tar en öl
A AbRhesus skrev:Jag brukar säga till mina hantverkar kompisar att ni ska ta betalt hos mig exakt som ni tar hos andra kunder, det är inte meningen att dom ska förlora för att dom hjälper mig, i gengäld så får jag en som jag kan lita på, gör ett fantastiskt jobb, låter mig handla alla grejer skälv och så avslutar han jobbet på fredagskvällen med att vi tar en öl
Det här med kommunikation. Tänk vad många problem och funderingar i livet det skulle lösa om man testade att kommunicera lite i förväg:Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
”-vad tror du detta handlar om, en flak bira, en nygrillad burgare eller 3000kr?”
Pengar i kombo med relationer kan va nog så svårt som det är, man behöver inte göra det svårare än genom att tro och hoppas på massa saker utan att förankra detta i förväg.
Din kompis som har utfört detta jobb har begått samma misstag. Där stod ni och jobbade tillsammans. Den ena hoppas på att få betalt och den andra hoppas att det ska va så nära gratis det går att komma. Väldigt obekväm vänskap om jag får säga vad jag tycker..
Vart går gränsen för hur länge ett diskuterat pris skall gälla då enligt dig? När jag började för typ 30år sedan utan varken erfarenhet eller utrustning sålde jag min tid billigt, nu 30år senare och många investerade miljoner i både utrustning och utbildning värderar jag min tid annorlunda. Även om det bara handlar om ngt år så kan ju kompisen gått från att vara anställd på ica eller arbetslös till att ha startat eget som elektriker och fullbokad i ett par år framöver och nog är väl det grund att ändra sin debitering? Skillnad om dom gjort upp om 150kr dagen innan dom började.N newbee skrev:
eller något så enkelt som skaffat familj och värderar sin fritid på ett annat sätt?T Tossegubbe skrev:Vart går gränsen för hur länge ett diskuterat pris skall gälla då enligt dig? När jag började för typ 30år sedan utan varken erfarenhet eller utrustning sålde jag min tid billigt, nu 30år senare och många investerade miljoner i både utrustning och utbildning värderar jag min tid annorlunda. Även om det bara handlar om ngt år så kan ju kompisen gått från att vara anställd på ica eller arbetslös till att ha startat eget som elektriker och fullbokad i ett par år framöver och nog är väl det grund att ändra sin debitering? Skillnad om dom gjort upp om 150kr dagen innan dom började.
Välkommen till forumet @AlexanderhallonA Alexanderhallon skrev:
Svartarbetet kan vara jättebra men inte moraliskt rätt.
Många anställda är behörigaA Aunty skrev:spelar ingen roll att han jobbar som elektriker han måste vara behörig.
det är ofta bara chefen på firmorna som är det.
en "vanlig" elektriker får absolut inte göra arbeten privat. du som ägare kommer vara ansvarig för installationen om något händer.
Och händer något på grund av ett el fel så hade jag inte velat vara dig och förklara för försäkringsbolag att du hade en obehörig elektriker där och gjorde en installation.