146 904 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
//Inte orimligt , man får värdera sin tid och vara lite stolt över sitt hantverk.Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Annars brukar hantverkare ligga på 500-700:- + moms per timme.
Sen beror det på vad exakt som ska göras..
Dra om elen i hela kåken eller dra lite för spottar?
Staten blåser oss på pengar dagligen så inte mer än rätt att undvika att ”bidra till ”välfärden” ” lite då och då.A Aunty skrev:
Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, men bara om du har tillräckliga kunskaper om hur du ska göra. Om arbetet inte kan kontrolleras på ett korrekt sätt, till exempel vid byte av ett befintligt vägguttag eller en befintlig strömbrytare med högst 16 A, ska ett elinstallationsföretag anlitas. Vid förändringar i den fasta elinstallationen, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggar, ska ett registrerat elinstallationsföretag alltid anlitas.A Aunty skrev:spelar ingen roll att han jobbar som elektriker han måste vara behörig.
det är ofta bara chefen på firmorna som är det.
en "vanlig" elektriker får absolut inte göra arbeten privat. du som ägare kommer vara ansvarig för installationen om något händer.
Och händer något på grund av ett el fel så hade jag inte velat vara dig och förklara för försäkringsbolag att du hade en obehörig elektriker där och gjorde en installation.
Om en kompis hade sagt 150 kr för 1,5 år sedan hade jag förväntat mig att det priset fortfarande gäller något så när. Det är då oskäligt att fläska på 134%. De yttre omständigheterna är oväsentliga. Det kan lika gärna vara så att kompisen har en väldigt lång startsträcka.T Tossegubbe skrev:Vart går gränsen för hur länge ett diskuterat pris skall gälla då enligt dig? När jag började för typ 30år sedan utan varken erfarenhet eller utrustning sålde jag min tid billigt, nu 30år senare och många investerade miljoner i både utrustning och utbildning värderar jag min tid annorlunda. Även om det bara handlar om ngt år så kan ju kompisen gått från att vara anställd på ica eller arbetslös till att ha startat eget som elektriker och fullbokad i ett par år framöver och nog är väl det grund att ändra sin debitering? Skillnad om dom gjort upp om 150kr dagen innan dom började.
Vem är det som är Vännen? Du eller han...Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Kompispris kan ju vara åt båda hållen
350 kr för en hantverkare är inte högt pris.
Han betalar väl skatt antar jag. Skulle den havererade välfärden bli så mycket sämre än den är menar du för att han ett par dagars jobb svart?A Aunty skrev:
Det är väl bättre att protestera mot de skatter som undanhålls via skatteplanering av företag och rika personer eller de skatter stora serverhallar slipper betala. Det är ett betydligt större hot mot välfärden.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 639 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 639 inlägg
Allt går att se på alla vis och problemet för alla som jobbar med dessa yrken där det är hantverkare bilmeckar osv så är det att man får jävligt många "kompisar"... Det utmärkande för dessa "kompisar" är att det är såna som aldrig dyker upp när man själv behöver hjälp utan då finns det alltid en ursäkt till vad som är roligare just då än hjälpa tillbaka... såna så kallade vänner behöver inte jag iallfall. Dessa hör bara av sig när dom vill ha hjälp och man är den dom råkat missat att skicka inbjudan till både på bröllop dop och sista skidresan...
Är det en av dessa "kompisar" så tar man betalt ordentligt så det väger upp för förlorad tid och att jag kan hyra in hjälp den dagen jag behöver..
Dom man hjälper billigare än så är ens familj och riktiga vänner , dom som man umgås med hela tiden
Kommer själv från bilbranchen och körde stenhårt rakt av på halva priset mot vad det kostar om dagen på jobbet dom som tycker det var för dyrt letar sig nån annanstans och man slipper packet.. Dessutom kommer dom oftast 2 dagar innan semestern och vill ha hjälp med saker som inte funkat korrekt på flera år. då ska jag ha en stadig inkomst mot vad det kostar att lämna in det inte vad nån här tycker är normal timpenning eller skälig timpenning.. det är helt ointressant att den som vill köpa tjänsten vill betala 150 kr timmen men hade man hyrt in en firma så hade det kostat 1500 kr timmen , gör jobbet själv eller leta på nån som vill jobba svart och hålla med tid och kunnande ofta kvällstid och ofta har all utrustning och helst ska man skaffa materialet och bjussa på sin rabatt också och sen göra det för 150 kr timmen för att dessa snåljävlar ska spara pengar nej tack inte på mig iallafall..
Betala det kompisen vill ha eller hyr in nån annan
Skulle gissa att priset avspeglar antingen att det är gjort här runt helgdagarna för det passade ts bra eller att ts hade måttligt att erbjuda tillbaka utan troligen är man inte en sån där jättenära vän utan det är mer försök till utnyttjande och man själv är mest troligt en sån som inte dyker upp när elektriker kompisen ska flytta utan då är nåt roligare högre på priolistan och tyvärr har man inte tid för grannens morsas katt ska till veterinären...
Ursäkta men folk som tror att dom ska få hjälp för max 150 kr timmen svart för att det passar dom bra är inte mina favoriter
Är det en av dessa "kompisar" så tar man betalt ordentligt så det väger upp för förlorad tid och att jag kan hyra in hjälp den dagen jag behöver..
Dom man hjälper billigare än så är ens familj och riktiga vänner , dom som man umgås med hela tiden
Kommer själv från bilbranchen och körde stenhårt rakt av på halva priset mot vad det kostar om dagen på jobbet dom som tycker det var för dyrt letar sig nån annanstans och man slipper packet.. Dessutom kommer dom oftast 2 dagar innan semestern och vill ha hjälp med saker som inte funkat korrekt på flera år. då ska jag ha en stadig inkomst mot vad det kostar att lämna in det inte vad nån här tycker är normal timpenning eller skälig timpenning.. det är helt ointressant att den som vill köpa tjänsten vill betala 150 kr timmen men hade man hyrt in en firma så hade det kostat 1500 kr timmen , gör jobbet själv eller leta på nån som vill jobba svart och hålla med tid och kunnande ofta kvällstid och ofta har all utrustning och helst ska man skaffa materialet och bjussa på sin rabatt också och sen göra det för 150 kr timmen för att dessa snåljävlar ska spara pengar nej tack inte på mig iallafall..
Betala det kompisen vill ha eller hyr in nån annan
Skulle gissa att priset avspeglar antingen att det är gjort här runt helgdagarna för det passade ts bra eller att ts hade måttligt att erbjuda tillbaka utan troligen är man inte en sån där jättenära vän utan det är mer försök till utnyttjande och man själv är mest troligt en sån som inte dyker upp när elektriker kompisen ska flytta utan då är nåt roligare högre på priolistan och tyvärr har man inte tid för grannens morsas katt ska till veterinären...
Ursäkta men folk som tror att dom ska få hjälp för max 150 kr timmen svart för att det passar dom bra är inte mina favoriter
Har jag bett om råd? Nej.K koolla skrev:
Betalat och han ska få göra mer jobb för samma timpeng. Undrade bara vad andra får/tar betalt. Utefter folks svar är det en stor mix av olika åsikter.
Trodde inte att det skulle bli en sån jävla stor diskussion kring detta, men jag har väl hängt för lite på forum
har jag sagt något annat?, det är ju jag som sagt det.Lennart Sjöholm skrev:
Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, men bara om du har tillräckliga kunskaper om hur du ska göra. Om arbetet inte kan kontrolleras på ett korrekt sätt, till exempel vid byte av ett befintligt vägguttag eller en befintlig strömbrytare med högst 16 A, ska ett elinstallationsföretag anlitas. Vid förändringar i den fasta elinstallationen, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggar, ska ett registrerat elinstallationsföretag alltid anlitas.
fast du har iof fel i din text, man får byta ett vägguttag själv tex.
Frågan i tråden är ju inte om det är ok eller inte.A Aunty skrev:
Utan om den betalning kompisen vill ha kan anses skälig.
Du får gärna diskutera svartarbete, i en egen eller befintlig tråd om svart arbetskraft.
Det är otroligt billigt , du borde ha gett mera till din kompis.Cahilli skrev:Halloj!