146 872 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
Jag brukar inte ta betalt av mina kompisar men samtidigt är det så att om jag avsätter tid för ett jobb, som jag normalt sett debiterar, så är det lite väl magstarkt att förvänta sig ett kompispris. Man skall ju inte gå back för att man är kompisar. Du fick ju jobbet till ett lägre pris, att det sen är svarta pengar är ju underförstått. Win-win och du vet att jobbet blir bra.
Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Jag tänker mig väl att en "normal" månadslön efter skatt för elektriker ligger runt 30k för 170tim så 200kr/tim är som jag ser det ett bra utgångsläge. Sen kan man förhandla om saker som restid, bränsle, utrustning mm.
Jag personligen har aldrig sett logiken i att ha mer betalt för att få betalt direkt i näven.
Men det blir skillnad om han är egenföretagare och inte kan fakturera ordinarie arbetstid till kund för timmarna han hjälper dig för som företag har han såklart en massa overheadkostnader som rullar på oavsett och måste täckas ( försäkringar, skatter, lokaler, fordon,lager mm mm)
I det fallet resonerar jag som att ordinarie timpeng utan moms och minus en hundring (för ej betalda skatter mm) är en rättvis ersättning.
Sällan någon vits med svartjobb som företagare I ekonomiskt hänseende då man lika gärna kan ta det med ROT och ge kunden samma slutkostnad men undantag finns såklart.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det blir lätt för många ”kompisar” som ska betalas med ”kompispris” så någonstans måste man kanske dra gränsen, vi hjälper varandra och vid de nära familjerna.S Simonstahl skrev:
Är din kompis anställd eller driver eget?Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Ska han ha ut 350:- svart så är han en taskig kompis som bara vill utnyttja dig.
Jag har en kompis som är elektriker. Vi betalade allt material, mat mm.
Till sommaren ska vi bygga ett trädäck hos honom och givetvis måste jag dit i 2 veckor och bygga och det gör jag med glädje.
Så gör man som kompisar!
Kund? Var det inte en kompis det gällde.T Tossegubbe skrev:Jag tänker mig väl att en "normal" månadslön efter skatt för elektriker ligger runt 30k för 170tim så 200kr/tim är som jag ser det ett bra utgångsläge. Sen kan man förhandla om saker som restid, bränsle, utrustning mm.
Jag personligen har aldrig sett logiken i att ha mer betalt för att få betalt direkt i näven.
Men det blir skillnad om han är egenföretagare och inte kan fakturera ordinarie arbetstid till kund för timmarna han hjälper dig för som företag har han såklart en massa overheadkostnader som rullar på oavsett och måste täckas ( försäkringar, skatter, lokaler, fordon,lager mm mm)
I det fallet resonerar jag som att ordinarie timpeng utan moms och minus en hundring (för ej betalda skatter mm) är en rättvis ersättning.
Sällan någon vits med svartjobb som företagare I ekonomiskt hänseende då man lika gärna kan ta det med ROT och ge kunden samma slutkostnad men undantag finns såklart.
Det ena utesluter inte det andra? I verkligheten kan man ju inte ringa banken eller gå in på ICA och säga att "pengar att betala er har jag inte men jag har några tjänster tillgodo som ni kan få istället"M Mekaniker skrev:
Fast det handlar väl mer om vad som är rätt och rimligt i nivå, är ju en viss skillnad som jag ser det att hjälpa en polare som kört fast med bilen utan ersättning mot att hjälpa samma polare att göra en planerad och värdehöjande åtgärd på dennes fastighet.
T Tossegubbe skrev:
Du verkar se allt i pengar. Jag har t.ex. hjälpt (utan att ta betalt) en kompis att sätta in ett IKEA-kök. Jag hade inte en tanke på att jag höll på med en värdehöjande åtgärd. Han ville ha ett nytt kök, konstigare var det inte.Allt är inte $$$.
Men visst har man en kompis som man vet köper hus, snabbrenoverar dem och sen direkt säljer vidare med vinst så kanske man skulle vilja ha lite för sitt arbete.
Tja just jag personligen är inte så brydd om pengar men världen i stort är det och förväntar sig att att få dom. De flesta jag känner har inte möjlighet att arbeta ett par veckor utan lön lite titt som tätt och skulle kännas konstigt att montera ena kompisens kök gratis men ta betalt av nästa?L lbgu skrev:Du verkar se allt i pengar. Jag har t.ex. hjälpt (utan att ta betalt) en kompis att sätta in ett IKEA-kök. Jag hade inte en tanke på att jag höll på med en värdehöjande åtgärd. Han ville ha ett nytt kök, konstigare var det inte.Allt är inte $$$.
Men visst har man en kompis som man vet köper hus, snabbrenoverar dem och sen direkt säljer vidare med vinst så kanske man skulle vilja ha lite för sitt arbete.
Det finns ett krav att firman som gör installationen skall ha behörighet, det är inte svårare än så. Samtidigt så blir inte arbetet sämre utfört av en elektriker som råkar vara en vän och är där och hjälper en vän än om han hade fakturerat allt vitt via sin arbetsgivare.M Markarbetaren skrev:
Cahilli skrev:Halloj!
Som andra skrivit beror det ju på hur nära kompisar man är men gratis är ju det rimligaste om det är nära. Om man hjälper en kompis med en dator, ska man ha betalt då? Flytthjälp?Cahilli skrev:
Låter snålt men det kan givetvis finnas undantag om t.ex den som gör jobbet är i ekonomisk knipa...
Haha, tänk alla vänner jag haft sedan högstadiet som blir ens bästa vänn såfort dom behöver hjälp med elenboschkenta skrev:
Bra, avbryt den relationen och köp in tjänsten vitt istället. Jag personligen har så jävla många "vänner" som hör av sig när dom behöver hjälp. Alla förväntar sig att man typ ska göra det gratis och dom har absolut inget att erbjuda tillbaka av värde. Har slutat med att "hjälpa" kompisar helt och hållet nu förutom när jag byter tjänster och hjälper enbart familj idag... Det bästa med "vänner" som ringer in en för att jobba och tror det är gratis är att dom flesta lever flott så in i helvete och kan lätt ta en pubrunda för 10lax eller resa jorden runt 7ggr om året. Men när det kommer till att betala för en tjänst då går fan världen under.L lbgu skrev:
Känns som han ville kräma ut så mycket som möjligt, kompis....typiskt hantverkareCahilli skrev:Halloj!