50 210 läst ·
277 svar
50k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Låter bra, hantverkarna ska ju också tjäna pengarA ajn82 skrev:
Vi pratar om ett FÖRETAG. Ett el företag säljer både tjänster och varor. Det finns inget företag som säljer varor utan att göra vinst på det. Att tro att ett elföretag bara säljer tjänster är att inte förstå hur företagande fungerar. Att ett elföretag som säljer elmaterial installerat och klart ska matcha lägsta priset på nätet är väldigt naivt. Hur mycket marginal som är skäligt är såklart diskuterbart. Det finns andra online butiker som säljer samma dimmer (utan installation) för ex. 1550kr.A ajn82 skrev:
Att driva ett el företag är inte detsamma som att vara anställd på ett elföretag. Vinster går inte direkt till anställda utan, anställda får en lön. En elektriker tjänar ofta under svensk medellön. Sen bor vi i Sverige som försöker hålla en bred medelklass. Något som dom flesta uppskattar.T tmjreviews skrev:
Det tjänar väl två syften, men jag skrev också att det INTE täckte kostnaderna när man har reklamationer. Så det löser sig nog i slutändan. Jag hjälpte ett mindre byggbolag räkna på sin ekonomi för något år sedan. De behövde ha 80% beläggning på två personer för 550sek/tim och 25% i marginal på alla produkter/material de sålde för att gå plus minus noll. Jag hatar oseriösa hantverkare, men ogillar häxjakt på hårt arbetande duktiga människor som försöker försörja sina familjer ännu merA ajn82 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Mig veterligen ska man som konsument stå skadeslös enligt konsumentköplagen, dvs man har rätt att lämpa över alla kostnader för bytet av en defekt elprodukt på säljaren, oavsett om det är en hantverkare eller en köplada man köpt av.
Det har inte många koll på, varken kunder, hantverkare eller köplador.
5e kapitlet KKL.
5e kapitlet KKL.
6 § Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan.
Om det behövs för avhjälpande eller omleverans ska näringsidkaren ta bort den felaktiga varan och installera en felfri vara eller bära kostnaden för borttagandet och installationen. Denna skyldighet gäller dock endast om varan hade installerats innan felet visade sig och på ett sätt som var förenligt med dess art och ändamål.
Kan inte du, eller någon annan, driva igenom detta mot Biltema, Jula eller någon liknande butik. Jag tror det skulle bli ett intressant inlägg…13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Det får nog bli någon annan, upplever inte att de prylar jag köper för fast installation går sönder inom KKLs reklamationsrätt.Alfredo skrev:
I övrigt är jag en frekvent nyttjare av reklamationsrätt och garantier.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 151 inlägg
Om elfirman i denna tråd som tar 1200 kr/timmen plus en minimidebitering på knappt 4 timmar inte går runt så är det allvarligt misskött. Det luktar istället ocker. Är det vad du försvarar? Dina inlägg visar väldigt låg respekt för era kunder. Har du hört begreppet nöjd kund? Det är tydligt att BH bör höja kunskapen hos dem som beställer eljobb och ställa besvärliga frågor och vidta lämpliga åtgärder mot elfirmor som missköter sig. Det är egentligen vad denna forumdel var tänkt att handla om från början.E Eljohanel skrev:
Hehe,du är inte företagare? Med andra ord ska en elektriker göra 8st sådana jobb på en arbetsdag och byta 40st dimmrar. Man blir ju mörkrädd vilken tidsuppfattning många har…N Nicklas Lundell skrev:Hehe att du får 2400:- är ju bara trams. Har inget med att du har firma att göra, de är inte heller premierad som kund utan Ahlsell helt enkelt lurar företagare att tro att de har så bra priser pga feta rabatter. Du kan köpa samma dimmer för 711:- ex moms dvs 140 spänn mindre än du betalar... om du köper den på vilket varuhus som helst. Så iof jag som privatperson har då jämfört med dina rabatter ÄNNU bättre rabatter. Nästan 2600:- i rabatt... alltså mer i rabatt på en dimmer från Ahlsell än va tre likadana dimrar kostar på mitt lokala byggvaruhus.
(Jag är lite irriterad när jag skriver och ABSOLUT INTE på dig utan på Ahlsell, de borde skämmas!
Till trådskaparen, jag som enkel lekman byter ut en dimmer på ca 3-5 minuter så att du ska betala 6000:- för att han bytt ut 5 dimrar är absurt.
Elektrikern som är långt mer erfaren än jag har 100 gånger bättre rutin och gör jobbet förmodligen en aning snabbare.
Ledsen men du är blåst av en oseriös firma.
Dina dimrar hade kostar dig 4.445:- och rimlig tid för en elektriker är 1 timme för det jobbet (tänker minimidebitering 1 timme. (Jobbet tar säkert 15 minuter (att skruva ner gamla och sätta i nya)
Du hade helt klart kunnat valt Plejd dimmer för typ 500 spänn styck och då hade du också fått möjlighet att dimra med telefon om det intresserar dig)
Så hela El-forumet handlar om att sätta dit elfirmor?Bo.Siltberg skrev:
Om elfirman i denna tråd som tar 1200 kr/timmen plus en minimidebitering på knappt 4 timmar inte går runt så är det allvarligt misskött. Det luktar istället ocker. Är det vad du försvarar? Dina inlägg visar väldigt låg respekt för era kunder. Har du hört begreppet nöjd kund? Det är tydligt att BH bör höja kunskapen hos dem som beställer eljobb och ställa besvärliga frågor och vidta lämpliga åtgärder mot elfirmor som missköter sig. Det är egentligen vad denna forumdel var tänkt att handla om från början.
Sant, men du kan inte påvisa att det är produkten eller arbetet som är felaktigt utan att montera ner produkten och säljaren kan ju inte heller veta att produkten är korrekt monterad. Och om produkten är felmonterad ska säljaren då kräva skadeståndskrav av köparen? (Dvs den klausulen är bettlös). Men tillbaka till ämnet, om man vill ha en helhetsgaranti med ett nummer att ringa till en ansvarig som skall avhjälpa felet oavsett vart det brister, låt då hantverkaren ha sin marginal. Om inte köp produkten själv och ta en chansning.13th Marine skrev:
Mig veterligen ska man som konsument stå skadeslös enligt konsumentköplagen, dvs man har rätt att lämpa över alla kostnader för bytet av en defekt elprodukt på säljaren, oavsett om det är en hantverkare eller en köplada man köpt av.
5e kapitlet KKL.
Hej, jag säger inte att kunden skall betala kostnaden. Jag säger att om man vill ha en helhetsgaranti så skall man låta hantverkaren ha sin marginal och ha en chans att tjäna pengar också. Till din matematik, om man med mitt räkneexempel på 150sek per produkt (120sek ex moms) så skall man behöva montera 400st av produkten innan man sitter på 60,000sek, så hade jag inte tyckt att det är en orimlig peng för att sitta som helhetsansvaret för 400st. Man tar ju inte betalt baserat på den egentliga reparationskostnaden, man tar betalt för att man sitter på ansvaret (som en försäkring).A ajn82 skrev:
Du menar alltså, att enda möjligheten att få betalt för tiden att handla material, är att sälja materialet till inköpspris?useless skrev:
Varför i hela friden skulle jag bort den rabatt jag förhandlat mig till hos en grossist eller byggvaruhus?