50 209 läst ·
277 svar
50k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Du ja. Jag skulle aldrig välja en dosdimmer då jag anser att de är väldigt användarovänliga att hantera. En vriddimmer vrider man från 0 till 100 på ett ögonblick. En dosdimmer kan ta 10 sekunder eller mer innan man hittat rätt läge. Helt hopplöst tycker jag. Smaksak tror jag du skrev. 😀J J-banan skrev:
Fördelen med Plejd är ju att man finjustera dimkurvan i appen, så den är direkt anpassad efter ljuskällan.Alfredo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Olyckligt att hans grossist inte hade 1360758 på lager, den är lite billigare.
Jag hade dock valt att installera en plejdpuck dim-01 1377701 och en renova vridadapter 1377733 istället.
Jag tycker inte materialkostnaden och tidsåtgången 3tim på plats något att reagera på.
Och sen finns inga kostnader specade för servicebil, ev parkering/tullar, fästmaterial, kopplingmaterial etc, så det ingår nog i timpengen.
Lite oklart vad timpenningen är tycker jag.
Känns som att montören rapporterat 8tim i företagets interna rapporteringssystem.
5tim á 750kr låter mer rimligt.
Men alla företag är olika och framförallt är alla jobb/projekt olika, kanske ligger det någon timme i planering i form av samtal/mail innan arbetet påbörjades? Man räknar inte bara timmarna på plats, all tidsåtgång debiteras, ink restid ibland i form av kostnad för servicebil och ibland ren timpeng.
Kan det vara så att företaget lagt över materialkostnader/servicebil etc på timdebiteringen på fakturan för att rotavdraget större?
Jag hade dock valt att installera en plejdpuck dim-01 1377701 och en renova vridadapter 1377733 istället.
Jag tycker inte materialkostnaden och tidsåtgången 3tim på plats något att reagera på.
Och sen finns inga kostnader specade för servicebil, ev parkering/tullar, fästmaterial, kopplingmaterial etc, så det ingår nog i timpengen.
Lite oklart vad timpenningen är tycker jag.
Känns som att montören rapporterat 8tim i företagets interna rapporteringssystem.
5tim á 750kr låter mer rimligt.
Men alla företag är olika och framförallt är alla jobb/projekt olika, kanske ligger det någon timme i planering i form av samtal/mail innan arbetet påbörjades? Man räknar inte bara timmarna på plats, all tidsåtgång debiteras, ink restid ibland i form av kostnad för servicebil och ibland ren timpeng.
Kan det vara så att företaget lagt över materialkostnader/servicebil etc på timdebiteringen på fakturan för att rotavdraget större?
Redigerat:
Men snälla du! Du har väl hängt på detta forum tillräckligt många år för att förstå hur det fungerar. Att hantverkaren är på plats 6 timmar, innebär INTE att hantverkaren arbetat 6 timmar med ditt projekt. Utan även restid, till och från dig är också arbetad tid. Precis som tid fram och tillbaka till inköpsställe.useless skrev:
Detta kan bara inte ha undgått dig. Detta förändras inte bara för att hantverkaren har höga påslag på vissa produkter.
Eller Dim-01 och vridadapter renova vit.J J-banan skrev:
Till och med ännu bättre om nu vrid är ett måste.
Dock kanske det inte fanns nolla i alla dosorna men det vet vi ju inte. Då kan det ju dra iväg lite mer i tid. 🙂
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Om nolla var omöjlig att få fram ur ett ekonomiskt perspektiv så finns även plejds trådlösa vred i renova modell.F Fuffe skrev:
Beroende på installation kanske man även då kan nyttja dim-02 som har två utgångar uppe i en takdosa eller dyl.
Ja, det är ju ett alternativ och man får fler möjligheter till ett bättre pris.P PatrikElektriker skrev:
Dock finns de bara i vita, jag väntar fortfarande på de svarta 😅
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Du har delvis rätt där som elektriker i ett garanti ärende så får man en nu apparat men inte betalt för tiden det tar att bytta den och lämna in den gamla till grossistR roli skrev:Åså kommer den vanliga kommentaren med ”garanti”… Hur ofta går en installation sönder så att man måste åberopa garanti? Aldrig skulle jag vilja påstå, dvs inget man behöver. Visst kan en dimmer gå sönder men då är det inte elektrikern som står för detta utan tillverkaren/säljaren och den har man även utan att elektrikern köpt grejerna.
Jo, jag vet precis hur det funkar och jag tycker det är fel att både tjäna tusen spänn på att handla och tusen spänn i påslag på prylarna man handlar.A AG A skrev:Men snälla du! Du har väl hängt på detta forum tillräckligt många år för att förstå hur det fungerar. Att hantverkaren är på plats 6 timmar, innebär INTE att hantverkaren arbetat 6 timmar med ditt projekt. Utan även restid, till och från dig är också arbetad tid. Precis som tid fram och tillbaka till inköpsställe.
Detta kan bara inte ha undgått dig. Detta förändras inte bara för att hantverkaren har höga påslag på vissa produkter.
Eftersom servicebilen kostar +500 kr för varje tvåtimmars arbete med 10 min körtid till kund finns det idioter som tror att det ingår i priset.H H-Thomasson skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Det var det sjukaste. Så om det är ett par servicejobb på samma dag så kan en duktig elektriker enkelt få ihop 5-6 st. minimidebiteringar på en dag?Alfredo skrev:
Vi fakturar verkligen helt fel känner jag, vi tar 300 per framkörning och debiterar per timme, känns ju korkat nu.