50 214 läst ·
277 svar
50k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Därför att du genom den rabatten möjligen är en som någon är villig att handla av och dessutom anlita för att installera de saker du säljer. Fast med din attityd är det nog rätt tveksamt.A AG A skrev:
Det jag menar är att du utryckte dig om att den anställde elektrikern som valde uni-dimmer istället för en billigare led-dimmer gjorde det (kanske) med uppsåt för att få sälja en dyrare produkt till en kund.Bo.Siltberg skrev:
Om elfirman i denna tråd som tar 1200 kr/timmen plus en minimidebitering på knappt 4 timmar inte går runt så är det allvarligt misskött. Det luktar istället ocker. Är det vad du försvarar? Dina inlägg visar väldigt låg respekt för era kunder. Har du hört begreppet nöjd kund? Det är tydligt att BH bör höja kunskapen hos dem som beställer eljobb och ställa besvärliga frågor och vidta lämpliga åtgärder mot elfirmor som missköter sig. Det är egentligen vad denna forumdel var tänkt att handla om från början.
Att det finns en generell uppfattning i tråden om att timpriset är för dyrt, fast TS har svarat att det endast är kostnaden på dimmer som han tycker känns oklart. Timpris är här oftast ihop med efterfrågan, och om ts bor på en dyr adress kanske timpriset kan motiveras av någon anledning. Det är trots allt marknaden som styr.
Det citatet du citerar mig i var ett svar på någon som ogillar att elektriker ska tillhöra Sveriges medelklass, utan bör vara arbetarklass och bör ha sämre betalt än medelklassen.
Det har inte framgått att det finns en minidebitering på 4h, endast att det finns en grundkostnad som definieras så, och en timkostnad på 1200kr ex moms i timmen.
Jag har själv en minidebitering på 2h och ett timpris på 640 ex moms. Jag ockrar inte materialpriset och är alltid tydlig med alla kostnader. Har omdömestjänst med ett snitt på 4,9 och över 100 omdömen. Vi skickar sedan en tid tillbaka ut omdömeförfrågan till alla kunder och inte till vissa.
Jag är också konsument till vardags och är högst mån om att behandla kunder som jag själv vill bli behandlad. Men i detta forum finns mängder av fördomar. Många har riktigt låg människosyn, framförallt mot hantverkare. Tack och lov representerar inte forumet en genomsnittskund.
Redigerat:
Jag är elektriker, inga andra anställda i min firma, samt ca hälften av det material jag köper, köper jag direkt på mina kunders egna konton, dvs genererar ingen omsättning på mina konton.E Eljohanel skrev:Jag är elektriker och har anställda på mitt företag. Jag betalar 750kr ex moms för renova universal dimmer och på min lokala elgrossist och finns 3 universal och 3 vanliga led. Så du kan få gissa hur mycket du vill men det förändrar inte verkligheten. Alla som säljer en produkt har ett material påslag. 13% materialpåslag är lågt i nästan vilken verksamhet som helst.
Så jag borde ha en enormt mycket lägre omsättning från mina leverantörer än dig.
Ändå betalar jag för denna Renova 400W LED-dimmer (e-1360258)
Elektroskandia - 685:-
Solar - 850:-
Så jag tycker att du ska ta en diskussion med dina "grossister", och se över ditt rabattbrev, jag som ett bra år har 100.000:- i inköp från Elektroskandia (men i år ser det inte ut bli bättre än typ 50') bör inte ha ett bättre pris än dig.
Idag, med massor av olika LED som alla fungerar olika bra att dimma så finns det absolut ett egenvärde att köpa den dimmer som man har upptäckt sällan krånglar.Bo.Siltberg skrev:
Varje gång det blir strul så försvinner precis all vinst på jobbet och det blir en mer eller mindre stor förlust, ärligt talat är jag så less detta dimmer + LED-krångel att jag helt enkelt försöker undvika att ta på mig sådana jobb.
Den största anledningen till en ganska dyr dimmer är för att det är en ur serien Renova.
Jag kan inte uttala mig om de olika varianterna från Renova, då jag aldrig än så länge installerat någon av dem.
Det är inget i redovisade materialpriser som verkar oschysst. Det tycker inte jag i alla fall.E Eldt skrev:
Det jag mest reagerar på är dels den ganska märkliga beskrivningen av arbetstid, samt framförallt vad jag kan uttyda till en väldigt hög timpenning.
Jag får misstänka att det som står här är exkl moms, för annars lirar det inte med att totalbeloppet blir lite drygt 10' (inkl moms).
Men vad menar de med "minimum debitering"?
Alltså, ingår det alls någon tid, eller avses det någon slags startkostnad. Om det ingår tid, hur mycket?, en halvtimme? en timme?, 2 timmar eller 4 timmar?
Sedan en rad med "extra tid", ja vad är detta? Dvs är det vanlig arbetstid, eller kallas det "extra tid" för att det avser något annat, t.ex. hämtning av material eller att slicka på ett frimärke?
Följde det alls med någon tidbok?
Det anser jag att det ska göra på alla jobb som går på löpande, det ska inte kunden behöva begära (och det har kunden rätt att begära och få, dvs att få en tillräckligt noggrann tidsredovisning att det går att bedöma arbetets mängd och vad timmarna har använts till).
Men om firman tar 1200:- timme så är det verkligen högt, det kan vara landets högsta timpenning för vanligt basic elektrikerjobb. Det normala ligger väl och pendlar mellan typ 5-600, till kanske 8-900 (inkl moms), och de firmorna verkar ju gå runt någorlunda.
Sen kan man väl ifrågasätta mängden tid, men då det är så otydligt vad som menas med de två rader med arbetskostnad så blir det ju bara att gissa.
Skulle jag rakt av bara byta till en ny dimmer, 5 st, så borde det bli klart på ca 1 timme, om inget strular.
Men sen ska de köpas in, hämtas, lite restid osv, så två timmar debitering är inget märkligt.
Sen kanske det strular lite, eller så kanske det behöver dras fram nolla till de här nya dimrarna, så det kan även lätt bli en timme till och ännu mer (och det är här tidboken blir bra, där bör det ju stå lite om vad som gjordes).
Vidare så var det mer material specat, vilket antyder att det även gjordes annat jobb än byte av dimmers, verkar varit installation av ett eller flera nätverksuttag.
Hur mycket tid gick det där?
Så om du lämnar in bilen på en verkstad.A ajn82 skrev:
Tror du bilverkstaden inte lägger på då på alla delarna som dom monterar in. Dom får ju betalt för arbetstiden att montera in delen.
Klart alla leden har påslag på en vara, att tro något annan är bara naivt.
Elektroskandia är ingen leverantör som finns i min närhet. Rabattbrev fungerar normalt som så att man får bra rabatter på de varor man handlar mycket av. Resterande blir sällan justerat. Jag handlar sällan Renova. Vissa produkter har jag väldigt bra pris på. Sen är inte elgrossisterna alltid angelägna om att vara billigare än konsumenthandeln. Dom motiverar det på samma sätt, att dom erbjuder en service som inte konsumentbutiker kan erbjuda. Man kan inte tvinga någon att sälja en vara billigare. Vi har fria natt leveranser varje arbetsdag, jag handlar nästan aldrig i butik, har en väl sorterad bil och beställer hem material varje dag. Jag arbetat nästan enbart åt konsumenter.Mikael_L skrev:
Jag är elektriker, inga andra anställda i min firma, samt ca hälften av det material jag köper, köper jag direkt på mina kunders egna konton, dvs genererar ingen omsättning på mina konton.
Så jag borde ha en enormt mycket lägre omsättning från mina leverantörer än dig.
Ändå betalar jag för denna Renova 400W LED-dimmer (e-1360258)
Elektroskandia - 685:-
Solar - 850:-
Så jag tycker att du ska ta en diskussion med dina "grossister", och se över ditt rabattbrev, jag som ett bra år har 100.000:- i inköp från Elektroskandia (men i år ser det inte ut bli bättre än typ 50') bör inte ha ett bättre pris än dig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Har du läst konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen?T tommy.widell skrev:
I kort är mina tolkningar av konsumentlagarna att kunden ska stå skadeslös vid fel. Är det fel på tjänsten får hantverkaren stå för att fixa det, är det fel på varan får säljaren fixa det.
Helt klart är ansvaret lättare att hantera om den som köpt utfört tjänsten också är den som tillhandahållit materialet, men lär inte vara omöjligt att hitta vägar som håller konsumenten skadeslös oavsett vem som ansvarar för felet.
Jag arbetar inte i Stockholms innerstad, men jag har gjort det. Ibland tar det 1h att åka igenom köer enkel väg, 1 timme att hitta parkering, kostnad för parkeringsgarage kan kosta närmare 1000kr i timmen, Trängselskatter, en parkeringsböter som gick över 5 minuter för att man blev tvungen att prata längre med kunden än tänkt.Mikael_L skrev:
Det är inget i redovisade materialpriser som verkar oschysst. Det tycker inte jag i alla fall.
Det jag mest reagerar på är dels den ganska märkliga beskrivningen av arbetstid, samt framförallt vad jag kan uttyda till en väldigt hög timpenning.
Jag får misstänka att det som står här är exkl moms, för annars lirar det inte med att totalbeloppet blir lite drygt 10' (inkl moms).
Alltså, ingår det alls någon tid, eller avses det någon slags startkostnad. Om det ingår tid, hur mycket?, en halvtimme? en timme?, 2 timmar eller 4 timmar?
Sedan en rad med "extra tid", ja vad är detta? Dvs är det vanlig arbetstid, eller kallas det "extra tid" för att det avser något annat, t.ex. hämtning av material eller att slicka på ett frimärke?
Följde det alls med någon tidbok?
Det anser jag att det ska göra på alla jobb som går på löpande, det ska inte kunden behöva begära (och det har kunden rätt att begära och få, dvs att få en tillräckligt noggrann tidsredovisning att det går att bedöma arbetets mängd och vad timmarna har använts till).
Men om firman tar 1200:- timme så är det verkligen högt, det kan vara landets högsta timpenning för vanligt basic elektrikerjobb. Det normala ligger väl och pendlar mellan typ 5-600, till kanske 8-900 (inkl moms), och de firmorna verkar ju gå runt någorlunda.
Sen kan man väl ifrågasätta mängden tid, men då det är så otydligt vad som menas med de två rader med arbetskostnad så blir det ju bara att gissa.
Skulle jag rakt av bara byta till en ny dimmer, 5 st, så borde det bli klart på ca 1 timme, om inget strular.
Men sen ska de köpas in, hämtas, lite restid osv, så två timmar debitering är inget märkligt.
Sen kanske det strular lite, eller så kanske det behöver dras fram nolla till de här nya dimrarna, så det kan även lätt bli en timme till och ännu mer (och det är här tidboken blir bra, där bör det ju stå lite om vad som gjordes).
Vidare så var det mer material specat, vilket antyder att det även gjordes annat jobb än byte av dimmers, verkar varit installation av ett eller flera nätverksuttag.
Hur mycket tid gick det där?
Har man anställda så måste man se till helheten, vad behöver vi debitera för att ha råd att hjälpa kunder med mindre jobb.
Det kanske var en högre debitering för att TS ville få jobbet utfört så fort som möjligt. ”Gå före i kö pris”
Jag försöker egentligen inte försvara hur, vad eller varför denna elfirma tar 1200kr ex moms i timmen och har en hög minsta debitering. Men det var inte det som TS valde att lyfta fram. Jag tolkar det som att ts redan hade kommunicerat det med företaget. Har man redan kommit överens om ett pris, varför ska vi då sitta här och spekulera över den del av uppgörelsen som redan verkar vara överenskommet?
Redigerat:
Du behöver inte skänka bort rabatten. Det räcker att du tar normalt mqrknadspris för prylarna.A AG A skrev:
Jag gissar att det är någon form av fastpris? Typ att man kommit överens om att det är 3 timmar jobb på plast, men att det kan tillkomma mer vid behov/strul/etc?Mikael_L skrev:
Hej på er igen. Jag har betalt fakturan då det var framförallt materialkostnaderna som förvånade mig. Men efter er hjälp här så har jag insett att dom inte är särskilt ovanliga. Kanske bara kommunikationen som brustit lite mellan mig och elektrikern om vad som egentligen behövdes.
Timpenningen var bestämd sedan innan så den var mindre av en överraskning. Sen förstår jag nu att den kanske är lite hög? Första gången jag anlitat en elektriker så tänkte väl att 750kr timmen (inkl moms och rot) inte är så farligt.
För att förtydliga så är det ni ser på fakturan exkl moms och exkl rotavdrag. Minimumdebiteringen är för 2 timmars job. Och "Extra tid" är för en extra timme då det tog ca 3h totalt med alla inköp osv.
Jobbet utfördes i centrala Göteborg.
Timpenningen var bestämd sedan innan så den var mindre av en överraskning. Sen förstår jag nu att den kanske är lite hög? Första gången jag anlitat en elektriker så tänkte väl att 750kr timmen (inkl moms och rot) inte är så farligt.
För att förtydliga så är det ni ser på fakturan exkl moms och exkl rotavdrag. Minimumdebiteringen är för 2 timmars job. Och "Extra tid" är för en extra timme då det tog ca 3h totalt med alla inköp osv.
Jobbet utfördes i centrala Göteborg.
Jag håller delvis med dig. När jag drev mitt företag så hade jag mellan 10-20% rabatt hos alla byggföretag. Men sen finns det ju lågprisvaruhus som inte lämnar rabatt. Nu var det bara undantagsvis som något köptes där.useless skrev:
Men för enkelhets skull hade jag alltid 15% materialpåslag. Sen lät jag alltid kunder köpa material själva, om de önskade. Dock inte byggmaterial från Byggmax, då det inte går att bygga med så dåligt virke.
E Eldt skrev:
Sett över hela landet är det nog ett ganska saftigt timpris.E Eldt skrev:
Men i de dyraste knöligaste storstäderna, närmare centrum så kan jag förstå att de måste ta i en del och få in mer pengar för att det ska gå runt.
Antingen måste taxametern gå igång så fort man tar i dörrhandtaget på bilen (och då blir kunderna upprörda över att det var mycket mer tid än de var på plats) eller så ta i med en tillräckligt hög timpenning så det täcker det knöliga och dyra och tidsödande med att jobba i stan.
Jag sitter själv något lite i liknande sits, då centrala Uppsala har blivit grymt besvärligt för den som måste ta bilen. Så jag brottas lite med hur jag ska göra, det känns inte rätt att höja timpenningen drastiskt, ty det blir ju orättvist för alla de kunder som inte orsakar mig dessa kostnader och denna huvudvärk.
Jag skulle ju också kunna börja att helt vägra ta jobb i centrala uppsala, typ i parkeringszon A och B, och kanske C också.
Eller så ha en extra framkörningsavgift på kanske 1500:-
De som har lägenheter eller lokaler så centralt tänker jag har nog råd.
Försäljning är en komplicerad kunskap som kräver utbildning och praktisk efarenhet för att kunna bemästra. Själv tycker jag att merparten av hantverkare oftast helt saknar säljarkompetens. Priset du får kommer oftast från hanterkarens leverantörer som skickar hantverkaren Rekommenderat listpris. Dessa listpriser är många gånger dyrare än du själv hittar produkter på Bauhaus/Hornbach m.fl.E Eldt skrev:
En liten elfirma har små grossistrabatter, en stor elfirma har STORA grossistrabatter.
En större elfirma som har stora grossistrabatter köper in FQ 1.5 kabel för 1-2sek metern från sin leverantör. Rekommenderat utpris till dig är 10sek metern, Bauhaus/Hornbach säljer den till dig för 5-6sek metern.
Nu var detta en liten installation, blir ofta dyrare än stora. Men det är ju alltid bra att in flera offerter och jämföra dessa.
Mackan 😀