J jonte0 skrev:
Där har du felet: Minimal debitering skall ju bara finnas kvar i listan av kostnadsobjekt så länge totalen av andra objekt är under just det beloppet. Så du skall ju såklart bara betala 10,189 - 4560.

//
Inte ens så...

Minimal debitering skall ju minskas med varje tillförd post tills den är 0 och då bortfalla.

//

E Eldt skrev:
Hej på er.

Har nyligen haft en elektriker här som har bytt 5 st dimmers från "gamla" till LED. Totalt landade fakturan på 10,189 efter 50% ROT. Detta då det framförallt var materialkostnaderna som drog iväg.

Så jag undrar till er vad ett rimligt pris för denna dimmer är? Jag hittar online för billigare än min faktura (online-priset är ju dessutom inkl moms.). Men elektrikern säger att "Det priset ni ser online är alltid billigare än det vi handlar då dom har central-lager osv och skickar ut".

Jag tycker det låter lite märkligt men kan ju såklart ha fel.

Dimmerna i fråga som dom köpt är en "Renova dimmer LED universal 400W vit". Sen kan man väl diskutera om 400W är det som behövs för en LED tak-lampa men det är nog en annan fråga :)

Inga superstora summor men känns lite som att man blir lurad, och det är ju aldrig kul.

Tack för hjälpen!
Det finns bra och dåliga dimmer. De dåliga brummar. Kanske inget som man vill ha. De bra kostar mycket. Jag har betalt ca 400 kr för en dimmer

useless useless skrev:
Då har du tyvärr råkat ut för en oseriös hantverkare. Har vederbörande också tagit betalt för tiden det tog att köpa prylarna?
En hantverkare har väl rätt att ta betalt för tiden det tar att köpa in material? Varför skulle detta vara kostnadsfritt? Om ett jobb tar 6 timmar i arbetstid och 2 timmar att köpa material i flera butiker så är all tid debiteringsbar inkl tullar, bränsle etc. Om man föredrar ett högre timpris och att detta ”ingår” så får man väl föredra det. Så länge personen får betalt för ALL sin nerlagda tid utan att anses som oseriös. Håller med tidigare talare om att detta pris var skäligt, speciellt då de verkar ha lagt ner tid att titta efter liknande spotlights designmässigt.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
T tommy.widell skrev:
speciellt då de verkar ha lagt ner tid att titta efter liknande spotlights designmässigt.
Spotlights? 🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Spotlights? 🤔
Ursprungsförfattaren skrev: ”Ja eller han valde just den för att det var så dom gamla icke-LED som redan satt i såg ut.” så hantverkaren verkar ha letat upp en design som liknade de tidigare spotlightsen.

Fairlane
T tommy.widell skrev:
Ursprungsförfattaren skrev: ”Ja eller han valde just den för att det var så dom gamla icke-LED som redan satt i såg ut.” så hantverkaren verkar ha letat upp en design som liknade de tidigare spotlightsen.
Det är dimmer tråden handlar om inte spotlights. Icke-LED-dimmer byttes mot en som kan dimma LED.

T tommy.widell skrev:
så hantverkaren verkar ha letat upp en design som liknade de tidigare spotlightsen.
Nu hänger jag med! Nej, du har nog missuppfattat texten lite. Inte för att det egentligen spelar någon roll men det är fem "Icke LED-dimmer" som är utbytta till "LED-dimmer". När du skrev "spotlightsen" fattade jag inget men nu begriper jag att det handlar om ett enkelt missförstånd. Sorry för bruset.
E Eldt skrev:
Har nyligen haft en elektriker här som har bytt 5 st dimmers från "gamla" till LED.

E Eldt skrev:
Hej på er.

Har nyligen haft en elektriker här som har bytt 5 st dimmers från "gamla" till LED. Totalt landade fakturan på 10,189 efter 50% ROT. Detta då det framförallt var materialkostnaderna som drog iväg.

Så jag undrar till er vad ett rimligt pris för denna dimmer är? Jag hittar online för billigare än min faktura (online-priset är ju dessutom inkl moms.). Men elektrikern säger att "Det priset ni ser online är alltid billigare än det vi handlar då dom har central-lager osv och skickar ut".

Jag tycker det låter lite märkligt men kan ju såklart ha fel.

Dimmerna i fråga som dom köpt är en "Renova dimmer LED universal 400W vit". Sen kan man väl diskutera om 400W är det som behövs för en LED tak-lampa men det är nog en annan fråga :)

Inga superstora summor men känns lite som att man blir lurad, och det är ju aldrig kul.

Tack för hjälpen!
Någon måste ju betala för Thailandsresan och att få vara medelklass som arbetare.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag med! Nej, du har nog missuppfattat texten lite. Inte för att det egentligen spelar någon roll men det är fem "Icke LED-dimmer" som är utbytta till "LED-dimmer". När du skrev "spotlightsen" fattade jag inget men nu begriper jag att det handlar om ett enkelt missförstånd. Sorry för bruset.
Ahh ok, nu kopplade jag 😁 står ändå bakom texten men undantag av just spotlights

T tommy.widell skrev:
En hantverkare har väl rätt att ta betalt för tiden det tar att köpa in material? Varför skulle detta vara kostnadsfritt? Om ett jobb tar 6 timmar i arbetstid och 2 timmar att köpa material i flera butiker så är all tid debiteringsbar inkl tullar, bränsle etc. Om man föredrar ett högre timpris och att detta ”ingår” så får man väl föredra det. Så länge personen får betalt för ALL sin nerlagda tid utan att anses som oseriös. Håller med tidigare talare om att detta pris var skäligt, speciellt då de verkar ha lagt ner tid att titta efter liknande spotlights designmässigt.
Om jag anlitar dig för att gå och handla till mig på Ica och betalar för tiden det tar, så förväntar jag mig inte att utöver det betala 15% påslag på alla varorna.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
så förväntar jag mig inte att utöver det betala 15% påslag på alla varorna.
Anlita mig istället ska du få se på påslag! 😂😱😎

A ajn82 skrev:
Om jag anlitar dig för att gå och handla till mig på Ica och betalar för tiden det tar, så förväntar jag mig inte att utöver det betala 15% påslag på alla varorna.
Hej, Om hantverkaren sålt produkten så har man helhetsgaranti, dvs om det blir fel på produkten så ansvarar hantverkaren för att montera ner produkten, åka och köpa en ny samt återmontera produkten (även om det bara var fel på produkten i sig och inte på hantverket). För att kunna gå runt med en sådan generös garanti (dvs att ha ekonomi att åka runt gratis och fixa tillverkarnas brister) så måste det självklart finnas ett påslag. Tycker 15% låter billigt. Om jag hade köpt 5st produkter för 1000sek/styck och tjänat 750sek (600sek ex moms) så betalar det inte i närheten fordon, bränsle, ev tullar och tid för att reparera en trasig produkt

Du tänker att varje kund ska betala kostnaden för ett reklamations ärende? Du har alltså närmre 100% felfrekvens på det du installerar?

I ditt exempel med 600 kr ex moms, med en felfrekvens på mer rimliga 1% blir det ju en buffert på 60 000 kr för när något väl går sönder.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
T tommy.widell skrev:
Hej, Om hantverkaren sålt produkten så har man helhetsgaranti, dvs om det blir fel på produkten så ansvarar hantverkaren för att montera ner produkten, åka och köpa en ny samt återmontera produkten (även om det bara var fel på produkten i sig och inte på hantverket).
Du är elektriker eller??? Så fort kostnaderna börjar diskuteras så kommer standardsvaret "du får ju garanti".... Det får jag också när jag köper en dimmer och monterar. För är det något som kan gå sönder så är det dimmern. Om åskan slår ut dimmern gäller din garanti då också?

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Du är elektriker eller??? Så fort kostnaderna börjar diskuteras så kommer standardsvaret "du får ju garanti".... Det får jag också när jag köper en dimmer och monterar. För är det något som kan gå sönder så är det dimmern. Om åskan slår ut dimmern gäller din garanti då också?
Hej, inte elektriker men tycker att det är viktigt att rätt ska vara rätt. Om den egenköpta produkten går sönder så får man betala elektrikern för att plocka ner den då han bara ansvarar för arbetet, så får man åka och byta produkten själv och betala elektrikern igen för återmontaget. Det är en skillnad på produktgaranti och helhetsgaranti. Om man inte vill ha helhetsgaranti så behöver man inte betala för den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.