Om det är kunskap som är faktureringsunderlaget, borde ju en rutinerad och kunskapsfylld snickare kosta 10000 i timmen då?

useless useless skrev:
Timpriset har en direkt koppling till kundens betalningsförmåga. Jobbar inte alla så?
Så man tar olika betalt beroende på kundens ekonomiska ställning. Bra att ha med mig nästa gång jag frågar efter offert. ;P

En mer seriös aspekt är att Sverige inte har en fungerande marknad därav tar en elektriker, snickare, rörmokare extra betalt. Man måste bli miljardär första året... Speciellt när man är så girig att man utnyttjar ROT till att höja priserna till nya nivåer av ocker...

Därmed ser vi också ett timpris på löjliga 1200kr/h som även smutsar ner resten av yrkeskåren.

I Intresserad22 skrev:
Om det är kunskap som är faktureringsunderlaget, borde ju en rutinerad och kunskapsfylld snickare kosta 10000 i timmen då?
Nej, eftersom en snickare är begränsad av värdet av funktionen eller problemet som blir löst.

P Ponnyfarm skrev:
Så man tar olika betalt beroende på kundens ekonomiska ställning.
Klart man gör i vissa fall. Eller kanske inte direkt utifrån "kundens ekonomiska ställning" utan utifrån vad man bedömer "rätt" utifrån diverse omständigheter.

Mikael_L
T tmjreviews skrev:
Nej, eftersom en snickare är begränsad av värdet av funktionen eller problemet som blir löst.
Det betyder alltså att de där 20.000 kronorna som ett kort läkarbesök kostar (det mesta dolt i skattfinansierat), kommer plötsligt bli gratis så fort det är en hypokondriker med påhittade symptom som blir undersökt.

Det betyder ju i förlängningen att hypokondriker är en ren inkomstkälla för staten.
Då värdet av funktionen eller problemet som blir löst är noll, så kostar läkarbesöket inget alls för staten, men man får fortfarande in en läkarbesöksavgift.

Jag tror jag har fattat din logik ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det betyder alltså att de där 20.000 kronorna som ett kort läkarbesök kostar (det mesta dolt i skattfinansierat), kommer plötsligt bli gratis så fort det är en hypokondriker med påhittade symptom som blir undersökt.

Det betyder ju i förlängningen att hypokondriker är en ren inkomstkälla för staten.
Då värdet av funktionen eller problemet som blir löst är noll, så kostar läkarbesöket inget alls för staten, men man får fortfarande in en läkarbesöksavgift.

Jag tror jag har fattat din logik ...
Du blandar ihop operativa kostnader med intäkter. Ett läkarbesök är alltid förknippat med både direkta fasta och rörliga kostnader, samt allokerade kostnader.

Om hypokondrikern bara skulle betala en liten symbolisk patientavgift (200-300kr) för varje besök, då skulle värde förstöras. En operativ standardkostnad om 20.000kr per besök skulle innebära en stor värdeförstöring.

Om hypokondrikern istället skulle betala 20.000kr för varje besök, då skulle det antagligen täcka den operativa standardkostnaden. Intäkten skulle då i bästa fall inte orsaka en förlust, som annars hade inneburit besparingar inom vården dvs sämre vård för alla.

Alfredo Alfredo skrev:
Klart man gör i vissa fall. Eller kanske inte direkt utifrån "kundens ekonomiska ställning" utan utifrån vad man bedömer "rätt" utifrån diverse omständigheter.
Nja, tror du menar att man ändrar innehållet efter kundens plånbok och inte tvärtom. För annars skulle det vara samma innehåll och kvalite för mindre peng om man anpassade slutnotan efter ekonomisk situation.

Mikael_L
Det var ju skämtsamt, finns ingen anledning att dissekera detta mer.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.