51 255 läst ·
277 svar
51k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Det är väl inget som säger du måste använda samma timpris mot alla kunder?Mikael_L skrev:
Jag sitter själv något lite i liknande sits, då centrala Uppsala har blivit grymt besvärligt för den som måste ta bilen. Så jag brottas lite med hur jag ska göra, det känns inte rätt att höja timpenningen drastiskt, ty det blir ju orättvist för alla de kunder som inte orsakar mig dessa kostnader och denna huvudvärk.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
På fakturan du visar står det 1200 kr/h, men här säger du 750 kr inkl moms (vilket det också är lite högt). Hur går det ihop? Har elfirman räknat med ROT-avdrag när de satt timpriset på 1200 kr/h så att du slutändan fått ett "normalt" pris som om du inte haft ROT-avdrag?E Eldt skrev:Timpenningen var bestämd sedan innan så den var mindre av en överraskning. Sen förstår jag nu att den kanske är lite hög? Första gången jag anlitat en elektriker så tänkte väl att 750kr timmen (inkl moms och rot) inte är så farligt.
För att förtydliga så är det ni ser på fakturan exkl moms och exkl rotavdrag. Minimumdebiteringen är för 2 timmars job. Och "Extra tid" är för en extra timme då det tog ca 3h totalt med alla inköp osv.
Jobbet utfördes i centrala Göteborg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jo det är kanske mer sannolikt att det handlar om ren okunskap och att han inte ser priserna. Det förtjänar dock kritik då elfirman inte tar tillvara kundens bästa, eller hur nu formuleringen lyder i konsumentlagen eller vad den nu heter.E Eljohanel skrev:
Så länge TS inte har en stor pjäs liknande denna på väggen så behövs ingen framkantsdimmer i detta hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rimliga priser som du kan försvara.E Eljohanel skrev:
Jag tror också att de flesta elfirmor sköter sig. Det är ju dom som inte sköter sig som genererar en tråd här på forumet, och dom är inte speciellt många.E Eljohanel skrev:
Men om vi då kikar på priserna för de olika varianterna i Renova-serien så hittar jag:Bo.Siltberg skrev:
Jo det är kanske mer sannolikt att det handlar om ren okunskap och att han inte ser priserna. Det förtjänar dock kritik då elfirman inte tar tillvara kundens bästa, eller hur nu formuleringen lyder i konsumentlagen eller vad den nu heter.
Så länge TS inte har en stor pjäs liknande denna på väggen så behövs ingen framkantsdimmer i detta hem.
DIMMER LED REN RC 1-370W VIT
Artnr1360758
Dimning framkant (phase cut-on)Nej
Dimning bakkant (phase cut-off)Ja
521,90 kr
DIMMER LED UNI 400W VIT
Artnr1360258
Dimning framkant (phase cut-on)Ja
685 kr
DIMMER LED REN RC 1-370W SVART
Artnr1360759
521,90 kr
DIMMER LED UNI 400W SVART
Artnr1360259
Dimning framkant (phase cut-on)Ja
827,37 kr
DIMMER LED REN 1-370W BP SVART
Artnr1360761
583,30 kr
DIMMER LED REN 1-370W BP VIT
Artnr1360760
584,84 kr
Nu slank det med ett par svarta, som antagligen är exakt samma, förutom färgen och priset.
Men vi kan se att det är inga hiskeliga prisskillnader, och som jag nämnde tidigare så väljer "vi elektriker" då den som har minst risk för huvudvärk och backjobb med negativt täckningsbidrag.
Det kan vara en annan femma om det är riktigt stor prisskillnad, eller massor av samma (tänk apparater till ett bostadsområde, flera hundratals alltså), då blir även en lite mindre prisskillnad värd att fundera över, t.ex. prova ett exemplar först för att kolla om det håller måttet.
Men vi kan se att det är inga hiskeliga prisskillnader, och som jag nämnde tidigare så väljer "vi elektriker" då den som har minst risk för huvudvärk och backjobb med negativt täckningsbidrag.
Det kan vara en annan femma om det är riktigt stor prisskillnad, eller massor av samma (tänk apparater till ett bostadsområde, flera hundratals alltså), då blir även en lite mindre prisskillnad värd att fundera över, t.ex. prova ett exemplar först för att kolla om det håller måttet.
Fast det är en åsikt. Jag tvivlar starkt på att det skulle hålla i en rättegång då man egentligen lika gärna kan hävda att flexibiliteten som den valda dimmern ger är värd merkostnaden eller att man har goda erfarenheter av den valda dimmerns funktion ihop med LED och inte vill välja en obekant produkt, just för att man vill kundens bästa.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Märkliga argument i mitt tycke. Ge mig ett sannolikt scenario att TS behöver en framkantsdimmer. Det handlar grovt om en tusenlapp som TS får betala extra.
Jag har inte sagt att jag tror han kommer att behöva det. Jag har sakta att åsikten om att det är en onödig extrakostnad som inte tar tillvara kundens bästa, antagligen skulle möta andra åsikter som motiverar varför dimmern är vald just med kundens bästa i åtanke, om det skulle gå så långt som till en rättegång.Bo.Siltberg skrev:
Jag har förståelse för ditt argument men jag har också förståelse för de hypotetiska argument som jag beskriver. I slutändan är allt inte svart eller vit när åsikter, bedömningar och tyckanden är inblandade.
Haha ne men IOM att jag inte är elektriker och byter på den tiden så borde en elektriker kunna göra det. Det handlar främst om planering. Och nej, jag menar inte att en elektriker ska utföra 8 liknande arbetsmoment byta 40 dimrar på en dag.S Staffan123456789 skrev:
det jag reagerar på är arbetskostnaden som var relativt hög eller du kanske tycker det är rimligt ta flera tusen för att byta ett par dimrar?
om det tar en timme enkel väg med bil, är dyra tullar och tar en timme att hitta parkering som kostar tusen kronor vill jag som kund att du tänker igenom vad som är bäst för mig. Kanske ta taxi? Eller åk med SL och skicka materialet med bud i förväg.E Eljohanel skrev:Jag arbetar inte i Stockholms innerstad, men jag har gjort det. Ibland tar det 1h att åka igenom köer enkel väg, 1 timme att hitta parkering, kostnad för parkeringsgarage kan kosta närmare 1000kr i timmen, Trängselskatter, en parkeringsböter som gick över 5 minuter för att man blev tvungen att prata längre med kunden än tänkt.
Har man anställda så måste man se till helheten, vad behöver vi debitera för att ha råd att hjälpa kunder med mindre jobb.
Det kanske var en högre debitering för att TS ville få jobbet utfört så fort som möjligt. ”Gå före i kö pris”
Jag försöker egentligen inte försvara hur, vad eller varför denna elfirma tar 1200kr ex moms i timmen och har en hög minsta debitering. Men det var inte det som TS valde att lyfta fram. Jag tolkar det som att ts redan hade kommunicerat det med företaget. Har man redan kommit överens om ett pris, varför ska vi då sitta här och spekulera över den del av uppgörelsen som redan verkar vara överenskommet?
Bara som upplysning så NORMALT ska/får inte elektrikern veta inköpspriserna och pris ut till kund, det ligger inte på elektrikern att se till att kunden få "rätt/billigaste" matr. Det är en arbetsuppgift för arbetsledningen. Undantagen är om det är en enmansfirma. Och det absolut största delen av elarbeten utförs av elfirmor med anställda.
Så om jag beställer exempelvis ett nytt uttag i ett rum ska jag som kund diskutera detta väldigt lilla jobb med två olika personer på elfirman. Tror inte det är så vanligt.E elmont skrev:
Jag har tusentals artiklar i bilen för att klara av att utföra arbeten åt kunder. Även om jag skulle klara av ett litet arbete på dagen med en taxi klarar jag omöjligt av hela dagen med mindre arbeten på en dag. Sedan vet jag inte innan vilka hinder som kommer uppstå. Det har funnits företag som försöker ta sig fram med cykel, men det har varit mindre lyckat och man kan ENDAST ta små jobb. Det finns ingen som skulle arbeta under dessa omständigheter och tyvärr kommer du inte att få någon hjälp. Vi måste hela tiden tacka nej till bra jobb, för att vi har för mycket att göra. Skulle du utrycka dig så i telefonen vid en beställning skulle du förmodligen aldrig få hjälp.P Pin skrev:
Det finns inget i elektriker arbetsbeskrivning som säger att han ska sköta om den delen. Elektrikern ska få sina uppgifter av sin arbetsledning och ingen annan.
Kunden ska föra dialogen med den som har befogenhet att leda och prissätta jobbet.
Ungefär som att man inte går in i en bilverkstad och beställer jobbet av mekanikern.
Kunden ska föra dialogen med den som har befogenhet att leda och prissätta jobbet.
Ungefär som att man inte går in i en bilverkstad och beställer jobbet av mekanikern.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg