50 209 läst ·
277 svar
50k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Instämmer helt med dig. Nu säljer jag inget material till kund men ibland behöver jag småhandla något på Ahlsell sett till tillgänglighet snarare än pris. Men helst vill jag inte göda monstret, de representerar mycket av vad som är ohälsosamt i branschen.N Nicklas Lundell skrev:Hehe att du får 2400:- är ju bara trams. Har inget med att du har firma att göra, de är inte heller premierad som kund utan Ahlsell helt enkelt lurar företagare att tro att de har så bra priser pga feta rabatter. Du kan köpa samma dimmer för 711:- ex moms dvs 140 spänn mindre än du betalar... om du köper den på vilket varuhus som helst. Så iof jag som privatperson har då jämfört med dina rabatter ÄNNU bättre rabatter. Nästan 2600:- i rabatt... alltså mer i rabatt på en dimmer från Ahlsell än va tre likadana dimrar kostar på mitt lokala byggvaruhus.
(Jag är lite irriterad när jag skriver och ABSOLUT INTE på dig utan på Ahlsell, de borde skämmas!
Till trådskaparen, jag som enkel lekman byter ut en dimmer på ca 3-5 minuter så att du ska betala 6000:- för att han bytt ut 5 dimrar är absurt.
Elektrikern som är långt mer erfaren än jag har 100 gånger bättre rutin och gör jobbet förmodligen en aning snabbare.
Ledsen men du är blåst av en oseriös firma.
Dina dimrar hade kostar dig 4.445:- och rimlig tid för en elektriker är 1 timme för det jobbet (tänker minimidebitering 1 timme. (Jobbet tar säkert 15 minuter (att skruva ner gamla och sätta i nya)
Du hade helt klart kunnat valt Plejd dimmer för typ 500 spänn styck och då hade du också fått möjlighet att dimra med telefon om det intresserar dig)
Som prisreferens till framtida elektrikerköpare så betalar jag just nu 700 kr/h för en elektriker i Stockholm. Han tog 1500 kr i startavgift och då ingick 1h och hämta det berömda materialet. Nu hade jag förvisso köpt materialet så hans hämtning blev begränsad men i slutändan tjänar vi båda på det. Och nej, jag köpte inget elmaterial på Ahlsell. Elbutik.se är betydligt bättre
Skulle varit billigare med Renova strömställare och dosdimmer. Annars ser materialet ut att vara rimligt prissattE Eldt skrev:
Nej, el och VVS är nog i stort lika med den skillnaden att elfolket har lyckats med att få det mesta inom el att vara "olagligt" för allmänheten. Där är inte VVS branschen (än).Alfredo skrev:
Det främsta problemet är inte vad någon känner. Det måste finnas en rimlighet i förhållande till arbetets omfattning huruvida ett arbete går att prisbestämma. Eftersom att en yrkesman är hemma i en anläggning som den inte känner till, måste man först skapa en uppfattning om arbetet för att kunna avgöra en kostnad.R roli skrev:
En konsument saknar ofta uppfattning om kostnader för arbete, DÄR börjar oron.
Om elektriker först ska behöva åka ut och titta på jobbet, sedan bege sig där ifrån för att göra en kostnadsuppskattning, behöver det bokas ett nytt besök för att utföra arbetet. Det tillkommer ytterligare kostnader för resor, att räkna på jobbet, logistik att planera ihop fulla dagar.
När du har ett arbete där kunder kommer till dig minskar spill tiden. I detta fall åker yrkesmannen hem till kunden.
Någon måste betala för spilltiden och i allt företagande ligger kostnader på kunden, annars går inte ett företag med vinst.
Vem ska utföra arbeten hos kunder när man bara får betalt för halva dagar, där andra kunder kan betala för hela dagar?
Helt galna hantverkarpriset, 1200 kr timmen det är fanimej befängt med rotavdrag. Direkt vid sämre tider så grinar branschen direkt och sätter sina bolag i konkurs då man först plundrat dom på alla tillgångar.
Snacka om att inte Sverige lönar det sig inte med högre utbildning.
Snacka om att inte Sverige lönar det sig inte med högre utbildning.
1200 är priset ex moms, innan avdrag. Det är långt ifrån vad alla företag debiterar för elarbeten.T Tj76 skrev:
Det går alldeles utmärkt att lösa utan hutlösa timpriser. Min hustru hade installationsföretag i 10 år där det gjordes jobb hemma hos privatpersoner utan dessa timpriser som förkommer i denna tråd.E Eljohanel skrev:
Vem har sagt att priset är hutlöst. Det som började diskuteras var kostnaden för dimrarna. Det visade sig att priset är högre för installatören än för konsumenten i inköp. Och det skiljer sig ungefär 25% i slutpris på 5 dimrar. Ingen i tråden vet egentligen hur eller varför arbetstiden är som den är, eftersom vi bara har hört konsumenten säga sitt. TS har inte ens klagat på timpriset utan ställde sig endast frågande om kostnaden på dimrarna. Jag håller med om att timdebiteringen är högre än vanligt, men sådant är också lokalt och något som förmodligen konsumenten kände till. Du kan omöjligen göra en opartisk bedömning av företaget ur detta inlägg.R roli skrev:
Redigerat:
Med tanke på att det är 360kr ex moms billigare med Plejd dim-01 och Renova trapp så skulle jag välja dosdimmern, får mycket mer för pengarna😁Alfredo skrev: