R roli skrev:
Hur många renova dimrar som elgrossisten har i lager vet jag inte.
Om Ahlsells lagersaldo stämmer, och jag inte slarvläser, är det just nu enbart butikerna i Kungälv och på Värmdö som har fler än fem av den aktuella dimmern på hyllan. Kanske hälften av butikerna har inga alls.

• Gilla
jolae
  • Laddar…
R roli skrev:
Åså kommer den vanliga kommentaren med ”garanti”… Hur ofta går en installation sönder så att man måste åberopa garanti? Aldrig skulle jag vilja påstå, dvs inget man behöver. Visst kan en dimmer gå sönder men då är det inte elektrikern som står för detta utan tillverkaren/säljaren och den har man även utan att elektrikern köpt grejerna.
Däremot behöver du ju bara ringa elektrikern så ligger det på han att byta och krångla med leverantören. Om du köper den själv får du rådda i allt själv,förmodligen får du bara en ny produkt som du måste byta själv…

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Eldt skrev:
Kan ladda upp specen. Det är 3 till saker på nästa sidan men alla dom är under 100kr.

Så det är ju framförallt bara dessa "Renova 400W" dimmrar. Dessutom bara själva dimmern. "Skalet" eller vad man säger som sitter runt behöll vi.

[bild]
Slutfakturan du bifogade har ju ett totalpris som stämmer överens med den summan du menade att du betalade efter 50% rot. Innebär det att elektrikerns timdebitering innan rot är 2400 kronor? Jag måste ju vara helt ute och cykla?

• Gilla
SevL
  • Laddar…
E Eldt skrev:
Hej på er.

Har nyligen haft en elektriker här som har bytt 5 st dimmers från "gamla" till LED. Totalt landade fakturan på 10,189 efter 50% ROT. Detta då det framförallt var materialkostnaderna som drog iväg.

Så jag undrar till er vad ett rimligt pris för denna dimmer är? Jag hittar online för billigare än min faktura (online-priset är ju dessutom inkl moms.). Men elektrikern säger att "Det priset ni ser online är alltid billigare än det vi handlar då dom har central-lager osv och skickar ut".

Jag tycker det låter lite märkligt men kan ju såklart ha fel.

Dimmerna i fråga som dom köpt är en "Renova dimmer LED universal 400W vit". Sen kan man väl diskutera om 400W är det som behövs för en LED tak-lampa men det är nog en annan fråga :)

Inga superstora summor men känns lite som att man blir lurad, och det är ju aldrig kul.

Tack för hjälpen!
Mardrömmar!!! Tur att man kan och får byta själv. Då kan man köpa för 399 på Jula och få allt för 2000:-. Nätverksuttag får alla installera, men nuförtiden går det ofta lika bra med wifi...

Kollade jag också. 678 + moms med inloggningen jag har på Ahlsell för dimmern. Så 848:- med moms så i paritet med tex. Hornbach.

B
B Busten skrev:
Fast de brukar stå för en ny dimmer som ersättning men tillverkaren ersätter ju inte för installationen. Aldrig hänt under mina 15 år i yrket 😅
Vi får åka ut då gratis på garanti.
…..och det händer ofta att ni går åka ut gratis på garanti?

S Staffan123456789 skrev:
Däremot behöver du ju bara ringa elektrikern så ligger det på han att byta och krångla med leverantören. Om du köper den själv får du rådda i allt själv,förmodligen får du bara en ny produkt som du måste byta själv…
Ja och vänta ett antal veckor innan han kan komma och jag får ta ledigt från jobbet för att han skall komma någon gång under dagen.... Nej, går en dimmer sönder så köper jag en ny om inte garantin gäller (men den har nog redan gått ut då) och installerar den sedan själv, vilket man får göra.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Ja och vänta ett antal veckor innan han kan komma och jag får ta ledigt från jobbet för att han skall komma någon gång under dagen.... Nej, går en dimmer sönder så köper jag en ny om inte garantin gäller (men den har nog redan gått ut då) och installerar den sedan själv, vilket man får göra.
Det förutsätter ju att du är bekväm med att byta dimmern själv. TS är uppenbarligen inte bekväm med det, och därför anlitade han en elektriker. Givetvis är det inte själva produktgarantin, utan att få varan utbytt som är mervärdet. Även där merkostnaden för elektrikern uppstår. Arbetet för att utföra ett garanti ärende faller nästan alla gånger på installatören och ej hos tillverkaren.

• Gilla
JohanMPH och 1 till
  • Laddar…
E Eljohanel skrev:
Elektrikern åkte ju och handlade det på dagen. Hur många olika renova dimmrar tror du elgrossister håller i lager i butiken? Imponerande att han ens fick tag på 5st samma dag. Vagt att misstro honom för att vara girig för att han valde just dom?
Om det inte finns i lager lokalt så går det att få hem på nån dag eller så.
Så bråttom tror jag inte TS hade.
Jag vidhåller att det är fel att välja en dyr modell när det inte finns behov av det.
Med tanke på grundavgiften så verka dock inte denna elfirma vilja ha småkunder.

• Gilla
BSOD och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det inte finns i lager lokalt så går det att få hem på nån dag eller så.
Så bråttom tror jag inte TS hade.
Jag vidhåller att det är fel att välja en dyr modell när det inte finns behov av det.
Med tanke på grundavgiften så verka dock inte denna elfirma vilja ha småkunder.
Nu förutsätter du fortfarande att elektriker utnyttjat tillfället för att tjäna extra pengar. Det framgår heller inte om elektrikern ens har tid att komma tillbaka i närtid.
Det är fördomsfullt att så fort en merkostnad har tillkommit så har någon gjort det med uppsåt.
Det kan likväl varit så att den anställde elektrikern inte har den insynen i ekonomin. Alla montörer ser inte ens priser när de köper ut varor till kunder.

E Eljohanel skrev:
Det förutsätter ju att du är bekväm med att byta dimmern själv. TS är uppenbarligen inte bekväm med det, och därför anlitade han en elektriker. Givetvis är det inte själva produktgarantin, utan att få varan utbytt som är mervärdet. Även där merkostnaden för elektrikern uppstår. Arbetet för att utföra ett garanti ärende faller nästan alla gånger på installatören och ej hos tillverkaren.
Det är synd att personer som har andra kunskaper än el inte skall kunna få hem en elektriker som gör att gott arbete utan att personen som anlitar denne elektriker sedan måste fråga om den har blivit lurad på en massa pengar. Elbranschen är sjuk...

• Gilla
jbr och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fast skulle det vara så att husets alla andra apparater är i en och samma serie så anser nog jag att mitt behov i alla fall skulle vara är även få de fem nya apparaterna i den serien.

På landet skulle jag däremot inte bry mig ett smack. Så det beror på...

E Eljohanel skrev:
Nu förutsätter du fortfarande att elektriker utnyttjat tillfället för att tjäna extra pengar. Det framgår heller inte om elektrikern ens har tid att komma tillbaka i närtid.
Det är fördomsfullt att så fort en merkostnad har tillkommit så har någon gjort det med uppsåt.
Det kan likväl varit så att den anställde elektrikern inte har den insynen i ekonomin. Alla montörer ser inte ens priser när de köper ut varor till kunder.
Fakta finns i tråden. TS har fått, inte bara en, utan fem dyra dimmers som han inte behöver.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast skulle det vara så att husets alla andra apparater är i en och samma serie så anser nog jag att mitt behov i alla fall skulle vara är även få de fem nya apparaterna i den serien.

På landet skulle jag däremot inte bry mig ett smack. Så det beror på...
Jo visst, men det finns flera olika dimrar i Renova serien. Man behöver inte välja den dyraste...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Elbranschen är sjuk...
Är den värre än VVS eller andra "hantverkarbranscher"? Jag trycker nog rörkrökarna är minst lika bespottade som lysmaskarna här på forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.