50 208 läst ·
277 svar
50k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
De innebär en komplexitet som mycket sällan behövs idag och som kostar extra mycket. Den automatiska funktionen som väljer driftmod är sällan pålitlig. Framkantsstyrning behövs idag endast för järnkärnetransformatorer till 12 V halogen. Då TS inte kan beskriva sina ljuskällor med mer än "vanliga lampor" så finns inget behov av dylika dyra specialdimmers. Att ställa om dimmern till framkantsstyrning är riktigt dåligt för dagens LED-ljuskällor. Så det är högst oklart vad elektrikern såg, kanske pengar...Ossian K Olsson skrev:
Den dimmer ligger på ca 890kr+moms hos Ahlell med måttliga rabatter. Så 2000kr är ett saftigt påslag.maah skrev:
Det är en ganska udda dimmer som inte lagerförs hos någon av dom större grossisterna och då blir priset högt för installatören.
Att dom har valt just den dimmern är väl för att du ville ha i serien Renova antar jag?
Och den är väldigt universal och klarar många typer av laster.
Om du kollar priset på elbutik. se på just den dimmern så är priset 889kr inkl. moms och det tror jag inte att någon installatör kan matcha.
Ett rimligt pris till privatkund borde ligga på 1500-2000kr inkl. moms. om du köper via en installatör.
Hört förklaring hur många gånger som helst från diverse rörmokare och elektriker. ”Vi kan inte matcha kedjornas priser”. Men det verkar ju orimligt att det kostar minst 25% mer hos en butik som Ahlsells eller liknande.
Sanningen är väl att dessa butiker tillhandahåller en fejkprislista som bara är till för att slutkunden skall känna att vederbörande fått 30% rabatt när sanningen är att de betalt 20-30% mer än hos kedjorna. Dessutom förekommer sannolikt mängder med andra upplägg som ”kickback” och rabatter på upp till 90% till hantverkarna.
När vi byggde hus gjorde elentreprenaden slut på den uppskattade budget de lämnat innan byggstart långt innan huset var halvfärdigt. När vi granskade fakturorna så inser vi att de sålt oss golvboxar (eluttag i golvet) för 11.000:- + moms st, de hade satt in sex stycken innan vi slängde ut dem. Dessutom skulle de lägga på ytterligare 10% på samtliga priser. När vi kompletterade med en till golvbox av vår nya elektriker så kostade en exakt likadan 3.300:-. Sjukt mycket för ett eluttag men bättre än 11.000:-
Sanningen är väl att dessa butiker tillhandahåller en fejkprislista som bara är till för att slutkunden skall känna att vederbörande fått 30% rabatt när sanningen är att de betalt 20-30% mer än hos kedjorna. Dessutom förekommer sannolikt mängder med andra upplägg som ”kickback” och rabatter på upp till 90% till hantverkarna.
När vi byggde hus gjorde elentreprenaden slut på den uppskattade budget de lämnat innan byggstart långt innan huset var halvfärdigt. När vi granskade fakturorna så inser vi att de sålt oss golvboxar (eluttag i golvet) för 11.000:- + moms st, de hade satt in sex stycken innan vi slängde ut dem. Dessutom skulle de lägga på ytterligare 10% på samtliga priser. När vi kompletterade med en till golvbox av vår nya elektriker så kostade en exakt likadan 3.300:-. Sjukt mycket för ett eluttag men bättre än 11.000:-
Elektrikern har säkert bättre priser än du … men han/hon vill ju ha sina marginaler på det han/hon köper till dig (i form av rabatter/kickbacks). Elektrikern gör ju inte det ’gratis’ år dig …E Eldt skrev:
Elektrikern åkte ju och handlade det på dagen. Hur många olika renova dimmrar tror du elgrossister håller i lager i butiken? Imponerande att han ens fick tag på 5st samma dag. Vagt att misstro honom för att vara girig för att han valde just dom?Bo.Siltberg skrev:
De innebär en komplexitet som mycket sällan behövs idag och som kostar extra mycket. Den automatiska funktionen som väljer driftmod är sällan pålitlig. Framkantsstyrning behövs idag endast för järnkärnetransformatorer till 12 V halogen. Då TS inte kan beskriva sina ljuskällor med mer än "vanliga lampor" så finns inget behov av dylika dyra specialdimmers. Att ställa om dimmern till framkantsstyrning är riktigt dåligt för dagens LED-ljuskällor. Så det är högst oklart vad elektrikern såg, kanske pengar...
Sitter det renova i övriga huset så förutsätter man givetvis att det ska vara renova igen.
Det får du tycka men så är det ofta. För den dimmer vi pratar om här betalar jag 895:- inklusive moms på Elbutik.se och drygt 850:- plus moms på Ahlsell. En renodlad elfirma har dock bättre priser.P patrik Johäll skrev:
Den prislistan är helt irrelevant. Jag pratar ovan om vad dimmern faktiskt kostar.P patrik Johäll skrev:
Det är väl som alltid, har man ingen offert med fast pris så är man körd..E Eldt skrev:Hej på er.
Har nyligen haft en elektriker här som har bytt 5 st dimmers från "gamla" till LED. Totalt landade fakturan på 10,189 efter 50% ROT. Detta då det framförallt var materialkostnaderna som drog iväg.
Så jag undrar till er vad ett rimligt pris för denna dimmer är? Jag hittar online för billigare än min faktura (online-priset är ju dessutom inkl moms.). Men elektrikern säger att "Det priset ni ser online är alltid billigare än det vi handlar då dom har central-lager osv och skickar ut".
Jag tycker det låter lite märkligt men kan ju såklart ha fel.
Dimmerna i fråga som dom köpt är en "Renova dimmer LED universal 400W vit". Sen kan man väl diskutera om 400W är det som behövs för en LED tak-lampa men det är nog en annan fråga
Inga superstora summor men känns lite som att man blir lurad, och det är ju aldrig kul.
Tack för hjälpen!
Hehe att du får 2400:- är ju bara trams. Har inget med att du har firma att göra, de är inte heller premierad som kund utan Ahlsell helt enkelt lurar företagare att tro att de har så bra priser pga feta rabatter. Du kan köpa samma dimmer för 711:- ex moms dvs 140 spänn mindre än du betalar... om du köper den på vilket varuhus som helst. Så iof jag som privatperson har då jämfört med dina rabatter ÄNNU bättre rabatter. Nästan 2600:- i rabatt... alltså mer i rabatt på en dimmer från Ahlsell än va tre likadana dimrar kostar på mitt lokala byggvaruhus.
(Jag är lite irriterad när jag skriver och ABSOLUT INTE på dig utan på Ahlsell, de borde skämmas!
Till trådskaparen, jag som enkel lekman byter ut en dimmer på ca 3-5 minuter så att du ska betala 6000:- för att han bytt ut 5 dimrar är absurt.
Elektrikern som är långt mer erfaren än jag har 100 gånger bättre rutin och gör jobbet förmodligen en aning snabbare.
Dina dimrar hade kostar dig 4.445:- och rimlig tid för en elektriker är 1 timme för det jobbet (tänker minimidebitering 1 timme. (Jobbet tar säkert 15 minuter (att skruva ner gamla och sätta i nya)
Du hade helt klart kunnat valt Plejd dimmer för typ 500 spänn styck och då hade du också fått möjlighet att dimra med telefon om det intresserar dig)
(Jag är lite irriterad när jag skriver och ABSOLUT INTE på dig utan på Ahlsell, de borde skämmas!
Till trådskaparen, jag som enkel lekman byter ut en dimmer på ca 3-5 minuter så att du ska betala 6000:- för att han bytt ut 5 dimrar är absurt.
Elektrikern som är långt mer erfaren än jag har 100 gånger bättre rutin och gör jobbet förmodligen en aning snabbare.
Ledsen men du är blåst av en oseriös firma.E Eldt skrev:Hej på er.
Har nyligen haft en elektriker här som har bytt 5 st dimmers från "gamla" till LED. Totalt landade fakturan på 10,189 efter 50% ROT. Detta då det framförallt var materialkostnaderna som drog iväg.
Så jag undrar till er vad ett rimligt pris för denna dimmer är? Jag hittar online för billigare än min faktura (online-priset är ju dessutom inkl moms.). Men elektrikern säger att "Det priset ni ser online är alltid billigare än det vi handlar då dom har central-lager osv och skickar ut".
Jag tycker det låter lite märkligt men kan ju såklart ha fel.
Dimmerna i fråga som dom köpt är en "Renova dimmer LED universal 400W vit". Sen kan man väl diskutera om 400W är det som behövs för en LED tak-lampa men det är nog en annan fråga
Inga superstora summor men känns lite som att man blir lurad, och det är ju aldrig kul.
Tack för hjälpen!
Dina dimrar hade kostar dig 4.445:- och rimlig tid för en elektriker är 1 timme för det jobbet (tänker minimidebitering 1 timme. (Jobbet tar säkert 15 minuter (att skruva ner gamla och sätta i nya)
Du hade helt klart kunnat valt Plejd dimmer för typ 500 spänn styck och då hade du också fått möjlighet att dimra med telefon om det intresserar dig)
Där har du felet: Minimal debitering skall ju bara finnas kvar i listan av kostnadsobjekt så länge totalen av andra objekt är under just det beloppet. Så du skall ju såklart bara betala 10,189 - 4560.E Eldt skrev:
//
Hur många renova dimrar som elgrossisten har i lager vet jag inte. Men då de är en elgrossist så förutsätter i alla fall jag att de borde ha ett STÖRRE lager än en byggmarknad. Kollar man t.ex på Hornbach här i Göteborg så har de 9 st renova dimrar på lager för 895:-/styck.E Eljohanel skrev:Elektrikern åkte ju och handlade det på dagen. Hur många olika renova dimmrar tror du elgrossister håller i lager i butiken? Imponerande att han ens fick tag på 5st samma dag. Vagt att misstro honom för att vara girig för att han valde just dom?
Sitter det renova i övriga huset så förutsätter man givetvis att det ska vara renova igen.
Jag är elektriker och har anställda på mitt företag. Jag betalar 750kr ex moms för renova universal dimmer och på min lokala elgrossist och finns 3 universal och 3 vanliga led. Så du kan få gissa hur mycket du vill men det förändrar inte verkligheten. Alla som säljer en produkt har ett material påslag. 13% materialpåslag är lågt i nästan vilken verksamhet som helst.
Ja! Och det är INK moms! Dvs 716:- ex moms. Ahlsell tog la 852 ex moms. Lurendrejare de där!R roli skrev:
Varför cat6? Nya kabelstandarden är cat8 och visst du har ingen direkt nytta av den idag men om du installerar kabeln med elektriker så förstår jag inte att du inte installerar den senaste standarden .E Eldt skrev:Yes. Han åkte iväg två gånger. Totalt 3h jobb för 5 dimmers och en mindre cat6 kabeldragning genom en vägg.
Men timmarna är lite skitsamma. Vi visste inte exakt vad som behövdes ändras så minst 1 gång var han ju tvungen att åka och köpa grejer. Det är dessutom dimmrarna som är den större kostnaden av fakturan.
Vi frågade helatiden vad det kostar när han sa vad som behövdes göras men han sa helatiden bara "Det får ni fråga min chef"... och då går ju timmarna såklart också.
Men tja timmarna är som de är. Det känns ok. Mest förvånad över hur mycket materialkostnaden gick på.