E Eljohanel skrev:
När jag söker på den hittar jag flera priset
Ca900kr
Ca 1100kr
Ca1500kr
På olika butiker.

Varför ska ett elföretag som inte köper inte lika stora kvantiteter hålla ett pris som matchar lägsta pris på nätet?
Lika stora kvantiteter som vem då? Priserna du listar är styckpris till konsumenter.

P Pin skrev:
Lika stora kvantiteter som vem då? Priserna du listar är styckpris till konsumenter.
Eftersom hela grundprincipen med att ett företag ska sälja material till en kund bygger på att företaget gör en vinst på materialet. Elföretaget köper inte lika stora volymer som ex Elbutik.

E Eljohanel skrev:
När jag söker på den hittar jag flera priset
Ca900kr
Ca 1100kr
Ca1500kr
På olika butiker.

Varför ska ett elföretag som inte köper inte lika stora kvantiteter hålla ett pris som matchar lägsta pris på nätet?
Varför skall kunden betala mer än vad produkten är värd?
E Eljohanel skrev:
Eftersom hela grundprincipen med att ett företag ska sälja material till en kund bygger på att företaget gör en vinst på materialet. Elföretaget köper inte lika stora volymer som ex Elbutik.
varför skulle inte ett elföretag som omsätter 10 miljarder köpa fler dimmer än detaljhandeln? Det bästa priset jag hittar är 560:- inkl moms. Dubbla priset är ocker.

E Eljohanel skrev:
Men det är onödigt att ha högre inköpspris än dessa butikers pris till privatkund?

Sedan är ju inte företagets affärsidé att endast sälja material till kund.

P patrik Johäll skrev:

varför skulle inte ett elföretag som omsätter 10 miljarder köpa fler dimmer än detaljhandeln? Det bästa priset jag hittar är 560:- inkl moms. Dubbla priset är ocker.
Varför är priser olika i olika butiker? Varför kostar inte allt lika mycket överallt? Ja du, visst är det märkligt…….

Vilket elföretag som säljer elmaterial och tjänster i Sverige syftar du nu helt plötsligt på?

Den dimmern finns inte för 560kr ink moms. Du kollar på en liknande produkt men inte samma.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P patrik Johäll skrev:
Köper du alltid allt till marknadens absolut lägsta pris?

P Pin skrev:
Men det är onödigt att ha högre inköpspris än dessa butikers pris till privatkund?

Sedan är ju inte företagets affärsidé att endast sälja material till kund.
Om elföretaget köper in en vara för samma pris som den säljs på Elbutik.se, är det väl rimligt att man inte håller samma pris som Elbutik.se

Då tjänar inte företaget något alls på att sälja varan.

P patrik Johäll skrev:
Det bästa priset jag hittar är 560:- inkl moms. Dubbla priset är ocker.
Det skulle du aldrig få att flyga! Det fins otaliga exempel på långt större prisvariationer än dubbla/halva. Ta bara en läsk eller godisbit på ÖoB jämfört med på macken eller på Arlanda. Långt större skillnad än dubbla priset och ingen fälls för det.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Köper du alltid allt till marknadens absolut lägsta pris?
Jag köper sällan något som kostar dubbelt så mycket som jag kan köpa det på något annat ställe. Men det gör du?

• Gilla
djac
  • Laddar…
E Eljohanel skrev:
Om elföretaget köper in en vara för samma pris som den säljs på Elbutik.se, är det väl rimligt att man inte håller samma pris som Elbutik.se

Nej men det blir svårt att sälja installationstjönsten utan varan. Jag kan iofs handla själv men inte alla kunder som vet vad som behövs. TS tex.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Farstatjej90
E Eljohanel skrev:

Är det inte smartare att köpa från samma ställe som elbutik.se?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej men det blir svårt att sälja installationstjönsten utan varan. Jag kan iofs handla själv men inte alla kunder som vet vad som behövs. TS tex.
Och därför ska elföretaget hålla samma pris som lägsta pris på nätet, dvs billigare än många varuhus som säljer enbart varor och köper stora volymer?

P patrik Johäll skrev:
Jag köper sällan något som kostar dubbelt så mycket som jag kan köpa det på något annat ställe. Men det gör du?
Rätt ofta och ofta betydligt mer än dubbelt. Inte alls ovanligt att jag köper en öl för kanske runt en hundring som på systemet kostar under 20 kronor. Eller en burgare på Max som kostar en bråkdel på ICA.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det inte smartare att köpa från samma ställe som elbutik.se?
Varför ska ett elföretag handla varor från Elbutik.se om det är samma pris som sin egen elgrossist?

Sorry läste fel. Fyller ut här.
Det går inte att få avtal med vilken säljare som helst med låga marginaler. Elbutik köper in större volymer. Jag skrev inte att det inhandlades på Elbutik, utan det är ibland samma pris eller till och med billigare att handla på Elbutik än just en elgrossist, för småföretagare.

Jag förmodar att Elbutik köper in direkt av tillverkarna.

Redigerat:
E Eljohanel skrev:
Varför ska ett elföretag handla varor från Elbutik.se om det är samma pris som sin egen elgrossist?
Jag tror hon menar handla där Elbutik.se handlar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.