E Eljohanel skrev:
Och därför ska elföretaget hålla samma pris som lägsta pris på nätet, dvs billigare än många varuhus som säljer enbart varor och köper stora volymer?
Alfredo Alfredo skrev:
Rätt ofta och ofta betydligt mer än dubbelt. Inte alls ovanligt att jag köper en öl för kanske runt en hundring som på systemet kostar under 20 kronor. Eller en burgare på Max som kostar en bråkdel på ICA.
Förhoppningsvis så får du en större upplevelse om du köper ölen på krogen än om du sitter hemma och dricker den själv. På restaurangen behöver du ju inte heller betala timkostnad för servicen utöver priset på varan?

Skulle ju vara fantastiskt om det gick att betala ett högre pris för varan och sedan få den levererad och monterad gratis. Dessutom någon som plockar bort och städar efter också.

E Eljohanel skrev:
Och därför ska elföretaget hålla samma pris som lägsta pris på nätet, dvs billigare än många varuhus som säljer enbart varor och köper stora volymer?
Förslagsvis pris i nivå med större varuhuskedjor och näthandlare. Varför inte erbjuda butik X prislista minus 5 procent. Om du sedan har 10. 20 eller 30% rabatt spelar ingen roll för kunden. Butik X ska då inte ha hittepåpriser.

Det betor även på relationen produkt och tjänst. Är det 50/50, 10/90 eller 90/10 på fakturan? Skulle du tacka nej till att sälja en väldigt dyr pryl med låg procentuell marginal (men högt belopp i kronor) tillsammans med din tjänst?

Fairlane
E Eljohanel skrev:
Om elföretaget köper in en vara för samma pris som den säljs på Elbutik.se, är det väl rimligt att man inte håller samma pris som Elbutik.se
DEt är inte orimligt att lägga på lite, men inte heller orimligt att inte göra det.
E Eljohanel skrev:
Då tjänar inte företaget något alls på att sälja varan.
Det beror på hur man ser på det. Man tjänar kanske inget på själva varan, men genom att leverera den så får man utföra tjänsten vilket man tjänar pengar på.

Ett företag har som mål att tjäna pengar, men man måste inte tjäna pengar på varenda detalj. Många företag går back på vissa delar för att få en större affär och tjäna på helheten.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pin skrev:
Men det är onödigt att ha högre inköpspris än dessa butikers pris till privatkund?
Sedan är ju inte företagets affärsidé att endast sälja material till kund.
Jag är inte 100 säker på att jag fattat rätt vad du tänkte.

Men oavsett, själv kommer jag aldrig hålla på och plocka ihop beställningar från olika nätbutiker för det jag ska göra hos en kund.
Visst, det har nog hänt någon gång att jag gjort något i den stilen, beställt från någon annan än köpt från de tre "grossister" * som jag har etablerat samarbete med. Men det är en sak som händer en gång var 5'e år typ ...

Mina mervärden med (framförallt) Elektroskandia är att det finns ett grymt sortiment tillgängligt samma dag bara genom att åka dit, att det går att beställa kl 16 och hämta sakerna kl 6:30 morgonen efter, att jag får allt på samma faktura som minskar min administrativa tid och mina bokföringskostnader, att jag kan köpa tjänsten utkörning för i sammanhanget löjligt låga pengar och fortsätta skruva under tiden och kanske hinna skruva klart inom planerad tid och inte paja tidsplaneringen.

I viss mån erhåller jag också en väldigt professionell tjänst att fråga om produkter och få tips, fast det var mest värt förut när man var lite mer grön, idag kan jag mer än de inom de flesta områden jag grejar i. Men ibland får jag fortfarande nytta av detta.

Ja det är väl lite annat, för större firmor finns det ännu fler fördelar, att få leveranser direkt ut till arbetsplats och delleveranser som hela tiden passar var i projektet de befinner sig.
Dessa grossister är mycket mer än bara en materialleverantör, de är lika mycket en logistik-leverantör.

Men visst var jag i början ilsk över de ganska dåliga priserna, så jag har väl typ tjatat mig fram till ett rabatt-brev som gör att jag börjar ligga rätt nära elbutik.se, ibland lite över, ibland lite under, så nu är jag nöjd, tjatar inget mer.
Sen kör jag med väldigt små påslag, så materialet ger mig inga vinster, en dröm för mig vore att bara köra omkring med verktyg, i en väldigt mycket mindre och billigare bil, och kunderna alltid hade allt material. Men det funkar ju inte, tyvärr.
Men ingen har någonsin klagat på någon faktura från mig, vare sig tid, timpenning, eller material.
Någon har kanske knutit handen i fickan, det kan jag ju inte veta, men väldigt många anlitar mig dock igen, vilket får mig att tro att det inte är så väldigt vanligt.

Men som sagt, det finns inte på kartan att jag börjar beställa från t.ex. Elbutik.
Men kunden får hemskt gärna själv göra det, ibland tipsar jag faktiskt om det, när någon vill ha renova har jag föreslagit det, och vissa kunder har gjort så, för det var en enorm prisskillnad på just renova. Den har minskat numera, då jag fått lite bättre rabatter, och elbutik har blivit dyrare på renova.

* jag/vi kallar det grossister, men egentligen borde de heta "b2b-detaljister" eller något sådant. För inte är de grossister, åtminstone inte till mig, som köper saker styckevis.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E Eljohanel skrev:
Varför ska ett elföretag handla varor från Elbutik.se om det är samma pris som sin egen elgrossist?

Sorry läste fel. Fyller ut här.
Det går inte att få avtal med vilken säljare som helst med låga marginaler. Elbutik köper in större volymer. Jag skrev inte att det inhandlades på Elbutik, utan det är ibland samma pris eller till och med billigare att handla på Elbutik än just en elgrossist, för småföretagare.

Jag förmodar att Elbutik köper in direkt av tillverkarna.
Men hur kan du inte se att det är en scam att nån får betala tre gånger priset som på elbutik.se? 🤔
För mig är det här helt sjukt att försvara.
När ni börjar snacka om "garanti" och allt ni håller på med låter det seriöst som att nån försöker berätta om sina magiska stenar eller jultomten eller nåt.... Det är helt otroligt att någon kan tro på det. Jag utgår ifrån att ni allihop "vet" men gör er till för att ni tjänar på det. Jag kan inte acceptera att någon kan vara så dum att dom inte ser....

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men hur kan du inte se att det är en scam att nån får betala tre gånger priset som på elbutik.se? 🤔
När ni börjar snacka om "garanti" och allt ni håller på med låter det seriöst som att nån försöker berätta om sina magiska stenar eller jultomten eller nåt.... Det är helt otroligt att någon kan tro på det. Jag utgår ifrån att ni allihop "vet" men gör er till för att ni tjänar på det. Jag kan inte acceptera att någon kan vara så dum att dom inte ser....
Är detta menat till mig eller någon form av allmän aggression du riktar utåt? Jag har varken pratat om garanti, 3 ggr materialpris.

Har du ens läst vad jag har skrivit?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har fått uppfattningen att Eljohanels företag säljer till bara lite drygt elbutiks priser, inte alls till något i närheten av dubbla, eller 3ggr priset.

Och ärligt talat, denna branschen håller på och saneras i rask takt, det gamla oskicket är dött, för alla vet vad priset är, bara en googling bort.
Det kan finnas någon enstaka som fortfarande försöker stoppa huvudet i sanden och låtsas som att internet och elbutik.se inte finns, men dessa typer tynar bort.

De flesta försöker lägga sig på en nivå där deras lite högre pris inte är så mycket högre att det sticker allt för illa i ögonen. Så i praktiken kanske en del landar i ca 1,5 ggr högre än billigaste nätpriserna.
Ja förutom då för de sista idioterna här i branschen.

Grossisterna håller också på och ändrar sig, man ser det tydligast i nya produkter och produktgrupper, att de inte alls har samma rent löjliga rabatter, för ingen kollar längre rabatten, utan man kollar bara vad man får för nettopris, väl medvetna om att GNP bara är ett påhitt, som aldrig går att använda mot sin kund.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har fått uppfattningen att Eljohanels företag säljer till bara lite drygt elbutiks priser, inte alls till något i närheten av dubbla, eller 3ggr priset.

Och ärligt talat, denna branschen håller på och saneras i rask takt, det gamla oskicket är dött, för alla vet vad priset är, bara en googling bort.
Det kan finnas någon enstaka som fortfarande försöker stoppa huvudet i sanden och låtsas som att internet och elbutik.se inte finns, men dessa typer tynar bort.

De flesta försöker lägga sig på en nivå där deras lite högre pris inte är så mycket högre att det sticker allt för illa i ögonen. Så i praktiken kanske en del landar i ca 1,5 ggr högre än billigaste nätpriserna.
Ja förutom då för de sista idioterna här i branschen.

Grossisterna håller också på och ändrar sig, man ser det tydligast i nya produkter och produktgrupper, att de inte alls har samma rent löjliga rabatter, för ingen kollar längre rabatten, utan man kollar bara vad man får för nettopris, väl medvetna om att GNP bara är ett påhitt, som aldrig går att använda mot sin kund.
Det var ju bara nån dag sen det kom upp en tråd om precis det här problemet?🤔

Mikael_L
Jag vet inte vilken tråd.
Men sista idioten är inte död än ... så vi kommer nog i alla framtid alltid ha något att bli förargade över, jag är inte orolig för det i alla fall. :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är i allafall sista gången jag ber elektrikern handla kexchoklad åt mig 😂. Påslag och moms på bruttopriset här så förstår man att tidningarna inte skojar om att chokladpriset rusat i höjden.

Å andra sidan har jag ju garanti på den, det får man ju tänka på när man jämför.

Förpackning av Kexchoklad Cloetta, 8x60g, med prisinformation från Ahlsell, visar bruttopris och exkl. moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte vilken tråd.
Men sista idioten är inte död än ... så vi kommer nog i alla framtid alltid ha något att bli förargade över, jag är inte orolig för det i alla fall. :D
Idiotens mamma är alltid gravid 😉

• Haha
fusion och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är inte 100 säker på att jag fattat rätt vad du tänkte.

Men oavsett, själv kommer jag aldrig hålla på och plocka ihop beställningar från olika nätbutiker för det jag ska göra hos en kund.
Visst, det har nog hänt någon gång att jag gjort något i den stilen, beställt från någon annan än köpt från de tre "grossister" * som jag har etablerat samarbete med. Men det är en sak som händer en gång var 5'e år typ ...

Mina mervärden med (framförallt) Elektroskandia är att det finns ett grymt sortiment tillgängligt samma dag bara genom att åka dit, att det går att beställa kl 16 och hämta sakerna kl 6:30 morgonen efter, att jag får allt på samma faktura som minskar min administrativa tid och mina bokföringskostnader, att jag kan köpa tjänsten utkörning för i sammanhanget löjligt låga pengar och fortsätta skruva under tiden och kanske hinna skruva klart inom planerad tid och inte paja tidsplaneringen.

I viss mån erhåller jag också en väldigt professionell tjänst att fråga om produkter och få tips, fast det var mest värt förut när man var lite mer grön, idag kan jag mer än de inom de flesta områden jag grejar i. Men ibland får jag fortfarande nytta av detta.

Ja det är väl lite annat, för större firmor finns det ännu fler fördelar, att få leveranser direkt ut till arbetsplats och delleveranser som hela tiden passar var i projektet de befinner sig.
Dessa grossister är mycket mer än bara en materialleverantör, de är lika mycket en logistik-leverantör.

Men visst var jag i början ilsk över de ganska dåliga priserna, så jag har väl typ tjatat mig fram till ett rabatt-brev som gör att jag börjar ligga rätt nära elbutik.se, ibland lite över, ibland lite under, så nu är jag nöjd, tjatar inget mer.
Sen kör jag med väldigt små påslag, så materialet ger mig inga vinster, en dröm för mig vore att bara köra omkring med verktyg, i en väldigt mycket mindre och billigare bil, och kunderna alltid hade allt material. Men det funkar ju inte, tyvärr.
Men ingen har någonsin klagat på någon faktura från mig, vare sig tid, timpenning, eller material.
Någon har kanske knutit handen i fickan, det kan jag ju inte veta, men väldigt många anlitar mig dock igen, vilket får mig att tro att det inte är så väldigt vanligt.

Men som sagt, det finns inte på kartan att jag börjar beställa från t.ex. Elbutik.
Men kunden får hemskt gärna själv göra det, ibland tipsar jag faktiskt om det, när någon vill ha renova har jag föreslagit det, och vissa kunder har gjort så, för det var en enorm prisskillnad på just renova. Den har minskat numera, då jag fått lite bättre rabatter, och elbutik har blivit dyrare på renova.

* jag/vi kallar det grossister, men egentligen borde de heta "b2b-detaljister" eller något sådant. För inte är de grossister, åtminstone inte till mig, som köper saker styckevis.
Håller med dig. Se till helheten materialpris och hur mycket tid som går åt att leta priser, leverans och admin.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är i allafall sista gången jag ber elektrikern handla kexchoklad åt mig 😂. Påslag och moms på bruttopriset här så förstår man att tidningarna inte skojar om att chokladpriset rusat i höjden.

[bild]
Hahaha

mexitegel mexitegel skrev:

Å andra sidan har jag ju garanti på den, det får man ju tänka på när man jämför.

[bild]
Fast du kan inte jämföra kvaliteten på Ahlsell choklad med det du kan köpa som privatperson i de stora matvaruhusen. De bra grejerna säljs inte direkt till privatpersonen, även om det är samma beteckning på förpackningen

• Haha
  • Gilla
Daniel_N och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Det är väl inget som säger du måste använda samma timpris mot alla kunder?
Jag har lite dåligt med tid för långa svar sedan i förrgår, men nu kan svaret kanske komma:
E Eljohanel skrev:
Att det finns en generell uppfattning i tråden om att timpriset är för dyrt, fast TS har svarat att det endast är kostnaden på dimmer som han tycker känns oklart. Timpris är här oftast ihop med efterfrågan, och om ts bor på en dyr adress kanske timpriset kan motiveras av någon anledning. Det är trots allt marknaden som styr.
Timpriset för olika hantverkare skiljer sig en hel del helt beroende på var i Sverige man verkar. I storstäderna är det höga levnadsomkostnader, dyrt och krångligt att vara hantverkare (främst för resorna och bilomkostnader), vilket direkt avspeglar sig i högre timpris. Jag är ärligt talat förvånad över att skillnaden inte är högre, stockholmshantverkarna måste vara masochister som inte säljer sig dyrare.
E Eljohanel skrev:
Jag har själv en minidebitering på 2h och ett timpris på 640 ex moms. Jag ockrar inte materialpriset och är alltid tydlig med alla kostnader. Har omdömestjänst med ett snitt på 4,9 och över 100 omdömen. Vi skickar sedan en tid tillbaka ut omdömeförfrågan till alla kunder och inte till vissa.
Jag kör så lågt som 520 ex moms, men det beror väl mest på att jag främst jobbar mot andra företag, och då måste timpriset hamna på något som är acceptabelt för bägge (och attraktivt för mina kunder), och sen har jag inte riktigt orkat ta tag i att differentiera priset mot privatkunder (vilket är ganska liten del av min omsättning)
Jag har väl egentligen ingen minimidebitering, men i praktiken blir ju ett väldigt kort och snabbt jobb pålastat med all körtid åtminstone.
Jag gör aldrig ROT på under 2 timmar. Då blir det en vanlig faktura istället.

(Jag har dock lite fler tjänster jag också utför, som är mer typ elkonsult, och där har jag andra timpenningar, upp till 930 ex moms)

Jag har tidigare inte haft någon bilersättning (utom vid ROT) men nu med nya bilen har jag börjar skärpa mig och ta för bil, men samtidigt är detta ett problem gentemot några av mina företagskunder (ja egentligen gentemot deras kunder då), men ibland när det är bökigt mitt i centrala Uppsala så höjer jag timpriset lite för att få ersättning för parkering och sånt.
Jag har inga omdömen någonstans, ingen reklam (inte ens på bilen), jag har typ hela tiden växt genom att andra har rekommenderat mig, och ingen har klagat på någon faktura. Så det verkar vara ganska bra i alla fall.
E Eljohanel skrev:
Jag är också konsument till vardags och är högst mån om att behandla kunder som jag själv vill bli behandlad. Men i detta forum finns mängder av fördomar. Många har riktigt låg människosyn, framförallt mot hantverkare. Tack och lov representerar inte forumet en genomsnittskund.
Nåja, det finns även massor av hantverkare som har riktigt låg människosyn, framförallt mot privatkunder och invandrare i allmänhet. Jag kan mellan varven bli rätt irriterad.
Men jag håller med, man ska behandla sin kund som man vill bli behandlad själv, även behandla kundens egendom som att det var ens egen, och göra jobbet som man skulle välja att göra det åt sig själv om man var tvungen att betala sin egen faktura sen.

E Eljohanel skrev:
Jag arbetar inte i Stockholms innerstad, men jag har gjort det. Ibland tar det 1h att åka igenom köer enkel väg, 1 timme att hitta parkering, kostnad för parkeringsgarage kan kosta närmare 1000kr i timmen, Trängselskatter, en parkeringsböter som gick över 5 minuter för att man blev tvungen att prata längre med kunden än tänkt.
Ja innerstaden i Uppsala har också blivit hemsk de senaste åren.
Jag har fortfarande inte tänkt klart över hur jag ska hantera detta. Jag gillar enkla system.
De stora kostnaderna är väl i första hand lön, och sen bilkostnader. Allt det andra (bokföring, verktyg, försäkring osv) är peanuts.
Så jag skulle vilja att det enda som är differentierat är timpenning och bilkostnad, resten kan döljas i den generella timpenningen.

Sen gillar jag att debitera endast tid hos kund = ingen risk för tjafs.

Men det innebär att jag måste ha t.ex. en fast grundavgift för arbete inne i centrala Uppsala, som täcker den extra timmen jag sitter i bilköerna samt letar parkering, och täcker parkeringsavgifterna och att man ibland får en P-bot som man inte ids överklaga (ja, så är det faktiskt).
Och visst skulle jag kunna slå till med en grundavgift på säg 1000 spänn, för arbete där, och de som har köpt sina lägenheter för många miljoner borde väl ha råd.
Men samtidigt kommer vissa av mina företagskunders kunder inte acceptera detta på sin faktura från mig.
Och då börjar tramset med att jag ska ha en massa olika debiteringssystem och hålla rätt på detta.
E Eljohanel skrev:
Har man anställda så måste man se till helheten, vad behöver vi debitera för att ha råd att hjälpa kunder med mindre jobb.
Jag har inga anställda, och jag behöver inte alls få ihop 40 timmar själv varje vecka, så jag är i en gynnsam position. Jag avundas inte de som har anställda (även om det kan innebära mer vinst om det sköts bra, vilket jag inte är det minsta avundsjuk på, utan tycker är välförtjänt)
E Eljohanel skrev:
Det kanske var en högre debitering för att TS ville få jobbet utfört så fort som möjligt. ”Gå före i kö pris”
Jag tycker fortfarande att timpriset var saftigt.
Men TS var ju OK med det, och precis som du skrev, det kanske fanns en vettig överenskommelse om detta, så jag tänker inte spekulera mer över detta.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.