51 255 läst ·
277 svar
51k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det är väl där det blir problem ja. Elektrikern som är hemma hos mig vet mer om situationen än personen på kontoret. Det kanske finns två artiklar som båda fungerar utmärkt för ändamålet. Artikel 1 är enkel och billig, medan artikel 2 är lite mer avancerad och dessutom kanske mer i stil med övrigt i rummet. Det blir nog lätt att bara plocka artikel 2 i det läget eftersom den är i samma stil som resten. Problemet är att kunden kanske valt artikel 1 om denne visst om prisskillnaden, men det vet inte kunden och inte heller personen på plats. Det vet bara personen på kontoret, som å andra sidan inte pratar med kundenAlfredo skrev:
Det där får du gärna utveckla för jag kan inte se att det du skriver innebär annat än att en rätt stor del av Sveriges befolkning rätt snart går i personlig konkurs och det scenariot tror jag du är rätt ensam om att se komma.T tmjreviews skrev:
Sen undrar jag vilka du tänker på som är ”andra liknande arbetare”?
Och det är med eller utan moms?C California skrev:
De har en högre levnadsstandard än vad de bidrar med till samhället. Detta pga omfördelningspolitiken i Sverige. Om en läkare har 90.000kr i månadslön (vilket jag tycker är mycket lågt), betalar han ca 60.000kr i skatt och sociala avgifter. En arbetare betalar ca 19.000kr.Alfredo skrev:
Läkaren, och andra högskattebetalare betalar därmed för arbetarens förmåner och bidrag. Skola, sjukvård, VAB, osv.
E Eljohanel skrev:
Ja om du räknar in arbetsgivaravgiften som inte han betalar stämmer det. I runda slängar går hälften av arbetsgivarens kostnad till den anställde och hälften till samhället.T tmjreviews skrev:
Räknar du bara på skatter som läkaren betalar, vilket man brukar syfta på, är dessa inga 60 tkr utan snarare drygt 30 tkr.
Ja självklart, är inte det rätt rimligt?T tmjreviews skrev:
Men läkarens lön är ju i de flesta fall skattemedel redan, hjulen på bussen snurrar runt, runt, runt.
Snacka om att vrida runt siffror. Du får det att låta som att läkaren bara får behålla 30.000kr av sin lön på 90.000. Och så är givetvis inte fallet.T tmjreviews skrev:De har en högre levnadsstandard än vad de bidrar med till samhället. Detta pga omfördelningspolitiken i Sverige. Om en läkare har 90.000kr i månadslön (vilket jag tycker är mycket lågt), betalar han ca 60.000kr i skatt och sociala avgifter. En arbetare betalar ca 19.000kr.
Läkaren, och andra högskattebetalare betalar därmed för arbetarens förmåner och bidrag. Skola, sjukvård, VAB, osv.
Låter också som ett desperat försök att försvara dina tidigare tomma argument.
Då är det ju inte hantverkarna du ska vara irriterad på utan alla som har ett ”vanligt” jobb och tjänar under 50.000 i månaden eftersom dom snor pengar från höginkomsttagarna.
Det märkliga i hela anklagandet är att lönerna ser likadana ut i exempel usa där man inte kompenserar med bidrag.
Jag tror inte att det är att skatteutjämna mellan de som tjänar 35-40.000 i månaden och de som tjänar 90.000 i månaden, som är det stora hålet i våran välfärd.
Tar de 1200 kr i timman så har de nog redan valt affärsmodell. Du som säkert jobbar i samma branch vet mycket väl hur stora påslag ni har på varorna?E Eljohanel skrev:Vi pratar om ett FÖRETAG. Ett el företag säljer både tjänster och varor. Det finns inget företag som säljer varor utan att göra vinst på det. Att tro att ett elföretag bara säljer tjänster är att inte förstå hur företagande fungerar. Att ett elföretag som säljer elmaterial installerat och klart ska matcha lägsta priset på nätet är väldigt naivt. Hur mycket marginal som är skäligt är såklart diskuterbart. Det finns andra online butiker som säljer samma dimmer (utan installation) för ex. 1550kr.
När jag söker på den hittar jag flera prisetP patrik Johäll skrev:
Ca900kr
Ca 1100kr
Ca1500kr
På olika butiker.
Varför ska ett elföretag som inte köper inte lika stora kvantiteter hålla ett pris som matchar lägsta pris på nätet?