51 255 läst ·
277 svar
51k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Jag måste säga att då är ju kaffe på elektroskandia rätt prisvärt.mexitegel skrev:
Dock ingen Alem09-garanti, så man vågar ju kanske inte köpa det, för man får ju ingen ersättning för omkringkostnader om det blir reklamation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är ju underförstått att arbetsgivaren betalar in både sociala avgifter och skatten. Vem skulle anta att det sker från bruttolönen? Så okunnig kan man ju inte vara!E Eljohanel skrev:Snacka om att vrida runt siffror. Du får det att låta som att läkaren bara får behålla 30.000kr av sin lön på 90.000. Och så är givetvis inte fallet.
Låter också som ett desperat försök att försvara dina tidigare tomma argument.
Då är det ju inte hantverkarna du ska vara irriterad på utan alla som har ett ”vanligt” jobb och tjänar under 50.000 i månaden eftersom dom snor pengar från höginkomsttagarna.
Det märkliga i hela anklagandet är att lönerna ser likadana ut i exempel usa där man inte kompenserar med bidrag.
Jag tror inte att det är att skatteutjämna mellan de som tjänar 35-40.000 i månaden och de som tjänar 90.000 i månaden, som är det stora hålet i våran välfärd.
När du skriver "Om en läkare har 90.000kr i månadslön (vilket jag tycker är mycket lågt), betalar han ca 60.000kr i skatt och sociala avgifter." kan man nästan tro att du tror det...😉T tmjreviews skrev:
Och vad det gäller källskatt tas det faktiskt från bruttolönen.
Jag har inte sagt att jag har trott någonting.T tmjreviews skrev:
Du skrev att läkaren betalar in 60.000 i skatt och inte att läkarens arbetsgivare betalade in skatt. Det är ju rent faktafel. Men så okunnig kan man ju inte vara att man kommer med faktafel i ett forum?
Det som betyder något är att arbetet genererar 60.000kr i skatt och arbetsgivaravgifter, vilket jag även skriver. Sedan är det ju arbetsgivaren som rent praktiskt betalar in detta. Resten är inte viktigt för budskapet. Men du har inga argument och då märker du ord. Det faller på sin orimlighet att en kön på 90.000kr skulle ge 30.000kr netto.E Eljohanel skrev:
Av bruttolönen dras det en skatt, och baserat på bruttolönen betalas arbetsgivaravgifter. Att sedan människor i Sverige inte vet detta är en medveten strategi, eftersom det skulle sänka skattemoralen.
Det intressanta är om du tar det ett eller två varv till.T tmjreviews skrev:Det som betyder något är att arbetet genererar 60.000kr i skatt och arbetsgivaravgifter, vilket jag även skriver. Sedan är det ju arbetsgivaren som rent praktiskt betalar in detta. Resten är inte viktigt för budskapet. Men du har inga argument och då märker du ord. Det faller på sin orimlighet att en kön på 90.000kr skulle ge 30.000kr netto.
Av bruttolönen dras det en skatt, och baserat på bruttolönen betalas arbetsgivaravgifter. Att sedan människor i Sverige inte vet detta är en medveten strategi, eftersom det skulle sänka skattemoralen.
Läkaren köper tjänster av elfirma för 30000 kr. Hur mycket får den anställda elektrikern i lön efter skatt?
Elektrikern behöver VVS arbete och tar lönen ovan och köper en tjänst. Hur mycket får den anställda rörmokaren i lön efter skatt?
En elektriker köper inga VVS-tjänster. Det blir istället byteshandel.P Pin skrev:
Vet ej om det har nämnts i denna nu långa tråd, men hade TS frågat här innan inköp av dimmer så hade tips på vettiga produkter och även råd hur grejorna kopplas in kunnat ges.
Att själv byta ut en existerande dimmer är inte rocket science och kan göras av en normalhändig person=en sparad slant och glädjen att själv kunnat göra jobbet.
Att själv byta ut en existerande dimmer är inte rocket science och kan göras av en normalhändig person=en sparad slant och glädjen att själv kunnat göra jobbet.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg