50 196 läst ·
277 svar
50k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Jag hittar också en massa sådan länkar inklusive AI som säger omkring 600-800 kr inkl. ROT, men är det inte mest sidor som försöker normalisera ett högt timpris?E Eldt skrev:
Här har byggahus presenterat en undersökning: https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare#8916-timpris-elektriker
Här har en elfirma räknat fram hur de motiverar ett pris på 700-800 kr (utan ROT): https://svanstromsel.se/artiklar/vad-kostar-en-elektriker/
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Men nu skrev du att en hantverkarlön är längre än medel, uppenbarligen är den högre enligt statistiken.E Eljohanel skrev:
EDIT: Det jag ville visa på mitt förra inlägg var helt enkelt att hantverkare som grupp oftare tillhör den bättre betalda halvan av den svenska befolkningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Du hann läsa innan jag uppdaterade, så jag klipper in mitt tillägg:E Eljohanel skrev:
Det jag ville visa på mitt förra inlägg var helt enkelt att hantverkare som grupp oftare tillhör den bättre betalda halvan av den svenska befolkningen.
Jag tror att detta är ett gammalt exempelpris från Svanströms. Dom har aldrig varit ett billigt alternativ men säkert ett bra.W Weimik skrev:Jag hittar också en massa sådan länkar inklusive AI som säger omkring 600-800 kr inkl. ROT, men är det inte mest sidor som försöker normalisera ett högt timpris?
Här har byggahus presenterat en undersökning: [länk]
Här har en elfirma räknat fram hur de motiverar ett pris på 700-800 kr (utan ROT): [länk]
Att marknaden är indirekt reglerad så att priset för vissa tjänster inte motsvarar värdet som skapas.E Eljohanel skrev:Andra som skapar värde? Jag hoppas du får bo i ett tält, så får vi se vad du värdesätter i livet.
Dom flesta som tjänar stora pengar är duktiga på att skapa värde åt sig själva, men inte för andra.
Att driva företag är entreprenörskap. Tycker du inte att den fria marknaden ska få styra prissättning?
Vilka andra företag i ”arbetarklassen” får inte göra vinster tycker du?
Som sagt går inte företagets vinster direkt till anställda. En hantverkarlön är lägre än medellönen i Sverige. Vad är det du försöker komma fram till?
En arbetare får betala 200kr i patientavgift för ett läkarbesök. Resten betalas av högskattebetalare.
En högskattebetalare får betala 10000kr för ett simpelt jobb av en elektriker.
Det är ett system som bygger på förflyttning av värde.
Nu var ju större delen av arbetet rena materialkostnader och prissättningen speglar inte normen av elarbeten i Sverige.T tmjreviews skrev:Att marknaden är indirekt reglerad så att priset för vissa tjänster inte motsvarar värdet som skapas.
En arbetare får betala 200kr i patientavgift för ett läkarbesök. Resten betalas av högskattebetalare.
En högskattebetalare får betala 10000kr för ett simpelt jobb av en elektriker.
Det är ett system som bygger på förflyttning av värde.
200kr i patientavgift är för att alla ska ha råd att få hjälp. Det betalas inte direkt av högskattebetalare utan av skattemedel.
Att vara arg på hantverkare hjälper lite.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag förstår den uppdelningen, den är rimlig. Dock finns risk för problem om samma elektriker väljer material utan kunskap om priset. Säg att elektrikern jag anlitar för ett jobb köper materiel väljer material som är dubbla priset mot annat likvärdigt material, för att denne inte vet priset eller inte bryr sig.E elmont skrev:Det finns inget i elektriker arbetsbeskrivning som säger att han ska sköta om den delen. Elektrikern ska få sina uppgifter av sin arbetsledning och ingen annan.
Kunden ska föra dialogen med den som har befogenhet att leda och prissätta jobbet.
Ungefär som att man inte går in i en bilverkstad och beställer jobbet av mekanikern.
För att @elmonts modell ska fungera får rimligen inte den prisovetande elektrikern välja något material själv. Jag kan inte se att det är möjligt att följa konsumenttjänstlagen annars.Fairlane skrev:
Ujj, känner mig lyckligt lottad !
För några veckor sedan pajade en av mina jordfelsbrytare mekaniskt så den måste bytas ut . Ringde elektrikern som vi för c 15 år sedan anlitade för att byta till 2st moderna elcentraler.
En Schneider jfb monterades , bytt på 5 minuter. Del av fakturan nedan, är yrkat ett litet ROT avdrag också. C en mils resa för elektrikern.
Visar väl att det går att driva verksamhet med bra priser för ensamföretagare. De större drakarna, typ TS fall, har väl en del "dött fläsk" som sitter på kontoret som driver upp timkostnader.
För några veckor sedan pajade en av mina jordfelsbrytare mekaniskt så den måste bytas ut . Ringde elektrikern som vi för c 15 år sedan anlitade för att byta till 2st moderna elcentraler.
En Schneider jfb monterades , bytt på 5 minuter. Del av fakturan nedan, är yrkat ett litet ROT avdrag också. C en mils resa för elektrikern.
Visar väl att det går att driva verksamhet med bra priser för ensamföretagare. De större drakarna, typ TS fall, har väl en del "dött fläsk" som sitter på kontoret som driver upp timkostnader.
Min poäng är att arbetare och andra liknande lever över sina tillgångar i Sverige. De är dessutom inte tacksamma utan kräver mer och ser det som rättigheter utan skyldigheter. Man skall göra rätt för sig och inte leva på andra.E Eljohanel skrev:
Ett läkarbesök borde kosta betydligt mer om en elektriker eller snickare skall leva lyxliv.
Tycker du att en lön på ca 40.000 kr i månaden reflekterar ett lyxliv? Eller vad syftar du på?T tmjreviews skrev:Min poäng är att arbetare och andra liknande lever över sina tillgångar i Sverige. De är dessutom inte tacksamma utan kräver mer och ser det som rättigheter utan skyldigheter. Man skall göra rätt för sig och inte leva på andra.
Ett läkarbesök borde kosta betydligt mer om en elektriker eller snickare skall leva lyxliv.