51 255 läst ·
277 svar
51k läst
277 svar
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
Jag säger inte det i telefon utan räknar ner att arbetet sker på effektivt sättE Eljohanel skrev:Jag har tusentals artiklar i bilen för att klara av att utföra arbeten åt kunder. Även om jag skulle klara av ett litet arbete på dagen med en taxi klarar jag omöjligt av hela dagen med mindre arbeten på en dag. Sedan vet jag inte innan vilka hinder som kommer uppstå. Det har funnits företag som försöker ta sig fram med cykel, men det har varit mindre lyckat och man kan ENDAST ta små jobb. Det finns ingen som skulle arbeta under dessa omständigheter och tyvärr kommer du inte att få någon hjälp. Vi måste hela tiden tacka nej till bra jobb, för att vi har för mycket att göra. Skulle du utrycka dig så i telefonen vid en beställning skulle du förmodligen aldrig få hjälp.
Då är det redan effektivast möjligt hos dig då 👍
Ja så tolkar jag det. 750kr/timmen efter ROT-avdraget har gjort samt moms lagts på. Är det inte normalt att räkna så menar du?Bo.Siltberg skrev:
1,200 * 1.25 (moms) / 2 (ROT) = 750kr/h
Jag tror att argumentet om "god erfarenhet av vald produkt" skulle vara tillräckligt för att bifalla kärandens krav på betalning, om vi nu antar att kunden håller inne med betalningen och leverantören går till domstol.Bo.Siltberg skrev:
Även om det finns en något billigare produkt som troligen fungerat lika bra är min bedömning att elfirman genom sitt av dig kritiserade produktval inte ens är nära att bryta mot vare sig §4 eller §6 i KtjL, som jag antar du syftar på. Men det är vad jag tror. Jag har egentligen ingen erfarenhet av liknande rättsfall men det kanske finns någon annan här som har?
Så är det. Elektriker installerar elmaterial i enlighet med tillverkarens anvisningar. Det är ett utförande-jobb där man får anvisningar i form av ritningar eller arbetsledares order och utför detta enligt bästa förmåga.E elmont skrev:Det finns inget i elektriker arbetsbeskrivning som säger att han ska sköta om den delen. Elektrikern ska få sina uppgifter av sin arbetsledning och ingen annan.
Kunden ska föra dialogen med den som har befogenhet att leda och prissätta jobbet.
Ungefär som att man inte går in i en bilverkstad och beställer jobbet av mekanikern.
Vi har inget med priser eller projektering att göra.
Men många blandar nog ihop ordet elektriker med en egenföretagare som du nämnde tidigare som sköter allt på kontoret och utförande. Kanske även elkonsult och ingenjör ramlar in under begreppet elektriker här och i folkmun.
Vi får nog leva med detta och rätta som du gör när det är befogat i tråden.
Elektriker blir nog annars ett samlingsbegrepp för mycket inom el.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Normalt timpris för en hantverkare ligger på runt 600 kr/h.
Med ROT skulle du alltså bara betala 300 kr/h.
Denna elfirma har lurat på dig det dubbla timpriset.
Med ROT skulle du alltså bara betala 300 kr/h.
Denna elfirma har lurat på dig det dubbla timpriset.
De, i och för sig få, gånger jag anlitat en elektriker har jag pratat med en och samma person om såväl materialval, utförande/placering som pris, så att säga att det alltid går till på ditt och @elmonts sätt är inte riktigt min erfarenhet.A avh67f skrev:
Bred medelklass? Inte på bekostnad av andra som skapar värde. Höga skatter som finansierar välfärden för arbetare borde räcka.E Eljohanel skrev:
Andra som skapar värde? Jag hoppas du får bo i ett tält, så får vi se vad du värdesätter i livet.T tmjreviews skrev:
Dom flesta som tjänar stora pengar är duktiga på att skapa värde åt sig själva, men inte för andra.
Att driva företag är entreprenörskap. Tycker du inte att den fria marknaden ska få styra prissättning?
Vilka andra företag i ”arbetarklassen” får inte göra vinster tycker du?
Som sagt går inte företagets vinster direkt till anställda. En hantverkarlön är lägre än medellönen i Sverige. Vad är det du försöker komma fram till?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Såvitt jag vet brukar man använda medianlönen när man jämför löner då extremt välbetalda personer drar upp medelvärdet väldigt mycket.E Eljohanel skrev:
Medianlönen 2023 för hantverkare ligger på 36200kr:
https://allaloner.se/yrken/hantverkare (Det är såvitt jag förstår SCBs medianlöner från 2023 som ligger sam bakomliggande data.)
Medans medianlönen för alla var 35600kr.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ldning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/
Bo.Siltberg skrev:
Hm. Jag googlar en del på detta men de flesta sidor säger att timpris för elektriker brukar ligga mellan 600-800kr/h inkl moms och ROT-avdrag?Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr så höjer många företag priset när rotavdraget går upp. Dom stora företagen som normalt sätt inte är grundade av elektriker utan av investeringsbolag, missar inte en chans att höja sina priser och berättigar dom snabbt genom att skriva om nya prislistor som förmodligen inte är förankrade med verkligheten på internet.E Eldt skrev:
Innan rotavdraget höjdes stod ett helt annat pris på samma hemsida.
Normal prissättning i min uppfattning är mellan 550-900 ex moms beroende på var företaget är placerat. Givetvis har du inte blivit lurad, men du har betalat ett relativt högt pris.
Timpris är en relativt liten del av det som definierar mervärdet arbetet har givit dig. Det finns andra kostnader, kvalité i utförande, tillgänglighet råd som även har betydande.
Jag försöker alltid skapa så mycket mervärde som möjligt hos en kund. Ger ofta råd om vad man kan göra själv, testar av skyddsutrustning, diskuterar säkerhet, funktion och risker i en anläggning. Det gör att man som anläggningsägare har mer kunskap och förståelse om sin anläggning. Detta tar inte mycket mer tid för mig.
Nu gav jag ett exempel i medellön som var angivet 42000 i år.13th Marine skrev:
Såvitt jag vet brukar man använda medianlönen när man jämför löner då extremt välbetalda personer drar upp medelvärdet väldigt mycket.
Medianlönen 2023 för hantverkare ligger på 36200kr:
[länk] (Det är såvitt jag förstår SCBs medianlöner från 2023 som ligger sam bakomliggande data.)
Medans medianlönen för alla var 35600kr.
[länk]
Här är en benämning av medelklass :
En vanlig definition av medelklass utifrån ett inkomstperspektiv är att de som tjänar 75 – 150 % av medianinkomsten tillhör medelklassen