23 997 läst ·
95 svar
24k läst
95 svar
Rimlig kostnad rörmokare - 17 000 kr
Inte att undra på att allt byggande blir så dyrt. Ungefär som att särskild behörighet krävs för att sätta upp en ställning.S Sinuhe skrev:
Skulle jag ha någon anställd för att fylla på kaminen så hade det säkert krävts någon brandvakt som stod bredvid redo ifall någon glödbit ramlade ut när luckan öppnades.
Curlandet har tyvärr även drabbat vuxenvärlden.
Själv tycker jag det är de icke reko hantverkarna som handlar på Ahlsell. Ett skurkföretag som har ett system som är gjort för att hantverkare i samarbete med Ahlsell ska kunna blåsa sina kunder på stora belopp.1 123spike skrev:
För att undvika Ahlsell priserna kan man ju försöka få hantverkaren att gå med på inköpspris +20% eller 25% på materialet. visst troligen en bit dyrare men säkerligen fortfarande under 50% av Ahlsells listprisL lbgu skrev:
Nu är det ju tyvärr allmänt känt att de flesta som rör sig inom el och VVS faller under kategorin skurk på något vis.L lbgu skrev:
Förstår hur du tänker.
Jag kan ju själv tycka att det är fullständigt horribelt att exempelvis: en elektriker betalar 167kr ex moms för ett eluttag och tar 334kr ex moms av kund.
Anledningen till detta ska vara att de anser sig vara tvungna att göra detta för att
”de har garantin på uttaget och får ju inte betalt av någon vid ett reklamationsärende”
När jag sedan ställer på elektrikern kring om hur ofta den typen av reklamationer inträffar så blir det jobbigare att prata om det.
Jag jobbar ihop med många olika el och VVS firmor.
Men påslagen i deras branscher kommer jag aldrig förstå mig på..
Nu spårade det nog ut en aning från huvudämnet.
Det går ju såklart inte att jämföra. Klädbutiken tar betalt av kunden för arbete och resor. Klädbutiken har inga dyra lokaler mitt i centrum. Klädbutiken har ingen personal på plats alla helger och kvällar, hanterar inte reklamationer och returer gratis, etc.Alfredo skrev:
Så det är väl självklart att elektrikern måste ha mycket högre materialpåslag för att gå runt?
Och varför kan de inte ha 20-25% materialpåslag på inköpspris?useless skrev:
Det går ju såklart inte att jämföra. Klädbutiken tar betalt av kunden för arbete och resor. Klädbutiken har inga dyra lokaler mitt i centrum. Klädbutiken har ingen personal på plats alla helger och kvällar, hanterar inte reklamationer och returer gratis, etc.
Så det är väl självklart att elektrikern måste ha mycket högre materialpåslag för att gå runt?
De tar ju redan betalt för tiden att köpa materialet?
Och sen får de väl ta det på timpengen istället för att mygla med materialkostnad?
Jag tyckte det var rätt tydligt att jag inte tycker att någon hantverkare bör använda sig av Ahlsell. Eller missförstod jag din fråga på något sätt. Mitt svar innebär givetvis att jag inte tycker att de ska använda Ahlsell heller i det osannolika fallet att det vore billigare för slutkunden.Alfredo skrev: