23 997 läst ·
95 svar
24k läst
95 svar
Rimlig kostnad rörmokare - 17 000 kr
Skillnaden är att när du köper kläder så vet du priset och kan själv avgöra ifall du tycker det är värt det.Alfredo skrev:
När du köper av en hantverkare kanske du vet att han lägger till 15% på materiel.
Sen går han och handlar på Ahlsell och lägger på 15% på deras listpris som han menar är det pris han får ge till Ahlsell när han i verkligheten får tillbaka en stor del av den kostnaden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Elektrikern jag anlitade tidigare köpte material på Ahlsell. Jag fick klart rimliga priser på materialet.
Jag tycker inte det hade varit bättre om han åkt till någon annan butik för att handla, bara för att...
Så länge jag får ett vettigt pris spelar det ingen roll för mig var elektrikern handlar materialet, men det är klart att Ahsells lista får en del elektriker att tro att det är ett slutpris mot kund, vilket jag ogillar. Det jag försöker undvika är dock företag som tror att Ahsell prislista är det jag som kund ska betala, inte alla företag som handlar hos Ahlsell.
Jag tycker inte det hade varit bättre om han åkt till någon annan butik för att handla, bara för att...
Så länge jag får ett vettigt pris spelar det ingen roll för mig var elektrikern handlar materialet, men det är klart att Ahsells lista får en del elektriker att tro att det är ett slutpris mot kund, vilket jag ogillar. Det jag försöker undvika är dock företag som tror att Ahsell prislista är det jag som kund ska betala, inte alla företag som handlar hos Ahlsell.
Oavsett rabatt och påslag kan det dock i "materialintensiva" projekt vara rejält oekonomiskt att handla visst material över disk, som hantverkarna gärna gör.Fairlane skrev:
Håller med om att man oftast inte kan begära att hantverkaren skall jaga priser, men ett alternativ är ju att kunden själv köper in visst material. Vilket förvisso kräver en initierad kund, så det inte blir några missförstånd.
Exempelvis här när hantverkarna köpte 150 m armaflex på Ahlsell. Där hade funnits ett antal tiotusenlappar att spara.
En annan anledning kan vara att man vill ha ett visst material som inte finns på hyllan hos grossisten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Absolut så ska man handla vettigt, vilket såklart kan variera, beroende på vad det är.C cpalm skrev:Oavsett rabatt och påslag kan det dock i "materialintensiva" projekt vara rejält oekonomiskt att handla visst material över disk, som hantverkarna gärna gör.
Håller med om att man oftast inte kan begära att hantverkaren skall jaga priser, men ett alternativ är ju att kunden själv köper in visst material. Vilket förvisso kräver en initierad kund, så det inte blir några missförstånd.
Exempelvis här när hantverkarna köpte 150 m armaflex på Ahlsell. Där hade funnits ett antal tiotusenlappar att spara.
När jag hade rörmokaren här sist var det för att montera en konsol till vattenmätaren. De ville ha lite bilder innan så de kunde uppskatta jobbet. De fick bilder i olika vinklar och så frågade jag om de ville ha någon annan vinkel eller några mått, men det behövdes inte. Sen kom rörmokaren, tittade på grejerna lite hastigt, tog två bilder, mätte inget, och sen var han tvungen och åka och handla... Det fanns en grossist 10 minuter från deras firma som i sin tur låg 20 minuter från mig. Hade han åkt från från firman till grossen och sen till mig så hade han suttit 60 minuter i bilen. Nu blev det 20+60+20= 1h40 minuter. Förstår inte riktigt varför de skulle ha bilder, men men. Materialet kostade dock helt rimligt.
Nu tycker jag att du målar med den grövsta penseln 😂pontuskarlsson skrev:
Nu är det ju tyvärr allmänt känt att de flesta som rör sig inom el och VVS faller under kategorin skurk på något vis.
Förstår hur du tänker.
Jag kan ju själv tycka att det är fullständigt horribelt att exempelvis: en elektriker betalar 167kr ex moms för ett eluttag och tar 334kr ex moms av kund.
Anledningen till detta ska vara att de anser sig vara tvungna att göra detta för att
”de har garantin på uttaget och får ju inte betalt av någon vid ett reklamationsärende”
När jag sedan ställer på elektrikern kring om hur ofta den typen av reklamationer inträffar så blir det jobbigare att prata om det.
Jag jobbar ihop med många olika el och VVS firmor.
Men påslagen i deras branscher kommer jag aldrig förstå mig på..
Nu spårade det nog ut en aning från huvudämnet.
Att säga att de flesta som rör sig inom el och rör är skurkar var lite väl magstarkt.
Sedan kan jag hålla med om att hantverksbranschen i stort drar till sig en del löst folk men inte mycket värre än alla andra företag som vill att du ska köpa varor och tjänster av dom.
Som konsument ser och hör jag att många har problem att hitta bra hantverkare och det tror jag beror på kunskapsbrist och fel attityd mot hantverkare.
Jag anlitar nästan alltid större företag även för mindre uppdrag på mina fastigheter då de har en fungerande organisation som är professionell.
Jag letar aldrig efter ”lägsta pris” för det leder alltid till besvikelse.
Jag tar alltid referenser när det är möjligt och lyssnar på omdömen av bekanta .
Tyvärr kan det på många orter vara så att man har en by-Röris och då blir det svårt.
/ Björkskär
Ja, det är nog en aning överdrivet..B Björkskär skrev:Nu tycker jag att du målar med den grövsta penseln 😂
Att säga att de flesta som rör sig inom el och rör är skurkar var lite väl magstarkt.
Sedan kan jag hålla med om att hantverksbranschen i stort drar till sig en del löst folk men inte mycket värre än alla andra företag som vill att du ska köpa varor och tjänster av dom.
Som konsument ser och hör jag att många har problem att hitta bra hantverkare och det tror jag beror på kunskapsbrist och fel attityd mot hantverkare.
Jag anlitar nästan alltid större företag även för mindre uppdrag på mina fastigheter då de har en fungerande organisation som är professionell.
Jag letar aldrig efter ”lägsta pris” för det leder alltid till besvikelse.
Jag tar alltid referenser när det är möjligt och lyssnar på omdömen av bekanta .
Tyvärr kan det på många orter vara så att man har en by-Röris och då blir det svårt.
/ Björkskär
Du tror inte att själva grundstenen i att sälja timmar mot kunden är att det är arbetskostnaden som är tänkt att finansiera löneuttag?Alfredo skrev:
Ska man sälja kläder är det ju ganska fördelaktigt att ligga på höga påslag för att över huvud taget kunna bedriva verksamheten.
Jag förstår inte varför grossisterna får så mycket skit för att det är företag som använder deras prislista fel?L lbgu skrev:
De höga ”listpriserna” är ju i första hand till för att kunna göra rabatterna mer justerbara mot kunderna och har inte någonting med pris ut till kunden.
Alla ekonomisystem går att ställa in försäljningspris i förhållande till inköpspris i tex %.
Ahlsell har inte som du skriver ”ett system för att systematiskt blåsa slutkunder” det har däremot de företag som använder en bruttoprislista mot sina kunder. (OBS jag är inte kund hos Ahlsell)
Ja, givetvis är det så.Alfredo skrev:
Men ligger du runt 600kr timmen ex moms så har du inga som helst problem att plocka ut en ansenlig lön. Om vi räknar på omkring 30 fakturerade timmar i veckan.
Ett påslag på material kring 15% gör att detta blir en välfungerande verksamhet.
Lägger man sig på omkring 15% i påslag på listpriset så kommer man ha en otroligt lukrativ verksamhet så länge man har ett kundunderlag som är villiga att betala för detta. Och då får man gratulera.
Det är en fri marknad, människor lägger upp sina företagstrukturer precis hur dom vill.
Men jag har sett lite för många som bränner sig inom ett par år för att jag själv ska tycka att det är försvarbart.
Som jag ser det så är det väl aldrig ett tjänsteföretag i byggbranschen som enbart säljer timmar? Det sker nog bara på riktigt stora entreprenader där vissa arbetsmoment sälj ut..pontuskarlsson skrev:
Vill man komma runt materialinköp med påslag så kvarstår nog bara att hyra in personal vi bemanningsföretag och köpa in material själv och projektledare arbetet😉
Bästa rådet är nog att be om fast pris i alla lägen.
Jag skulle säga att Ahlsell med sitt system lockar hantverkare att göra just det. Finns ingen annan vettig anledning att ha ett sådant system om det inte är för att hantverkarna själva ska kunna tjäna på det och därigenom använda Ahlsell.Alfredo skrev: