F Fyrtiofemgrader skrev:
Hej

Ska betala 17 000 kr för följande moment inkl. material

- byte tre säkerhetsventlier
- byte expansionskärl 100 l
- insättning två avstängningsventiler

Totalt arbetstid är väl några timmar. Plus körning fram o tillbaka till vvs-grossist.

I mina ögon låter det sjukt dyrt, men det kanske är rimligt?

Med vänlig hälsning,
Hej på er!
Tycker att det är ganska ofta som man läser hur billigt man själv kan köpa in materialet samt att man skulle kunna fixa detta på en kvart, då tycker jag att det är lite konstigt att man inte gör det själv när det är så lätt.
Jag märker ofta att kunderna inte förstår att man lägger en hel del tid på att forska och ta fram rätt material, man kanske ringer och bollar problem och förutsättningar med en leverantör osv.
Kranen som skall bytas krånglar och vattnet går inte att stänga utav som man har planerat och vips så sprang tiden iväg.
Så, vill man få det billigare, så gör jobbet själv och köp ditt material på Biltema eller så ta det dyrare alternativet och låt en firma planera och ta den höjd som de ev behöver och betala därefter.
Jag är själv van att göra det mesta själv men har nu haft ett projekt på distans som jag måste leja det mesta för och .....det är kostsamt.

• Gilla
  • Haha
orutti och 14 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Vilket förhandlingsläge har kunden att avtala bort materialpåslaget?
Skrev inte att påslaget skulle förhandlas bort, utan att det ska vara rimligt. Det är allas vår uppgift att undvika firmor som debiterar kunden grossisternas fantasi-prislistor.

Förhandlingsläget är enkelt, man ställer frågan - når man inte en överenskommelse så låter man jobbet gå till någon annan.

Är jobbet urakut är läget så klart annorlunda.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Men visst är det så att oftast offrar inte gemene man helger och ledig tid, utan ber någon annan fixa jobbet, även om det kostar skjortan.

Typ det får kosta. Verkar vara kutym många gånger när man har ett eget hus.
Tycker mig se bl a på forumet att det är just detta somliga hantverkare spelar på.
De har m a o också många kunder.

Händer att det inte omöjligt att fixa själv, eller t o m göra arbetsbyten.

Nu vet jag inte alls vilka förutsättningar TS har.

B T

Redigerat:
F Fyrtiofemgrader skrev:
Hej

Ska betala 17 000 kr för följande moment inkl. material

- byte tre säkerhetsventlier
- byte expansionskärl 100 l
- insättning två avstängningsventiler

Totalt arbetstid är väl några timmar. Plus körning fram o tillbaka till vvs-grossist.

I mina ögon låter det sjukt dyrt, men det kanske är rimligt?

Med vänlig hälsning,
Hörs dyrt men jag vet inte förutsättningarna eller materialkostnader men varför inte ta pris innan så vet du vad du ska betala

Att fixa det som är akut, var det ett enda rör som läckte?
Kan väl ändå i kosta speciellt mycket.

Så tar du väl det andra senare när du hittat nån annan vvs-are.
Kanske t o m en från nån annan by, om det behövs.

Så får vi göra här på bygden. Och jo, vi hjälper varandra.

N Nicklas Ö skrev:
Hej på er!
Tycker att det är ganska ofta som man läser hur billigt man själv kan köpa in materialet samt att man skulle kunna fixa detta på en kvart, då tycker jag att det är lite konstigt att man inte gör det själv när det är så lätt.
Jag märker ofta att kunderna inte förstår att man lägger en hel del tid på att forska och ta fram rätt material, man kanske ringer och bollar problem och förutsättningar med en leverantör osv.
Kranen som skall bytas krånglar och vattnet går inte att stänga utav som man har planerat och vips så sprang tiden iväg.
Så, vill man få det billigare, så gör jobbet själv och köp ditt material på Biltema eller så ta det dyrare alternativet och låt en firma planera och ta den höjd som de ev behöver och betala därefter.
Jag är själv van att göra det mesta själv men har nu haft ett projekt på distans som jag måste leja det mesta för och .....det är kostsamt.
Forska och ta fram material och prata med leverantörer för varje jobb.... Kunde jag ta betalt för det hade jag inte behövt ta många jobb

A antonijo skrev:
Forska och ta fram material och prata med leverantörer för varje jobb.... Kunde jag ta betalt för det hade jag inte behövt ta många jobb
Du jobbar alltså gratis? Det klart att man tar betalt för efterforskningar, men det måste vara rimligt. I aktuellt fall kan det knappast heller ha krävts så mycket efterforskning för en rörmokare att hitta ett expansionskärl och några ventiler. Det är ju snudd på att hen kunnat ha det i bilen.

• Gilla
Carl-henning Wallberg
  • Laddar…
En annan lärdom i det hela...
Stanna upp och lev, ta ledig från jobbet.
Starta en måndag morgon med inköpta delar från förra veckan.
Lugn och metodiskt.
Behöver något kompletteras så är det bara att åka iväg och handla.
Kommer säkert ta längre tid än man tänkt sig men i slutändan har man förhoppningsvis lärt sig och kommit billigt undan.

Skiter det sig så får man ringa

Redigerat:
  • Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
Så ska en slipsten dras😉

"rörMOKARE" inte -mockare, mockar gör man i stallet 😀

• Gilla
  • Haha
Joelj0 och 1 till
  • Laddar…
Hämta in offerter istället för att lägga tid på en forum! Kan inte vara så svårt

Om det är kopparrör som måste lödas tar det lite tid. Kanske måste systemet tappas på vatten innan arbetet kan börja? 17' låter onekligen dyrt, men det kan finnas förklaringar.

N Nicklas Ö skrev:
Hej på er!
Många hantverkare köper sitt material på just Biltema och saltar påläggen =högre förtjänst .man vet tyvärr inte vem man kan lita på

• Haha
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Om det är kopparrör som måste lödas tar det lite tid. Kanske måste systemet tappas på vatten innan arbetet kan börja? 17' låter onekligen dyrt, men det kan finnas förklaringar.
Finns väl knappast någon som löder numera? Att pressa en presskoppling går på sekunder.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Finns väl knappast någon som löder numera? Att pressa en presskoppling går på sekunder.
Lödning i bostadshus är ett "hett arbete" som kräver brandvakt. Dvs en extra person med släckare som ska stå bredvid. Lödning kräver också tekniskt kunnande så att det inte blir porös fog som senare börjar sippra vatten ur trycksatt ledning. Just det har hänt mig - fått byta alla lödda skarvar mot presskopplade efter ett par läckande lödningar. Försäkringsbolaget sade att försäkringen inte skulle gälla för ytterligare vattenskador pga. icke-fackmässigt byggarbete med dåliga lödningar.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.