B Björkskär skrev:
Som jag ser det så är det väl aldrig ett tjänsteföretag i byggbranschen som enbart säljer timmar? Det sker nog bara på riktigt stora entreprenader där vissa arbetsmoment sälj ut..

Vill man komma runt materialinköp med påslag så kvarstår nog bara att hyra in personal vi bemanningsföretag och köpa in material själv och projektledare arbetet😉
Bästa rådet är nog att be om fast pris i alla lägen.
Diskussionen rör inte påslags vara eller inte vara.
Det handlar om procentsatsen på rabatterat inköpspris, marknadsmässigt pris, alternativt direkt på listpris.

Givetvis har företag påslag..

B Björkskär skrev:
(OBS jag är inte kund hos Ahlsell)
Ok, då återstår väl aktieägare i Ahlsell. Varför annars detta försvar av skurkföretaget?

• Wow
Grävarn1
  • Laddar…
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Ja, givetvis är det så.

Men ligger du runt 600kr timmen ex moms så har du inga som helst problem att plocka ut en ansenlig lön. Om vi räknar på omkring 30 fakturerade timmar i veckan.
Ett påslag på material kring 15% gör att detta blir en välfungerande verksamhet.

Lägger man sig på omkring 15% i påslag på listpriset så kommer man ha en otroligt lukrativ verksamhet så länge man har ett kundunderlag som är villiga att betala för detta. Och då får man gratulera.

Det är en fri marknad, människor lägger upp sina företagstrukturer precis hur dom vill.

Men jag har sett lite för många som bränner sig inom ett par år för att jag själv ska tycka att det är försvarbart.
Som enmansföretag så kan jag hålla med till viss del men med anställda osv så ser läget helt annorlunda ut.
I ett av företagen jag är verksam i har vi en kostnad per montörstimme på ca 670kr ( personalkostnader, lokalhyra, bilar, ekonomiavdelning, kalkylavdelning, försäljningskostnader osv).
I samtal med branschkollegor så verkar de flesta ligga i häradet 650-700kr och med de siffrorna ökar förståelsen för de låga marginalerna för installatörsbranschen.
Dessa priser hänger alla på och debiterar ut till kunder oavsett sin egen kostnadskostym.

B Björkskär skrev:
Som jag ser det så är det väl aldrig ett tjänsteföretag i byggbranschen som enbart säljer timmar? Det sker nog bara på riktigt stora entreprenader där vissa arbetsmoment sälj ut..

Vill man komma runt materialinköp med påslag så kvarstår nog bara att hyra in personal vi bemanningsföretag och köpa in material själv och projektledare arbetet😉
Bästa rådet är nog att be om fast pris i alla lägen.
Och jo, det förekommer ganska ofta att det enbart säljs timmar utan materialpåslag.
Detta är dock mycket olika hur man väljer att lägga upp det.
Är det två företag som samarbetar är det vanligt att man kör på sin vanliga timtaxa pga att detta samarbete görs tack vare att det ena företaget för tillfället har mindre att göra. Det ses helt enkelt som ett sätt att få fakturerar tid.

Men det kan även vara så att man helt enkelt tar bort påslag och höjer timpriset.
Det varierar oerhört beroende på situation.

Alfredo Alfredo skrev:
OK så dessa principer ska gå före att slutkunden får ett lågt pris. Vi är väldigt oense!
Har oerhört svårt att tro att någon kund tjänar på att hantverkaren handlar på Ahlsell. Förutom risken att blåsas med listpriser så är risken uppenbar att du får betala för de 30 minuter hantverkaren sitter och fikar hos Ahlsell. De lockar bland annat hantverkare att använda deras butik genom att bjuda på frukost. Vem tror du står för den tiden i de flesta fall? Sen om en av 100 kunder skulle tjäna på Ahlsell så innebär det ändå att det är extremt osannolikt. Så att be någon bojkotta Ahlsell kan nog inte ses som ett dåligt råd.

• Haha
Grävarn1
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ok, då återstår väl aktieägare i Ahlsell. Varför annars detta försvar av skurkföretaget?
Nej inte ens aktieägare😂😂

Hur kan du kategorisera ett företag som skurkar då de inte skickar faktura till slutkunden!!??

Jag förstår inte alls hur du tänker??

Skurkarna är väl ändå företagen som använder en bruttolista mot sin egen kund?
Det är ju lika illa som att skapa en helt egen prislista med helt egna priser ut till kund ?

• Gilla
Grävarn1
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Som enmansföretag så kan jag hålla med till viss del men med anställda osv så ser läget helt annorlunda ut.
I ett av företagen jag är verksam i har vi en kostnad per montörstimme på ca 670kr ( personalkostnader, lokalhyra, bilar, ekonomiavdelning, kalkylavdelning, försäljningskostnader osv).
I samtal med branschkollegor så verkar de flesta ligga i häradet 650-700kr och med de siffrorna ökar förståelsen för de låga marginalerna för installatörsbranschen.
Dessa priser hänger alla på och debiterar ut till kunder oavsett sin egen kostnadskostym.
Ja, så är det givetvis.

Men det är även så att många större företag har ett helt annat sätt att arbeta kring upphandlingar och hur de ska utföras.
Två av företagen jag själv samarbetar med är av större kaliber. Det är intressant att se hur dom gång på gång lyckas få upphandlingar på priser som är så sönderprutade att man tappar hakan.
Men likväl så går jobben ihop gång på gång.
Att det oftast hör ihop med att det kommer äta på äta och sedan tillägg på tillägg är ju vardag idag.

Branschen idag (bygg/entreprenad) har ett sätt att offerera som oftast ser oerhört bra ut från början, men i regel alltid slutar högre.
Att tilläggen som kommer är så tvivelaktiga att de flesta med sunt förnuft borde förstått det från början.. ja, det är ju tydligen vardagsmat och rutin numera.

Och jo, det förekommer ganska ofta att det enbart säljs timmar utan materialpåslag.
Detta är dock mycket olika hur man väljer att lägga upp det.
Är det två företag som samarbetar är det vanligt att man kör på sin vanliga timtaxa pga att detta samarbete görs tack vare att det ena företaget för tillfället har mindre att göra. Det ses helt enkelt som ett sätt att få fakturerar tid.

Men det kan även vara så att man helt enkelt tar bort påslag och höjer timpriset.
Det varierar oerhört beroende på situation.
Ja, personaluthyrning mellan företag på timmar är vanligare mellan företag men där jag bor mycket ovanligt mot privatkunder.
Privatpersoner har sällan den kunskapen som krävs för att projektleda och driva ett bygge.

Ja, så är det givetvis.

Men det är även så att många större företag har ett helt annat sätt att arbeta kring upphandlingar och hur de ska utföras.
Två av företagen jag själv samarbetar med är av större kaliber. Det är intressant att se hur dom gång på gång lyckas få upphandlingar på priser som är så sönderprutade att man tappar hakan.
Men likväl så går jobben ihop gång på gång.
Att det oftast hör ihop med att det kommer äta på äta och sedan tillägg på tillägg är ju vardag idag.

Branschen idag (bygg/entreprenad) har ett sätt att offerera som oftast ser oerhört bra ut från början, men i regel alltid slutar högre.
Att tilläggen som kommer är så tvivelaktiga att de flesta med sunt förnuft borde förstått det från början.. ja, det är ju tydligen vardagsmat och rutin numera.
Jag är helt enig med dig!

Tyvärr är underlagen/förfrågningsunderlagen så fruktansvärt dåliga idag så det blir mycket ÄTA..
Förr var allt färdigprojekterat och alla lämnade pris på utförandeentreprenader och då fanns det sällan några större tillägg.
Bra eller dåligt? Dåligt tycker jag iaf..

• Gilla
pontuskarlsson
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Finns ingen annan vettig anledning att ha ett sådant system om det inte är för att hantverkarna själva ska kunna tjäna på det och därigenom använda Ahlsell.
B Björkskär skrev:
De höga ”listpriserna” är ju i första hand till för att kunna göra rabatterna mer justerbara mot kunderna och har inte någonting med pris ut till kunden.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hur kan du kategorisera ett företag som skurkar då de inte skickar faktura till slutkunden!!??
Deras system inbjuder hantverkare att blåsa sina kunder. Man måste vara blind för att inte inse det.

Tror du på tomten också ;)

Edit: Svaret är riktat till Alfredo.

Det finns hantverkare och så finns det hantverkare. De större firmorna kommer sent till arbetsplatsen, för att de varit på frukost på ahaell. Slutar vid 13.30 på grund av att de ska fara och handla inför morgondagens jobb. Sen upprepas det här.

När jag sitter på jobbet och ser priserna Ahlsell har kan det typ stå bruttopris 13000kr ert pris 5149kr. När du som hantverkare köper på Ahlsell eller Beijer så får du bara följesedeln med, sen får du fakturan i mejlen. De har ju snällt förklarar för mig i kassan att de skickar med bara följesedeln utan pris, för att just jag ska sätta mitt eget.

Jag ringde till Dahl de frågade först om jag var rörmokare, Nej inte det. Då ville de ej berätta något pris för mig eller ens längre tala med mig. Det var visst super hemligt. Då vet man ju att man blir riktigt blåst.

Sen vissa av de här självgoda hantverkarna som kallar duktiga hemma fixare för "hemma pulare" bara för att man själv hittat yrkesbeviset i cornflakes paketet.

L lbgu skrev:
Deras system inbjuder hantverkare att blåsa sina kunder. Man måste vara blind för att inte inse det.
Frågan kvarstår vem det är som är skurk?
Är inte ekonomisystemslevererantören (tex Fortknox) en ännu större skurk som låter användaren fylla i försäljningspriset helt själv i sitt faktureringssystem?😅

Även om jag är verksam i branschen så är jag ju också konsument av hantverkstjänster och tycker riktigt illa om företag som överdebiterar sina kunder. Det är de företagen som ska sättas åt. Kritiken ska riktas mot ”rätt” mottagare.

B Björkskär skrev:
De höga ”listpriserna” är ju i första hand till för att kunna göra rabatterna mer justerbara mot kunderna och har inte någonting med pris ut till kunden.
Varför måste det vara höga listpriser på grund av det?

Jag som har läst matematik på universitetet kan visa med ett exempel:

- En pryl kostar 100:- i vanliga butiker.
- Grossist A har en prislista där prylen kostar 500:- och hantverkaren får 90% rabatt så att den kostar 50:-
- Grossist B har en prislista där prylen kostar 100:- och hantverkaren får 50% rabatt så att den kostar 50:-

Hantverkaren handlar mycket, så när avtalet med grossisterna förnyas blir det lite bättre:
- Grossist A ger 91% rabatt så att prylen kostar 45:- istället.
- Grossist B ger 55% rabatt så att prylen kostar 45:- istället.

Då är den stora frågan:
Var rabattsatsen lättare att justera för grossist A för att prylen kostade fem gånger mer i deras prislista? Eller var det lika lätt för båda grossisterna oavsett listpriset?

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.