23 422 läst ·
61 svar
23k läst
61 svar
Rimlig kostnad byte jordfelsbrytare?
Gnäll?Alfredo skrev:
Du skriver:
Som jag bemöter med:Alfredo skrev:
Och nu gnäller jag🙄hur står det till egentligen?J Jansson69 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Njae, man skulle kanske säga att för en mogen produkt med väl optimerad tillverkningsprocess så är det sant. Men det är långtifrån säkert när det kommer till mera komplexa produkter.H hempularen skrev:
Den förkättrade Elon Musk lyckades att sänka priset för raketer genom att bla tillämpa just sitt "idiot index". Mao om man betalar många gånger mer än priset för råmaterialet så är man en idiot.
Man fick bla ner priset på Raptor-motorn (i Falcon 9) från $2 miljoner till $200 000 genom att se på idiot indexet för varje enskild del. (Jag har inte kollat vad senaste versionen, som ev. är mycket billigare kostar) I många fall så blev det billigare att tillverka själv till egen specifikation.
Enligt uppgift så började SpaceX med att Musk observerade att en raket kostade femtio gånger så mycket som råmaterialet. SpaceX själva siktar på 10 mot 1 för delar som tillverkas i små serier.
Nu var just raketbranschen en sällsynt ineffektiv bransch, av främst historiska skäl, så där fanns stor förbättringspotential. Jag vet inte om jag tror att JFB-branschen är liknande. Där finns fler tillverkare och (tror jag) äkta konkurrens. Det finns dessutom åtminstone ett litet tryck från konsumenterna mot lägre priser. Men antagligen inte i närheten av lika stort tryck som för plastmuggar. (Elektrikerskrået agerar effektiv grindvakt på den marknaden tillsammans med lagkrav.)
Så det vore intressant att få reda på hur stort idiot-indexet är för just en dylik Hager JFB. Det lär vi dock inte få reda på; det lär vara en väl förborgad företagshemlighet, men ändå roligt att spekulera kring.
Det är dock notabelt att proffspriserna är i samma härad som de man kan få som privatperson från de stora kedjorna. Både Hornbach och Elbutik ligger på exakt samma pris och det skiljer sig bara med 20:- från det som skrevs tidigare som bästa pris från Ahlsell av J-banan.
Klicka här för att svara