Hej alla
Hade en jordfelsbrytare som löste ut omedelbart
Ringde närmaste elfirma (500m) som kom och bytte den på mindre än en timme
Faktura på drygt 4000:-, är detta rimligt?
Materialkostnad 1500, inget ROT
Mvh Thomas
Hade en jordfelsbrytare som löste ut omedelbart
Ringde närmaste elfirma (500m) som kom och bytte den på mindre än en timme
Faktura på drygt 4000:-, är detta rimligt?
Materialkostnad 1500, inget ROT
Mvh Thomas
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Hur har notan specificerats? Har de givit dig ett fast pris innan besöket, så är det nog bara att acceptera (eller inte anloita dem, till det offererade priset).
Men om de har arbetat på löpande räkning, så måste priset vara skäligt, även om inget avtalats om pris i förväg. För att bedöma om priset är skäligt, så måste de kunna ge dig en specificerad faktura. Hur mycket är restid? Hur mycket tid var de på plats? osv.
Men jag blir lite nyfiken på vad som faktiskt var fel?
Men om de har arbetat på löpande räkning, så måste priset vara skäligt, även om inget avtalats om pris i förväg. För att bedöma om priset är skäligt, så måste de kunna ge dig en specificerad faktura. Hur mycket är restid? Hur mycket tid var de på plats? osv.
Vad betyder det? Omdelbart efter vadå? Det är rätt ovanligt att det blir fel på en jordfelsbrytare så att den löser ut. Om den löser ut, så beror det oftast på något annat fel i anläggningen, som den skall skydda mot.Totte_72 skrev:
Kan bero lite på.
Rimligt om de avbröt ett annat jobb.
Lite dyrt om de satt och rullade tummarna när du ringde.
Det finns företag som tar både 5 och 10.000:- för att åka akut/samma dag.
Mitt eget företag tar 3000:- om vi behöver avbryta ett pågående jobb samma dag, 2000:- för att komma dagen efter.
Men om det inte stör vår planering och vi är i krokarna tar vi inget extra.
Rimligt om de avbröt ett annat jobb.
Lite dyrt om de satt och rullade tummarna när du ringde.
Det finns företag som tar både 5 och 10.000:- för att åka akut/samma dag.
Mitt eget företag tar 3000:- om vi behöver avbryta ett pågående jobb samma dag, 2000:- för att komma dagen efter.
Men om det inte stör vår planering och vi är i krokarna tar vi inget extra.
Tyvärr var det inte jag som beställde jobbet men när man slog på brytaren löste den ut direktH hempularen skrev:Hur har notan specificerats? Har de givit dig ett fast pris innan besöket, så är det nog bara att acceptera (eller inte anloita dem, till det offererade priset).
Vad betyder det? Omdelbart efter vadå? Det är rätt ovanligt att det blir fel på en jordfelsbrytare så att den löser ut. Om den löser ut, så beror det oftast på något annat fel i anläggningen, som den skall skydda mot.
Tydligen ska man testa detta ett par gånger on året enligt elektrikern
Såhär stod det i fakturan:
Byte av Jordfelsbrytare
Bil jour, antal 1st a 700:-
JORDFELSBR.TYPA4-P 30MA25ACDA425R 980:-
Jour Vardag 1st 1550:-
Jag antar det inte var fast pris då vi inte visste var felet var 😁
Du verkar ha beställt en jourutryckning. Då är priset rimligt.Totte_72 skrev:
Tyvärr var det inte jag som beställde jobbet men när man slog på brytaren löste den ut direkt
Byte av Jordfelsbrytare
Det är ROT på arbetskostnaden. Förmodligen ingår första timmen eller nåt sånt i jouravgiften, så det inte blev någon arbetstid att redovisa?Totte_72 skrev:
Om det är korrekt eller inte enligt Skatteverket för att ge rätt till ROT vet jag inte...
Kolla om du kan ta det på försäkringen, det fick en bekant då dennes JFB lade av en helg.Totte_72 skrev:
Ja. Enligt tillverkarens instruktioner.Totte_72 skrev:
Den som beställde får ansöka om rot då. Lite sent nu då fakturan redan kommit. Det gör man upp i förväg om det är ett godkänt sådant jobb. Men jag förstår att det var ett akutjobb och då hinner man inte alltid tänka på allt.Totte_72 skrev:
Är dom där priserna exkl moms, eller hur blev det annars 4000 ?Totte_72 skrev:
Tyvärr var det inte jag som beställde jobbet men när man slog på brytaren löste den ut direkt
Byte av Jordfelsbrytare
Sen kan man tycka att det avr dyrt för jordfelsbrytaren, byggmax tar mindre än hälften för en motsvsrande av kvalitetsmärke (schneider)
https://www.byggmax.se/jordfelsbrytare-resi9-xb-klass-a-schneider-electric-p68736523#1238=139483
..En noname får du ännu billigare. ..Men det är ju så elektriker jobbar, han kan säkert visa ett listpris där ahlse..eh hans leverantör listar att den ska kosta 3999:- i sin blåsakunderlis..jag menar hittepåprislist..jag menar "rekommenderat utprislista" och sen fick du 75% rabatt av honom, trots att han egentligen betalade 250 spänn för den.
Men på det stora hela tycker jag inte det var så oskäligt om det var en jourutryckning.
Tack för alla råd
Lade in ett ärende till mitt försäkringsbolag och de har redan stängt ärendet. Helt otroligt snabbt, men får väl saftig faktura nu när de gjort en akuthandläggning, 10-20000 kan ju vara rimligt 🤣
Ersättningsberäkning Reparationskostnad 4038 kronor Självrisk - 2000 kronor Beräknad ersättning 2038 kronor
Lade in ett ärende till mitt försäkringsbolag och de har redan stängt ärendet. Helt otroligt snabbt, men får väl saftig faktura nu när de gjort en akuthandläggning, 10-20000 kan ju vara rimligt 🤣
Ersättningsberäkning Reparationskostnad 4038 kronor Självrisk - 2000 kronor Beräknad ersättning 2038 kronor