23 422 läst ·
61 svar
23k läst
61 svar
Rimlig kostnad byte jordfelsbrytare?
Såvitt jag förstått så går inte det.A avh67f skrev:
Man kan/får inte justera en faktura i efterhand.
Hur menar du nu?Lage Eckeskog skrev:
Menar du om företaget har skulder, eller ägaren eller någon av ägarna, eller någon anställd osv.
Det här inlägget skapade fler frågor än det någonsin kunde förklara.
Sen är jag 100% säker på att du ändå har fel.
Jodå, absolut.Perssel skrev:
För ifall någon sitter och väntar i timmar på ett uppdrag så måste det bli jour-priser på de uppdrag man får.
Alternativt så måste man avbryta något befintligt jobb, och kanske sen blir tvungen att ta in extra personal, arbeta övertid eller något annat för att lösa det som var inplanerat men blev avbrutet.
Jobbar man med jourutryckningar, dvs kommer på stört, så kostar det alltid extra, men troligen ännu mer ifall det är kväll, natt eller helg.
Det är framförallt för att de menar på att jobbet blev ett jourjobb som det blev så dyrt.Totte_72 skrev:
Tyvärr var det inte jag som beställde jobbet men när man slog på brytaren löste den ut direkt
Tydligen ska man testa detta ett par gånger on året enligt elektrikern
Såhär stod det i fakturan:
Byte av Jordfelsbrytare
Bil jour, antal 1st a 700:-
JORDFELSBR.TYPA4-P 30MA25ACDA425R 980:-
Jour Vardag 1st 1550:-
Jag antar det inte var fast pris då vi inte visste var felet var 😁
Själv är jag alldeles för snäll och brukar akuta iväg på saker då och då utan att direkt ta något extra alls.
Men det går ju inte att göra ifall man driver en firma seriöst
För den JFB'n betalar jag själv 373 + moms, så nog tycker jag att påslaget är ganska saftigt, men det är inte så våldsamt att det egentligen går att ifrågasätta med framgång.
Bilen är ju även den våldsamt dyr, men då kallar de det för "Bil jour" ...
Varför blir bilen dyrare ifall den måste åka iväg oplanerat? ja det kan man verkligen fråga sig - själv skulle jag aldrig försöka mig på en sådan åtskillnad av egentligen samma sak, på fakturorna.
Men i stort, det enda att diskutera är väl endast faktumet att firman ansåg att det var en jourutryckning ...
Berättade de detta innan?
Jag säger inte att det är fel, men de bör ju meddela sådant vid beställningen av jobbet.
Ja OK, så kan man ju göra.Alfredo skrev:
Själv skulle jag inte göra det med tanke på det låga ROT-avdraget som det handlar om här.
Mina kostnader för bokföring stiger linjärt med antalet verifikat, då hon som fixar detta åt mig har en timpenning, och till detta så tillkommer min egen tidspillan.
Men visst, en felaktig faktura rättar man ju med en kredit och sen en debit, så det är ju sant.
Kostar 438,42kr ex moms på rexel, 20 kr billigare ink moms, visst ska man ha påslag på material men till en viss gränslars_stefan_axelsson skrev:
Tja, vad jag kan se så får du den JFB:n för 565:- på Hornbach, så med de påslagen som är normalt inom elbranschen så slår det inga rekord med 980:-
Sedan så kan man tycka vad man vill om dylika påslag, men det hjälper föga när det är bråttom.
Det är iaf en kvalitetsprodukt från en erkänd tillverkare. Jag installerade en likadan själv när jag bytte min gamla.