23 421 läst ·
61 svar
23k läst
61 svar
Rimlig kostnad byte jordfelsbrytare?
Du bor säkert i storstad. Skitdyrt. Men du vet ju vem du inte ska ringa nästa gång. På en liten ort får hantverkaren kursa när ryktet sprider sig.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Byggnadsvårdare
· Märsta
· 23 inlägg
HejTotte_72 skrev:
Rotavdrag är det allttid på arbetet med jordfelsbrytare.
Men om entreprenören är skuldsatt får denne inte ut nåt rotsvdra för detta går f till dennes skukder
ROT dras om det efterfrågas och inte per automatik. Det är dessutom ett merjobb och vid en faktura på 4000kr så kanske man inte frivilligt gör det om det inte uttryckligen bra om det, hade ju rört sig om ca 700kr i detta fall så inga jättepengar.Lage Eckeskog skrev:
Priset är säkert rimligt för en jourutryckning, men 980:- för en jordfelsbrytare som inte ens kostar hälften är ett riktigt svinpris. Men så funkar det med Ahlsells hittepåpriser..Totte_72 skrev:
Tyvärr var det inte jag som beställde jobbet men när man slog på brytaren löste den ut direkt
Tydligen ska man testa detta ett par gånger on året enligt elektrikern
Såhär stod det i fakturan:
Byte av Jordfelsbrytare
Bil jour, antal 1st a 700:-
JORDFELSBR.TYPA4-P 30MA25ACDA425R 980:-
Jour Vardag 1st 1550:-
Jag antar det inte var fast pris då vi inte visste var felet var 😁
Jour , mitt på dagen ??? Och visst borde de ha dragit ROT . Be dem ändra fakturan.Totte_72 skrev:
Tyvärr var det inte jag som beställde jobbet men när man slog på brytaren löste den ut direkt
Byte av Jordfelsbrytare
Och sedan anlitar du inte den firman igen
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Tja, vad jag kan se så får du den JFB:n för 565:- på Hornbach, så med de påslagen som är normalt inom elbranschen så slår det inga rekord med 980:-Totte_72 skrev:
Byte av Jordfelsbrytare
Sedan så kan man tycka vad man vill om dylika påslag, men det hjälper föga när det är bråttom.
Det är iaf en kvalitetsprodukt från en erkänd tillverkare. Jag installerade en likadan själv när jag bytte min gamla.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Det är väl kanske inte helt orimligt att kalla det jour, om de släpper allt på ett annat uppdrag för att fixa det akuta jfb problemet. Och kanske måste jobba övertid på det ursprungliga uppdraget för att komma ikapp.Perssel skrev:
Sedan får vi väl hoppas att firman var tydlig med att det blir jourtillägg när det beställdes. Men det vet vi inget om.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Det här är centralt.H Hybro skrev:
Jag har fortfarande inte riktigt förstått i vilket sammanhang felet uppstod. Bara att jfb löste ut så fort man försökte återställa den.
Men varför återställde man den? Hade den löst ut spontant? Var det i samband med en testutlösning? hade någon ändrat något med elen i huset och jfb löste ut?
Att en jfb inte går att återställa beror i minst 9999 fall av 10 000 på att det är något elfel i anläggningen, inte på att jordfelsbrytaren är trasig. Så det går absolut att ifrågasätta om felet verkligen har lagats genom bytet. Den nya kanske är liiiite mindre känslig, och allt fungerar i några månader. OM man inte åtgärdar det verkliga felet (som iofs. skulle kunna vara fel på jordfelsbrytaren, men jag tvivlar).