useless useless skrev:
Med lite tur får man rabatt på listpriset
Med lite fungerande vävnad bakom pannbenet struntar man i "listpriset" och tittar på det pris man betalar när man handlar där.

• Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Beror på vem som köper😉[bild]
Vi har ju tidigare konstaterat att om 30 personer kollar sitt pris på ahlsell så får man troligen 30 olika priser.. :D

Nu har jag inte längre nåt inlogg för att kolla vad vi betalar på jobbet, kanske skulle se till att återaktivera det :)

Alfredo Alfredo skrev:
Med lite fungerande vävnad bakom pannbenet struntar man i "listpriset" och tittar på det pris man betalar när man handlar där.
Jo, men ska man ge kunden 20% "rabatt" är det väl listpriset som gäller?

useless useless skrev:
Jo, men ska man ge kunden 20% "rabatt" är det väl listpriset som gäller?
Ja att de förekommer att säljare inte förstår vad rabatt innebär har vi väl konstaterat men jag trodde du var mer bildad än så.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är framförallt för att de menar på att jobbet blev ett jourjobb som det blev så dyrt.
Själv är jag alldeles för snäll och brukar akuta iväg på saker då och då utan att direkt ta något extra alls.

Men det går ju inte att göra ifall man driver en firma seriöst :) jag menar om man har en massa anställda och dessutom kämpar med att boka in nära 40 timmar i veckan.

För den JFB'n betalar jag själv 373 + moms, så nog tycker jag att påslaget är ganska saftigt, men det är inte så våldsamt att det egentligen går att ifrågasätta med framgång.
Bilen är ju även den våldsamt dyr, men då kallar de det för "Bil jour" ...
Varför blir bilen dyrare ifall den måste åka iväg oplanerat? ja det kan man verkligen fråga sig - själv skulle jag aldrig försöka mig på en sådan åtskillnad av egentligen samma sak, på fakturorna.

Men i stort, det enda att diskutera är väl endast faktumet att firman ansåg att det var en jourutryckning ...
Berättade de detta innan?
Jag säger inte att det är fel, men de bör ju meddela sådant vid beställningen av jobbet.
Du får återkommande kunder du!!

Mikael_L Mikael_L skrev:
...För den JFB'n betalar jag själv 373 + moms...
Lite Off topic, men man undrar ju vad grossister som Ahlsell har för inköpspris från tillverkaren?

M MagHam skrev:
Lite Off topic, men man undrar ju vad grossister som Ahlsell har för inköpspris från tillverkaren?
Man kan ju alltid spekulera. Men köper man tillräckligt stora volymer av något så är det "kilopris". Är det 50g plast i saken, så är det råvarupriset för plast (råoljepriset för dagen) plus ett påslag för tillverkningsprocessen, på kanske 50 - 100% Osv.

Jag var för en massa år sedan, när jag var student "inköpschef" för vår gren av studentkåren. Köpte in typ 100 fat med öl per vecka. Men även plastmuggar till våra kaffeautomater. Muggarna köpte vi 100 000 år gången. Då gällde en prislista som var något i stil med spotpriset för råolja plus ca 20%. Nu är ju en plastmugg en väldigt mycket enklare produkt än en jordfelsbrytare, men principen är densamma om man köper tillräckligt stora volymet oavsett vad det är för produkt.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja att de förekommer att säljare inte förstår vad rabatt innebär har vi väl konstaterat men jag trodde du var mer bildad än så.
Jag är nog också obildad, för jag förstår inte vilken prislista du menar att det ska lämnas rabatt på?

blackadder blackadder skrev:
Jag är nog också obildad, för jag förstår inte vilken prislista du menar att det ska lämnas rabatt på?
Säger leverantören att du får mitt pris minus X procent ska det givetvis dras av X procent på det leverantören betalar när denne köper produkten.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Säger leverantören att du får mitt pris minus X procent ska det givetvis dras av X procent på det leverantören betalar när denne köper produkten.
Men vem ger rabatt på inköpspris? Skrev du fel?

• Gilla
blackadder
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vill man inte ge rabatt vill man kanske ha ett påslag i procent. Då ska detta påslag givetvis även beräknas utifrån vad man faktiskt betalar.

Eller så gör man som de flesta som säljer något, man har en prislista som talar om vad det man säljer kostar och pratar överhuvudtaget inte om sina inköpspriser.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Vill man inte ge rabatt vill man kanske ha ett påslag i procent. Då ska detta påslag givetvis även beräknas utifrån vad man faktiskt betalar.

Eller så gör man som de flesta som säljer något, man har en prislista som talar om vad det man säljer kostar och pratar överhuvudtaget inte om sina inköpspriser.
Jag tar det igen..
J Jansson69 skrev:

J Jansson69 skrev:
Jag tar det igen..
Du får ta det hundra gånger om du vill. Jag har ingen aning om vem som kan tänkas vilja göra det.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Du får ta det hundra gånger om du vill. Jag har ingen aning om vem som kan tänkas vilja göra det.
Varför skriver du detta då?
Alfredo Alfredo skrev:
Tror att du har dålig koll då med andra ord, då du skriver saker som inte har någon förankring i verkligheten..

J Jansson69 skrev:
Varför skriver du detta då? Tror att du har dålig koll då med andra ord, då du skriver saker som inte har någon förankring i verkligheten..
Men vart vill du komma med ditt gnäll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.