Rimlig faktura

31k läst  138 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Är nån duktig på matte här och kan räkna ut material kostnad plus moms exakt? :geek:

2. S
    Medlem · Nivå 4
    Men skärp dig nu! Du har fått en offert på 22.000. Oavsett om det tar 10 dagar eller 1 dag att utföra jobbet på spelar ingen roll. I det här fallet har han sagt att det skulle ta 5 dagar. Då kan man inte hålla på att dela offerten på antalet dagar hantverkaren varit där.

Vet du skillnaden på en fast pris och löpande arbete? I ett fast pris brukar man lägga in säkerhetsmarginaler och för olika komplikationer som kan uppstå. I det här fallet tog arbetet en dag kortare och ni hade tjänat på att tagit arbetet på löpande.

Att ni sedan fått en offert där rot är dragit är väldigt vanligt. Varför skulle ni inte vilja utnyttja det? Enda anledningen är att man uppnått gränsen för det året. För övrigt tycker jag att du verkar ha konstiga åsikter och verkar krångla till situationen. Slanta in 22.000 kronor till hantverkaren (eller 19,500 om det känns bättre). Men gå inte lägre, då risken för en segdragen tvist är stor. Lägg energin på annat.

Varför är du nyfiken på materialet? Det ingick ju i offerten du fick på 22.000.

3. M
    Medlem Nivå 4
    Materialet ingick inte i offerten på 22000kr! Det står klart och tydligt i smset han skickat.

4. M
    Medlem Nivå 4
    Fast varför skulle någon vilja ha en offert med rot avdrag och utan moms dessutom? Min sambo jobbar inte i Sverige och skatter då heller inte i Sverige. Så då är det ju inte ens säkert att rot avdraget går igenom..

5. M
    Medlem Nivå 4
    Vad tror du att det blir för pris på jobbet isåfall?

Ca 22 000kr för arbetet sen kan de ju vara så att jag hittar lite små jobb i Östersund för honom under den tiden så han behöver säkert inte vara med hela veckan :) å sen lär nog inte jobbet ta hela veckan heller om du också är med :) för nu räknade jag på en vecka på han å mig.

Okej :)

Sen tillkommer ju såklart lite material & resor men då kan vi skriva lite extra timmar i stället för resorna så kan ni använda roten på de med ☺️ så spar ni en slant! Men nu är ju frågan, hur panik är det att vi sätter igång ?

Tjenare :) jag har fixat jobb åt lärlingen så jag behöver inte ha med honom i alla fall :)

Där är några av de sms vi fått

6. S
    Medlem · Nivå 4
    Okej, av det som framgår av smsen är att du ska ha ett löpande timpris med maxtak. Då kan man göra som du gjort, att räkna bort en dag om de bara var där i 4 dagar och du fått ett maxpris på 5 dagar.

7. F
    Medlem · Nivå 8
    Har ni fått ett pris på 22000 för arbetet så är det som ni ska betala 22000 + material - ROT - husvagn. Om hantverkaren offererar utan moms och med ROT inräknat så måste det framgå i offerten, det finns en konsumentskyddslag. Ni ska heller inte betala några 15% extra som vissa påstår. Blir hantverkaren klar snabbare än han uppskattat i offerten så saknas det alla belägg för att lägga på några 15%.

Edit: resorna ska du såklart betala också.

Mikael_L gillar
  8. Fairlane
    Medlem · Nivå 8
    Visst kan det vara så att man inte är intresserad av ROT av en eller annan anledning. Här var han dock tydlig med att han räknat med ROT. Han hade till och med valt att skattefuska in resorna enligt texten. Ni kanske borde anat att det var ROT medräknat då, men visst bör man vara tydlig med det. Normalt så skriver man priset exklusive ROT och sen inklusive RUT. Moms är självklart med i offerten. Skriver man offerter via SMS så förstår jag dock att det blir lite luddigt.

Upplägget med lärlingen är minst sagt märkligt. Om han hittar annat jobb till lärlingen så behövs denne inte och ni slipper betala. Om han inte hittar jobb till lärlingen så behövs denne och ni ska betala. Mycket underligt. Antingen behövs han, eller också behövs han inte.
    Jag jobbar i en annan bransch och vi bjuder på nya personer om vi inte tror att de verkligen behövs för att lösa uppgiften.

Att räkna ihop materialen är inte luriga matematik än addition, vilket man bör klara av om man gått ut mellanstadiet (det borde räcka med lågstadiet): Däremot kan det ju vara värt att titta igenom posterna. 100 kr för en sopsäck skulle jag aldrig betala.

Dagtraktamentet kan du be han ringa Skatteverket om...

Guligan gillar
  9. M
    Medlem Nivå 4
    Men vart framgår det det är med ROT i texten? Har han inte skrivit det ordagrant nånstans så kan det väl inte räknas som att vi skulle anta att det var inräknat?

10. Fairlane
    Medlem · Nivå 8
    Sen tillkommer ju såklart lite material & resor men då kan vi skriva lite extra timmar i stället för resorna så kan ni använda roten på de med ☺️

11. F
    Medlem · Nivå 8
    Det framgår inte att ROT ingår, det bör stå tydligt skrivet att de 22000 är efter ROT. Dessutom verkar han ju vara en komplett idiot om han skriftligen uppmanar till skattefusk. TS sitter med trumf på hand, om hantverkaren bråkar så kanske skatteverket borde informeras så att de kan ta en djupare titt in i hans verksamhet.

12. Fairlane
    Medlem · Nivå 8
    Dvs, det står inte att han räknat med ROT i offerten (men den verkar vara en diskussion över SMS, snarare än en offert). Däremot borde ni kanske reagerat på att han tänkte lägga resor som arbetstimmar för att få ROT. Det är för övrigt inte tillåtet.

13. Robert63
    Medlem Nivå 7
    Trist faktura. Och inte blir den roligare av att han tar 25 spänn i faktureringsavgift. Den här killen blir nog inte långvarig, oavsett hur bra han är.

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 10
    22.000 + resor + material upplever jag att han offererat på. Aldrig att jag skulle acceptera att det var inklusive ROT i en rättsprocess. Å andra sidan skulle jag tro att en sådan skulle hamna närmare det han begärt än det ni säger er vara villiga att betala.

Att ni inte själva reagerade på att lärlingen skulle med på er bekostnad om han inte hittade något vettigare åt honom att göra visar väl på nyttan med konsumentskyddande regler om inte annat.

Jag skulle betalat 22–25.000 plus material minus husvagn och meddela att det är allt han får då han dragit ut på arbetet pga korta dagar.

Går det till rättegång så blir det småmål av det så även om han skulle tvingas stå för er ombudskostnad får ni inte ersättning för mer än en timme.

Blåneka till hans fulla krav och gör sen upp i godo. Allt annat kommer ni förlora tid och/eller pengar på båda två.

15. M
    Medlem Nivå 4
    Fast ska jag betala 22000-25000 för bara arbetet + resor + material är vi ju uppe i ner än den summa som står på fakturan? Eller menar du arbetskostnaden efter ROT eller hur menar du? Alltså 15400 efter ROT eller?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: