42 246 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
Hantverkare har rabatt på materialinköp, ibland 50% Det borde räcka som avans på materialet. Inte kul att anlita hantverkare när det ofta slutar med missnöje.Farstatjej90 skrev:
Så är det, men det som är helt galet är att den beskrivna elfirman tar ut extra på priset till konsument. Korrekt vore att utgå från inköpspris (elfirmor har ett betydligt lägre inköpspris än gemene man) och sedan lägga på rimlig marginal så att det blir egalt för kunden att köpa från elektrikern eller gå till bygghandeln och köpa ut grejorna där.H hempularen skrev:Njaa. Hantverkaren har en del jobb med hantering av material. Beställningar, ren hantering så att material som kommer in från leverantör kommer ut till rätt projekt, hantering av returer (överskott beställt, felbeställningar, transportskadat ), fakturahantering osv. Så ett visst påslag för materialhantering är rimlig. Men givetvis inte 100 - 500% som är vanligt från elektriker och rörmokare.
TS utgår ju ifrån att elektrikern har samma inköpspriser som "återförsäljaren" och räknar ut påslaget med hjälp av de priserna han fick som slutkund av elektrikern.
Har elfirman berättat vad deras inköpspris på grejjerna är? Utan det kan du ju inte räkna ut påslaget.
Har elfirman berättat vad deras inköpspris på grejjerna är? Utan det kan du ju inte räkna ut påslaget.
Det är ju själva affärsidén; att aldrig under några omständigheter avslöja för oss hur lite de faktiskt betalar för materialet.E EyEr0n skrev:
Absolut, men den dagen det händer kan inte jag stå för kostnaden att byta den för en halv dags arbetdkostnad om jag har jobbat med +/- 0 vinst i alla år, då går jag back.nikasp skrev:
Jag är 54 år och har bott i mängder av hyresrätter, bostadsrätter och tre egna hus. Det enda som pajat, efter kanske 10 år, är en golvvärmetermostat. Sen har jag väl bytt något jättegammalt uttag som gått lite trögt. Är garanti på eljobb värt så mycket egentligen om man köper kvalitetsgrejer som Schneider?
Ska de gälla alla branscher?M Mirkan skrev:
En restaurang får inte ta mer betalt än vad de köpt in för?
En Icabutik får bara sälja för deras inköpspris?
Jag tolkar "rak vidarefakturering" i det här fallet som ett överenskommet påslag på det faktiska priset, inte att alla endast betalar inköpspris, för det skulle snabbt bli katastrof.R Rodden85 skrev:
En advokat kan säkert jobba för 500kr i timmen också.H hempularen skrev:Det har framgått av andra trådar här att det finns faktiskt elfirmor som både tar "normal" timdebitering i stil med 500 kr + moms och materialpriser som ligger någorlunda i paritet med vad samma prylar kostar i vanlig handel (+10 - 20% hanteringspåslag).
Det går uppenbarligen att få lönsamhet på firman även med vettiga priser.
En restaurang förädlar ju varan och en icabutik förvarar (hyra / kylkostnad) samt tillhandahåller tjänsten försäljning, och de lägger bara på ett par procent. Om elektrikern byggde kabeln själv med koppar, aluminium, XLPE / PVC så hade jag kunnat betala mer än inköpspriset för råvarorna för den färdiga kabeln, och sedan ytterligare för installationen av kabeln.R Rodden85 skrev:
Det är inte många säljare som redovisar sina inköpspriser. Men vad exempelvis en normal elektriker betalar på Ahlsell för vanliga produkter är betydligt mer välanalyserat här än vad en ICA-handlare betalar för mjölk och potatis.Smuttgubben skrev:
Nu är det ju så att ROT kommer från skattepengar, alltså våra pengar. Dessa tas från andra håll i vårt gemensamma, exv sjukvård och bör inte finansiera byggarbetares önskelöner.M mattoys skrev:
Med erfarenhet av köksbranchen under 10 år så räknade vi på att gånga inköpspriset med runt 2,2 för att kunna täcka alla omkostnader av personal, hyra, osv.B bhus2021 skrev:En restaurang förädlar ju varan och en icabutik förvarar (hyra / kylkostnad) samt tillhandahåller tjänsten försäljning, och de lägger bara på ett par procent. Om elektrikern byggde kabeln själv med koppar, aluminium, XLPE / PVC så hade jag kunnat betala mer än inköpspriset för råvarorna för den färdiga kabeln, och sedan ytterligare för installationen av kabeln.
Det är 10 år sen jag slutade som kock, för att bli elektriker.
Jag har två elektriker som är äldre 70+. De ondgör sig över många yngre kollegor, som i deras tycker är omoraliska i sin prissättning av material.S Snusmumrik1 skrev:Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Totalt landar materialkostnaden för mig på 8900 inklusive moms, när det hos återförsäljare hade gått att köpa för 5400 (+ ev. Några kronor för dyrare NKT-kablar). Det blir ett påslag på 65% vilket i mitt tycke känns lite orimligt, men jag kanske är ute och cyklar. Vad tycker ni?
Hur har ni gjort i liknande situationer? I det här fallet antar jag att det bara är att betala och se glad ut, men hur bör man göra för att undvika saltade materialkostnader?
#elektriker #materialkostnad
Fast en restaurangs syfte är ju att förädla inköpta varor så att kunden betalar mer är rätt givet.R Rodden85 skrev:
En hantverkare ska hantverka. inte vara en personal shopper som tar bra marginal på det. Vidarefakturerar man grossistens listpris så är man inget annat än en bedragare.