42 209 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
En kronbrytare exxact kostar mig 55:- med mitt påslag kostar den 66:- + moms. En 1-facksram 20:- + moms. Jag skulle alla dagar i veckan bestrida det priset på materialet.S Snusmumrik1 skrev:Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Totalt landar materialkostnaden för mig på 8900 inklusive moms, när det hos återförsäljare hade gått att köpa för 5400 (+ ev. Några kronor för dyrare NKT-kablar). Det blir ett påslag på 65% vilket i mitt tycke känns lite orimligt, men jag kanske är ute och cyklar. Vad tycker ni?
Hur har ni gjort i liknande situationer? I det här fallet antar jag att det bara är att betala och se glad ut, men hur bör man göra för att undvika saltade materialkostnader?
#elektriker #materialkostnad
Har samma erfarenhet. Installatören köper ofta hos exv. Ahlsells, som alltid ger minst 35 och för vissa varor upptill 50 % i rabatt till installatörer. Men installatörer tar upp dessa varor till fullpris när de fakturerar kund. Jag köpte vid nästa reparation varorna innan, det gillade inte installatören, som sa att han inteS Snusmumrik1 skrev:Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Totalt landar materialkostnaden för mig på 8900 inklusive moms, när det hos återförsäljare hade gått att köpa för 5400 (+ ev. Några kronor för dyrare NKT-kablar). Det blir ett påslag på 65% vilket i mitt tycke känns lite orimligt, men jag kanske är ute och cyklar. Vad tycker ni?
Hur har ni gjort i liknande situationer? I det här fallet antar jag att det bara är att betala och se glad ut, men hur bör man göra för att undvika saltade materialkostnader?
ville installera dem för han ansåg att de hade undermålig kvalite. (Jag hade köpt dem på Ahlsells via en god vän). Lovade ändå göra jobbet, som tog väldigt lång tid. Där fick jag!
Brukar erbjuda kunder att stå för material själv, men håller inte med garanti på något material då.M Mirkan skrev:
Ser också till att förklara att fattas det material mm och att arbetet står still.pg a detta blir det extra kostnader.
Många förstår faktiskt att 20% påslag på material inte är ocker alls, snarare i underkant.
Gör jag ett jobb på t ex 8 timmar är det oftast 2-3 timmar utöver arbetet på plats som aldrig debiteras: titta på jobbet, räkna fram ett pris, hämta material mm.
Lägg därtill på garantier etc.
Jag tycker snarare att av min egna erfarenhet bjuds det väldigt mycket till kunderna än tvärtom.
Har aldrig haft det problemet då jag frågar om pris innan jag anlitar hantverkare. Priset verkar vara helt åt helvete som du har fått.S Snusmumrik1 skrev:Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Oftast är det också allra billigaste prylarna kunden köper, typ EKK som man ska försöka klamra fint tillsammans med Malmbergs strömställare och uttag i spröt plastN noclip skrev:Brukar erbjuda kunder att stå för material själv, men håller inte med garanti på något material då.
Ser också till att förklara att fattas det material mm och att arbetet står still.pg a detta blir det extra kostnader.
Många förstår faktiskt att 20% påslag på material inte är ocker alls, snarare i underkant.
Gör jag ett jobb på t ex 8 timmar är det oftast 2-3 timmar utöver arbetet på plats som aldrig debiteras: titta på jobbet, räkna fram ett pris, hämta material mm.
Jag tycker snarare att av min egna erfarenhet bjuds det väldigt mycket till kunderna än tvärtom.
Om man inte kommer överens med företaget så kan man ju alltid skicka in en ansökan om prövning hos ARN. Det kostar 150 kr.
Här är ett mål om skäligt pris: https://lagen.nu/avg/arn/2010-5127
https://www.arn.se/om-arn/anmalan/
Här är ett mål om skäligt pris: https://lagen.nu/avg/arn/2010-5127
Redigerat:
Hej. Jag är inte elektriker, men driver ett hantverksföretag. Försvarar inte något men är genuint intresserad av att se en elfirma med 500 ex moms i timdebitering och 10% materialpåslag som är lönsam, jag skulle påstå att det är omöjligt, om du inte gör all admin själv som ägare och på "fritiden".H hempularen skrev:Det har framgått av andra trådar här att det finns faktiskt elfirmor som både tar "normal" timdebitering i stil med 500 kr + moms och materialpriser som ligger någorlunda i paritet med vad samma prylar kostar i vanlig handel (+10 - 20% hanteringspåslag).
Det går uppenbarligen att få lönsamhet på firman även med vettiga priser.
Jag är 54 år och har bott i mängder av hyresrätter, bostadsrätter och tre egna hus. Det enda som pajat, efter kanske 10 år, är en golvvärmetermostat. Sen har jag väl bytt något jättegammalt uttag som gått lite trögt. Är garanti på eljobb värt så mycket egentligen om man köper kvalitetsgrejer som Schneider?N noclip skrev:Brukar erbjuda kunder att stå för material själv, men håller inte med garanti på något material då.
Blandar du inte ihop marginal på varor med resultat nu? Få livsmedelsbutiker har under 5% i vinstmarginal. För att nå dom siffrorna bör påslaget på varor ligga runt 30-50%Alfredo skrev:
C cotillion skrev:
C cotillion skrev:Det är generell ett ofog och helt omotiverat med påslag på material. Hade hantverkaren lagt på på timmarna så hade man ROT för detta vid mindre reparationer. Vilka hantverkare har dessutom inte rabatter på listpriser? Kan man inte konkurrera med sitt arbete, så varför kompensera med material påslag? Du får själv betala tiden då de kör till affären/grossisten och handlar osv. I tillverkande industri jobbar man med materialomkostnadspåslag MO på 3-4%.
Det där var riktigt dyrt. Dessa priser kan vi inte ta ut här.S Snusmumrik1 skrev:Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Är detta ink.moms eller innan moms. ?