Alfredo Alfredo skrev:
Gäller det alla som säljer varor? Tror du inte utbudet av det mesta skulle bli tämligen skralt om den principen skulle gälla generellt? Personligen är jag nog orolig för att svälta då jag inte kan se att någon skulle vilja sälja livsmedel om ditt förslag styrde.
Det gäller ju självklart saker som du redan betalar timpenning för att personer köper in det åt dig.

Betalar du 50:- för att någon kör hem 100kronorspizzan så förväntar sig inte de flesta att man avkrävs 250 för pizzan plus 50 för hemkörning. Framförallt inte med ursäkten "Jamen pålägget på materialet är ju mer än halva vinsten"

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 11 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Betalar du 50:- för att någon kör hem 100kronorspizzan så förväntar sig inte de flesta att man avkrävs 250 för pizzan plus 50 för hemkörning.
Nej men beställer man mat från en restaurang utan att alls ta rätt på priser och avgifter så får man nog acceptera om det inte kostar det man gissar.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Du får ju kolla på priset på sista raden.
Spännande när man kör på timme och löpande då. Eller ska man behöva förhandla varje litet steg och tillägg…

Kanske rimligare att ha hantverkare man kan lita på?

Tycker TS ska vara tydlig och kommunicera till elektrikern att detta blev deras sista jobb hos han då han anser att materialpriset är orimligt och att han hellre tar in hantverkare han kan lita på.

• Gilla
hyreshus och 2 till
  • Laddar…
Vilka lustiga diskussioner ni för. Kunden har alltså köpt en tjänst inklusive material, utan att ta reda på vad det ska kosta, varken fast pris eller en indikation. En budgetoffert är ju snorenkel att slå ihop och oftast billigare än ett fast pris, för vill man gärna ha en riskpeng med.

Den har kunden mage att klaga i efterhand på priset och ni övriga här föreslår att bojkotta företaget på grund av ett från början fel hanterat beslut från kunden?

Om du lämnar bilen på service frågar du väl först vad det kostar? Sen betalar du det priset när du hämtar bilen. Klart som fan att du kan köpa materialet billigare på Motonet eller Biltema.

Köper du mat på Ica jämför du både st-pris och kilopris på varorna och betalar det som står på prislappen, att Ica köpt in grejerna för 20% av priset påverkar väl knappast ditt köpbeslut?

Konsumentvägledning och privatekonomi är visst två ämnen som dom borde lära ut i skolan.

Till TS. Din bild verkar vara klippt så att tillverkare på respektive material rad saknas, då är det ju helt omöjligt att jämföra priser. Grossisterna jobbar med listpris och rabattbrev. Inköpspris+moms hos grossist är sällan billigare än vad du som privatperson kan köpa för i e-handeln när det kommer till vanliga installationsprodukter. Om man inte har otroligt bra rabatter eller är duktig på att kohandla.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
K KnäckeHäxan skrev:
att Ica köpt in grejerna för 20% av priset påverkar väl knappast ditt köpbeslut?
Vilka varor tror du ICA har 80 procents marginal på? Marginalen generellt i livsmedelsbranschen är snarare under fem procent.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90
K KnäckeHäxan skrev:
Vilka lustiga diskussioner ni för. Kunden har alltså köpt en tjänst inklusive material, utan att ta reda på vad det ska kosta, varken fast pris eller en indikation. En budgetoffert är ju snorenkel att slå ihop och oftast billigare än ett fast pris, för vill man gärna ha en riskpeng med.

Den har kunden mage att klaga i efterhand på priset och ni övriga här föreslår att bojkotta företaget på grund av ett från början fel hanterat beslut från kunden?

Om du lämnar bilen på service frågar du väl först vad det kostar? Sen betalar du det priset när du hämtar bilen. Klart som fan att du kan köpa materialet billigare på Motonet eller Biltema.

Köper du mat på Ica jämför du både st-pris och kilopris på varorna och betalar det som står på prislappen, att Ica köpt in grejerna för 20% av priset påverkar väl knappast ditt köpbeslut?

Konsumentvägledning och privatekonomi är visst två ämnen som dom borde lära ut i skolan.

Till TS. Din bild verkar vara klippt så att tillverkare på respektive material rad saknas, då är det ju helt omöjligt att jämföra priser.
Ok, för argumentations skull accepterar jag premissen, Ica får ta ut vilken marginal som helst, hantverkaren också. Frågar man inte, har man inte rätt att klaga.
Så tänk dig nu att istället för att sälja en skruv till tio gånger priset kommer fakturan på en miljon gånger priset. Nu inser du också att något inte stämmer. Orimligt.
Så någonstans mellan påslaget TS har fått och det jag gav exempel på har du en gräns. Den gränsen har du satt helt själv utifrån dina egna värderingar.

Dom allra flesta har en sådan gräns tidigare än 100% påslag. Du råkar inte ha det, men du är ett undantag (och förmodligen också hantverkare som gör så här).
Och jag kan inte förstå det på något annat sätt än att det har med uppfostran att göra. Eller avsaknad av.

Några andra skillnader mot ICA:
1) ICA är inte en expert som du som kund har rätt att lita på
2) det står på hyllan vad priset är, det gör det inte i förväg när du anlitar hantverkare (även om du frågar)
3) även om du frågar (se ovan) så är systemet icke-transparent genom kickbacks, listpriset , olika fakturor (30 dagar vs 10 dagar där den förra är dyrare och visas kunden men sedan den senare betalas i praktiken)
4) kunden har ofta svårt att veta om något behövs eller inte och hur mycket. När man handlar mjölk på ICA förstår man vad man köper. Men om en hantverkare tar betalt för 50m kabel, hur ska nån helt oinsatt veta om det behövdes eller om, som så ofta, det behövdes tio meter och resten säljs igen (som 50m) till fyra andra kunder?

Detta är ett konsumentforum kan vara läge att upplysa om. Det finns andra forum för hantverkare där man kan diskutera hur man blåser kunden. Eller jag tror det gör det. Jag bryr mig inte.

• Gilla
  • Arg
lars_stefan_axelsson och 29 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka varor tror du ICA har 80 procents marginal på? Marginalen generellt i livsmedelsbranschen är snarare under fem procent.
Framförallt handlar det om i detta fallet du betalar någon timpenning ( dubbla mot ex städning) för att köra in om och handla maten, komma hem och laga till den åt dig. Den kräver jäveln 40 kronor litern för mjölken du vet kostar 17.

Utöver att du redan betalt 800 i timmen för shopping och matlagning. Och för att han tog chansen och käkade frukost på ICA som bjöd honom, givetvis på betald timme från dig...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Det är något väldigt roligt med att hantverkaren inte kan föreställa sig att man inte blåser kunderna i alla branscher...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är något väldigt roligt med att hantverkaren inte kan föreställa sig att man inte blåser kunderna i alla branscher...
Eller ens i hans egen bransch.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
K KnäckeHäxan skrev:

Till TS. Din bild verkar vara klippt så att tillverkare på respektive material rad saknas, då är det ju helt omöjligt att jämföra priser. Grossisterna jobbar med listpris och rabattbrev. Inköpspris+moms hos grossist är sällan billigare än vad du som privatperson kan köpa för i e-handeln när det kommer till vanliga installationsprodukter. Om man inte har otroligt bra rabatter eller är duktig på att kohandla.
Visst kan saker på lågpriskedjor vara billigare eller näthandeln. Men om man köper en tjänst att montera en produkt så förväntar jag mig att de inte ger mig ett billigt pris på arbetet och sen dubblar priset på produkten

Jag frågar varken mina hantverkare eller bilmekaniker om priser på allt utan bara på det som jag inte kan uppskatta själv. Men trots de så får jag bra / rimliga priser. För att de är ärliga och kör en rimlig prisstrategi.

Jobbar själv som säljare, och många kunder litar helt på mig. För de vet att vi kör prisstrategi vi kan förklara och försvara. De tar bara tid att göra en offert om kunden ändå vet att den ska ha produkten/tjänsten.

Känns orimligt att man ska behöva fråga om offert på precis allt, även om de går snabbt så är de extra arbete

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Eller ens i hans egen bransch.
Absolut, nöjda kunder gör oftast inga trådar om hur nöjda dom är. Däremot dom missnöjda, helt klart. Bra påminnelse...

• Gilla
Antz44 och 2 till
  • Laddar…
Eller så förekommer det i alla branscher. Säger bara ompaketerad gammal köttfärs eller insiderhandel på andras bekostnad…

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så förekommer det i alla branscher. Säger bara ompaketerad gammal köttfärs eller insiderhandel på andras bekostnad…
Jag tror hantverksbranschen är väldigt mycket mer utsatt för detta än dom flesta andra. Sen vet jag inte om hantverkarna blir glada eller ledsna över att jämföras med köttfärsfuskare. Låter som en klen tröst ....🤔

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tror hantverksbranschen är väldigt mycket mer utsatt för detta än dom flesta andra.
Kanske det. IT-(konsult)branschen är i alla fall snövit och genomhederlig. Den kunskapen får mig att sova gott!

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Jag ska försöka förklara något, det kan vara svårt om man inte har normal svensk uppfostran.

Om man säljer något på ett sätt så att kunden, om den hade känt till omständigheterna, skulle känna sig lurad, så har man oftast inte begått något brott (polisen kommer inte) men dom flesta gör det inte ändå för dom gillar inte att luras. Dom får "dåligt samvete".

Det är typ som när man slår sig, det gör ont, fast på insidan.
Hoppas detta hjälpte dig att förstå..🤔
de som inte har "normal svensk uppfostran" vart skall de vända sig eftersom du inte verkar kunna ge dem din visa upplysning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.