42 246 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Njaa. Hantverkaren har en del jobb med hantering av material. Beställningar, ren hantering så att material som kommer in från leverantör kommer ut till rätt projekt, hantering av returer (överskott beställt, felbeställningar, transportskadat ), fakturahantering osv. Så ett visst påslag för materialhantering är rimlig. Men givetvis inte 100 - 500% som är vanligt från elektriker och rörmokare.M Mirkan skrev:
"50% av omsättningen vill man ju inte ge bort."E EyEr0n skrev:
Du svarar ju underförstått att prispåslaget på material är ungefär 100% av inköpspriset, eftersom en elektriker som kostar 700kr behöver kosta 1200/h för att gå runt.
Räknar vi baklänges att ett rimligt påslag är 20%, 700-20% gånger två är nära 1200
Dubbla priset på material (som i princip aldrig diskuteras) får nog anses saltat av de flesta.
Dubbla priset?Unikt namn skrev:
"50% av omsättningen vill man ju inte ge bort."
Du svarar ju underförstått att prispåslaget på material är ungefär 100% av inköpspriset, eftersom en elektriker som kostar 700kr behöver kosta 1200/h för att gå runt.
Räknar vi baklänges att ett rimligt påslag är 20%, 700-20% gånger två är nära 1200
Dubbla priset på material (som i princip aldrig diskuteras) får nog anses saltat av de flesta.
Vem är det som bestämmer priset på något?
Min erfarenhet vid småjobb är att hantverkaren åker och köper det som behövs under arbetets gång (och därmed medan timdebitering tickar..).H hempularen skrev:Njaa. Hantverkaren har en del jobb med hantering av material. Beställningar, ren hantering så att material som kommer in från leverantör kommer ut till rätt projekt, hantering av returer (överskott beställt, felbeställningar, transportskadat ), fakturahantering osv. Så ett visst påslag för materialhantering är rimlig. Men givetvis inte 100 - 500% som är vanligt från elektriker och rörmokare.
Hantering av returer måste också vara försvinnande liten, framförallt på småjobb.
Jag ska försöka förklara något, det kan vara svårt om man inte har normal svensk uppfostran.E EyEr0n skrev:
Om man säljer något på ett sätt så att kunden, om den hade känt till omständigheterna, skulle känna sig lurad, så har man oftast inte begått något brott (polisen kommer inte) men dom flesta gör det inte ändå för dom gillar inte att luras. Dom får "dåligt samvete".
Det är typ som när man slår sig, det gör ont, fast på insidan.
Hoppas detta hjälpte dig att förstå..🤔
På vilket sätt har kunden blivit lurad?Farstatjej90 skrev:
Jag ska försöka förklara något, det kan vara svårt om man inte har normal svensk uppfostran.
Om man säljer något på ett sätt så att kunden, om den hade känt till omständigheterna, skulle känna sig lurad, så har man oftast inte begått något brott (polisen kommer inte) men dom flesta gör det inte ändå för dom gillar inte att luras. Dom får "dåligt samvete".
Det är typ som när man slår sig, det gör ont, fast på insidan.
Hoppas detta hjälpte dig att förstå..🤔
Gäller det alla som säljer varor? Tror du inte utbudet av det mesta skulle bli tämligen skralt om den principen skulle gälla generellt? Personligen är jag nog orolig för att svälta då jag inte kan se att någon skulle vilja sälja livsmedel om ditt förslag styrde.M Mirkan skrev:
Kan man missförstå "Rak vidarefakturering på faktiskt betalat pris skulle vara standard". Skulle det gälla generellt skulle all handel upphöra. Eller är det bara vissa delar av vissa branscher som ska slås ut?C cotillion skrev:
Grunden till all handel är möjligheten till vinst genom påslag på inköpspriset. Vad finns det att missförstå?
Så gör ju vissa ibland till och med säljer med förlust, för att höja arbetskostnaden och maxa ROT (för sin egen vinning).M Mirkan skrev:
Jag tror inte folk har något problem med 15% påslag, har läst massor av trådar här om folk som känner sig lurade. Det är ju ett av forumets stående teman. Men har aldrig sett en tråd där nån varit arg för 15%.
Man förundras också över fräckheten, det är liksom sällan 25 eller 30% utan ofta 100% påslag. Hade jag varit oseriös hantverkare utan samvete hade jag lagt mig precis på gränsen till att kunden klagar. Kanske 30%. Man orkar inte diskutera saker och riskera fördröjd eller utebliven betalning...
Det är ofta svårt för elfirmor ge bättre pris än vad kund själv kan köpa online, exempelvis Plejd så är det svårt konkurreraH hempularen skrev:Det har framgått av andra trådar här att det finns faktiskt elfirmor som både tar "normal" timdebitering i stil med 500 kr + moms och materialpriser som ligger någorlunda i paritet med vad samma prylar kostar i vanlig handel (+10 - 20% hanteringspåslag).
Det går uppenbarligen att få lönsamhet på firman även med vettiga priser.
Fast kritiken här brukar inte handla om att prylarna är något dyrare än vad kunden själv kan handla för. Kritiken brukar avse att det är dubbelt eller tredubbelt så dyrt...J J-banan skrev: