Var försiktig med att hålla inne pengar, det kan tolkas som kontraktsbrott som står er dyrt. Samråd gärna med jurist före i så fall

• Gilla
Pajo83 och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Var försiktig med att hålla inne pengar, det kan tolkas som kontraktsbrott som står er dyrt. Samråd gärna med jurist före i så fall
Kan vara så. I så fall tillträd inte förrän badrummet är klart!

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
En generell tanke utifrån tankar/råd/skrivningar/förslag i flera olika trådar.

Man kan ju faktisk prata med säljaren och KOMMA ÖVERRENS om att man håller inne en viss summa tills badrummet är klart och besiktat. Man måste inte alltid vara på "krigsstigen", processa, ha advokater, ARN, vägra betala, hålla in pengar utan att förvarna, dra saker till sin spets, osv.

Är säljaren "vettig" (Vilket det låter som) borde det inte vara några problem att diskutera.

-"Så här ligger det till just nu och så här föreslår jag att vi gör. Vad tror du om det?".

Hade jag varit säljaren skulle jag gått med på det utan problem. Självklart ska man kolla snabbt med jurist/mäklaren hur man gör rent praktiskt i så fall. Inga konstigheter om det är två "resonabla parter".

• Gilla
bearmaniac och 3 till
  • Laddar…
Här kommer en liten update!
Vi har nu flyttat in i huset, äntligen. Själva flyttandet är ju bland det värsta som finns, lådor, möbler och annat som aldrig verkar ta slut. Sen är det uppackningen...nog om det.

Vi valde iallafall till slut att flytta in trots att badrummet inte vart helt klart. Nu i efterhand känns det som att det var rätt beslut vi tog. Att dra igång något så nära flytten som det var hade kostat mer än det smakat antagligen. När vi diskuterade igenom det hemma så tog vi stor, om inte största hänsynen till barnen.
Hade det kunnat bli hotell? Eller var ska vi bo under tiden? Var hade vi magasinerat vårt bohag? Vi var ju tvungna att lämna vår lägenhet då vi sagt upp den. Det blev många tankar på en gång och ett stort beslut att fatta om vi skulle löpa linan ut. Det går liksom inte backa sen.

För övrigt så har vi en bra kontakt med säljarna idag och vi ställer frågor om allt från kaminen till spottarna på altanen, och de svarar mer än gärna på allt vi funderar över. Ser att jag skrivit säljaren och inte säljarna tidigare. Spelar kanske mindre roll men vill ändå förtydliga.

Badrummet är sakta men säkert på väg att bli klart, det har det iofs varit i 5 månader nu:surprised: . Men nu på måndag kommer elektriker, vvs och snickare och gör det sista. Sen ska det vara klart (säger dem iallafall) jag har inga problem att vara jobbig, så bäst för dem att det stämmer. There is a new master in the house now;)

Vill tacka alla som varit delaktiga i tråden och kommit med förslag eller infallsvinklar hur vi skulle gå vidare.

Vi hörs i andra trådar i framtiden

• Gilla
bearmaniac och 5 till
  • Laddar…
Grattis till nya boendet. Passa på att njuta lite - också

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Pajo83 Pajo83 skrev:
Parterna är överens att detta skall åtgärdas innan köparen tillträder bostaden.

Ovan text kan ju inte vara utan betydelse väl?
Kanske var naiv i juni när kontraktet skrevs, men precis som du skriver om tiden så kanske det blir klart 2022( överdriver lite)
Ni har tyvärr läst texten som lekmän!
Texten betyder att ni gått med på att vänta med inflyttning tills renovering åtgärder är klara...
Oklart vad som ska vara klart?
Säljaren har inget tvingande så se till att få ett papper underskrivet på i detalj vad som ska vara klart och när innan ni börjar bråka

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Ni har tyvärr läst texten som lekmän!
Texten betyder att ni gått med på att vänta med inflyttning tills renovering åtgärder är klara...
Oklart vad som ska vara klart?
Säljaren har inget tvingande så se till att få ett papper underskrivet på i detalj vad som ska vara klart och när innan ni börjar bråka
Vet inte om jag missförstått dig men har du läst tråden? Stod att badrummet som skulle vara klart innan tillträde, fanns såklart ett tillträdesdatum.

Så här står det i tilläggsklausulen:

"I Besiktningsrapport konstaterades en fuktskada i krypgrunden och under badrummets golvbrunn. Försäkringsbolaget och angiven byggfirma är inkopplade och ett försäkringsärende har skapats.
Parterna är överens att detta skall åtgärdas innan köparen tillträder bostaden. Hänsyn måste tas för tidsplanen hos byggherren, försäkringsbolaget, leverantör, torktider och även för corona-pandemin som kan orsaka förseningar."

O ja, vi är lekmän:)

Pajo83 Pajo83 skrev:
Vet inte om jag missförstått dig men har du läst tråden? Stod att badrummet som skulle vara klart innan tillträde, fanns såklart ett tillträdesdatum.

Så här står det i tilläggsklausulen:

"I Besiktningsrapport konstaterades en fuktskada i krypgrunden och under badrummets golvbrunn. Försäkringsbolaget och angiven byggfirma är inkopplade och ett försäkringsärende har skapats.
Parterna är överens att detta skall åtgärdas innan köparen tillträder bostaden. Hänsyn måste tas för tidsplanen hos byggherren, försäkringsbolaget, leverantör, torktider och även för corona-pandemin som kan orsaka förseningar."

O ja, vi är lekmän:)
Det är tydligt att hänsyn ska tas till alla utom köparna sorry... skriv aldrig saker utan kontroll med jurist

• Gilla
Pajo83 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.