Pajo83 Pajo83 skrev:
Ja, det kan nog tolkas olika precis som du skriver. Iallafall så kan jag tänka mig att säljaren inte tolkar det som vi. Jag anser att det ska vara åtgärdat innan tillträde, trots hänsyn med förseningar. Tänker att om man bara ska hänvisa till förseningar så är ju första delen om tillträde meningslös.
Tyvärr har du nog rätt. Första meningen om att åtgärder ska göras före tillträde blir närmast meningslös när nästa mening säger att förseningar accepteras. Det är olämpligt att säljare ska göra åtgärder i ett hus mellan kontraktsdagen och tillträde, det är bäddat för tolkningssvårigheter, finns många trådar här om liknande problem. Mäklare bör inte medverka till denna typ av otydligheter.

Du är helt rökt. Tyvärr. Det blir klart när det passar hantverkarna. Var tacksam att får flytta in. Möjligen kan du pressa säljaren att skynda på.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog kolla med försäkringsbolaget som har hand om skadan, säga att det inte är klart trots 5månader och att dom får betala hotell övernattningar tills badrummet är klart.

• Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
Olyckligt att tillägget är så luddigt att det kan tolkas på två olika sätt:
- Säljaren måste ta hänsyn till förseningar så tillträdesdatum hålls
- Köparen måste ta hänsyn till att förseningar kan skjuta på tillträdet
Vad försäkringsbolaget säger får ni ju kolla med dem. Om de säjer att de fortsätter är ju en möjlighet att ni kommer överens om att tillträda, men att ni håller tillbaka en summa som motsvarar vad som återstår. När det är klart får säljaren dem. De bör finnas en tydlig tidsfrist också, är badrummet inte klart då får säljaren inget. Klart bör ju definieras som besiktat godkänt.
Hur reko säljaren än är, är det ändå hens ansvar att lämna över ett hus med färdigt badrum. Är det förresten husets enda badrum?

Pajo83 Pajo83 skrev:
Man vill ju gärna ha nån att lägga skulden på.
Då är det nog läge att ta fram en spegel. Har du ett så svagt kontrakt och löpande fått rapporter om utvecklingen borde du helt enkelt agerat tidigare. Du har blivit bortfintad av en trevlig säljare som i sin tur...

Släpp det.

Skulle dock se till att meddela att du kommer ta in en egen besiktningsman och ställa krav på ett fullgott arbete när det är klart.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE="Pajo83, post: 3908142, member: 333525

Parterna är överens att detta skall åtgärdas innan köparen tillträder bostaden. Hänsyn måste tas för tidsplanen hos byggherren, försäkringsbolaget, leverantör, torktider och även för corona-pandemin som kan orsaka förseningar."
Mvh[/QUOTE]

När jag läser om formuleringen i kontraktet så är det tvetydigt beträffande tillträdet. Det finns ett tillträdesdatum i en paragraf, men i en annan paragraf så anges att tillträdesdatumet är flexibelt beroende på eventuella förseningar i de åtgärder som ska göras i badrummet. Det är olämpligt att ha sådana formuleringar som är motstridiga i ett kontrakt. En möjlighet för er att gå till en kompetent jurist för klarläggande, kanske kan ert försäkringsbolag eller mäklaren bidra med tips om detta. Annars har ni några alternativ.
1. Avvakta med tillträdet till dess att villkoret i kontraktet är uppfyllt, alltså att badrummet är åtgärdat och kan kontrolleras av er före tillträde
2. Fullfölja tillträdet på det först angivna datumet och acceptera att badrummet tar den tid det tar. Det kan innebära att det tar tid och ni kan inte kontrollera resultatet före tillträde
3. Öppna någon form av process mot säljaren. Detta är nog olämpligt med ett så otydligt kontrakt.

Vilket som bör ni använda tekniks expertis för att säkerställa att badrummets status överensstämmer med det som sägs i kontraktet. Ni kan också överväga att vidta åtgärder mot mäklaren som tagit fram ett kontrakt med så otydliga villkor.

Ok.

Steg 1: Finns det i dagsläget ett annat fungerande toa/dusch i huset?

S skogstomten skrev:
Ok.

Steg 1: Finns det i dagsläget ett annat fungerande toa/dusch i huset?
Japp. Finns ett badrum till, som fungerar.

Pratade med mäklaren idag och sa att vi ser det som ett avtalsbrott om det inte blir klart och att vi tar in jurister i så fall (ja, jag vet att vi kanske får skylla oss själva och va nåt ja drog till med)

Mäklaren säger att det är rörläggaren som är boven i det hela och att byggfirman som anlitar honom också är förbannade.
Om rörläggaren slutför på måndag så bör badrummet vara klart till tillträde, men byggfirman får inte tag i honom. Det komiska i det hela är ju att dem är förbannade på den dem själva tagit in för rören. Undrar hur försäkringsbolaget ser på det hela, visst inte mitt ärende. Men dem betalar om jag inte minns fel 200' för kalaset.

Fortsättning följer....

Då så. Använd den så länge.;)

Sätt t ex en NY realistisk deadline. T ex 1-2 veckor. Dra SEN igång en process OM det drar ut längre än så på tiden.

Att dra igång en process nu så nära ”målet” är nog både onödigt/tidskrävande/ineffektivt för alla parter. Ni lär ända ha fullt upp med flytt och annat.

Sätt föreseningen på ”lärdomskontot” att nästa gång formulera ett tydligare kontrakt om det är superviktigt.(y)

• Gilla
Boholmen och 1 till
  • Laddar…
Börja dom i verkligen i juni semester månad för många det och med covid har det vart anurlunda i år med allt från material till sjuka anställda och familjemedlemmar

S skogstomten skrev:
Då så. Använd den så länge.;)

Sätt t ex en NY realistisk deadline. T ex 1-2 veckor. Dra SEN igång en process OM det drar ut längre än så på tiden.

Att dra igång en process nu så nära ”målet” är nog både onödigt/tidskrävande/ineffektivt för alla parter. Ni lär ända ha fullt upp med flytt och annat.

Sätt föreseningen på ”lärdomskontot” att nästa gång formulera ett tydligare kontrakt om det är superviktigt.(y)
Du har nog helt rätt i vad du skriver, tack för en tankeställare. Ja, att dra igång nåt nu så nära in på blir nog för mycket med tanke på flytten o allt annat. Man har väl gått med förhoppningen att det är klart vid inflytt och sett det som självklart. Jag tolkar det som att är man överens om att det ska vara klart innan tillträde. Men är väl tolkningsfråga som några nämnt med tanke på texten om förseningar.

M maria01 skrev:
Börja dom i verkligen i juni semester månad för många det och med covid har det vart anurlunda i år med allt från material till sjuka anställda och familjemedlemmar
Ja, säljaren började riva själv och hjälpte även rörläggaren. Han som inte svarar i tel idag. Men om han färdigställer på måndag finns en chans att allt blir klart i tid. Men får väl se det som en bonus isåfall.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Det lär ju inte bli bättre eller snabbare av att sätta igång med jurister här.

Det stora problemet som jag ser det, är att det här ordnas nu INNAN ni flyttar in, stort misstag. Visserligen står förs. bolaget för kostnaden, men jag uppfattar att du skall på egen bekostnad sätta in dusch, handfat osv?

En sådan uppdelning är som gjord för att ingen skall behöva ta ansvar för någonting. Om det nu visar sig att hela renoveringen är ett fuskbygge, så har du väldigt små möjligheter att komma åt det. Byggfirman är inte anlitad av dig. De har inget ansvar gentemot dig.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det lär ju inte bli bättre eller snabbare av att sätta igång med jurister här.

Det stora problemet som jag ser det, är att det här ordnas nu INNAN ni flyttar in, stort misstag. Visserligen står förs. bolaget för kostnaden, men jag uppfattar att du skall på egen bekostnad sätta in dusch, handfat osv?

En sådan uppdelning är som gjord för att ingen skall behöva ta ansvar för någonting. Om det nu visar sig att hela renoveringen är ett fuskbygge, så har du väldigt små möjligheter att komma åt det. Byggfirman är inte anlitad av dig. De har inget ansvar gentemot dig.
Ja vi står för dusch, handfat, spegelskåp. Anledningen var att vi ville ha nya möbler och inte att deras sattes upp igen. Våra möbler är tänkta att sättas upp efter tillträde.
Men tänker att om det nu visar sig sen att det är ett fuskbygge eller andra konstigheter så finns det ju papper på arbetet, och försäkringsbolaget som betalat kan väl inte tycka att det var ok att deras pengar gick till det.
Sen vet jag inte om renoveringen hade kunnat påbörjas efter tillträde med tanke på att det är nuvarande ägare som försäkringsärendet står på. Men spelar mindre roll nu iofs.

Pajo83 Pajo83 skrev:
Ja vi står för dusch, handfat, spegelskåp. Anledningen var att vi ville ha nya möbler och inte att deras sattes upp igen. Våra möbler är tänkta att sättas upp efter tillträde.
Men tänker att om det nu visar sig sen att det är ett fuskbygge eller andra konstigheter så finns det ju papper på arbetet, och försäkringsbolaget som betalat kan väl inte tycka att det var ok att deras pengar gick till det.
Sen vet jag inte om renoveringen hade kunnat påbörjas efter tillträde med tanke på att det är nuvarande ägare som försäkringsärendet står på. Men spelar mindre roll nu iofs.
Som hempularen skriver är det knepigt med arbeten som görs efter kontrakt men före tillträde. Ansvaret riskerar att bli otydligt. Om det blir problem kommer säljarens försäkringsbolag knappast att engagera sig. Ni bör göra en besiktning av arbetena när de är avslutade så att ni kan notera eventuella problem direkt. Mäklaren borde ha upplyst er om de tänkbara problem som finns kring det förfarande som valts kring renoveringen av badrummet

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.