Parterna är överens att detta skall åtgärdas innan köparen tillträder bostaden.
Eftersom det finns ett angivet tillträdesdatum så är det det som gäller.

Hänsyn måste tas för tidsplanen hos byggherren, försäkringsbolaget, leverantör, torktider och även för corona-pandemin som kan orsaka förseningar.
Du som köpare som dessutom inte har beställt arbetet kan inte någonstans anses vara ansvarig för tidsplaner eller kontakt med byggarna. Du har köpt ett hus som säljare har lovat vara renoverat lagom till inflyttningsdatum, sen vem av byggarbetarna som inte sköter sitt åtagande är inte ditt problem.

För att använda ett exempel: Du har köpt en bil som enligt köpekontrakt ska levereras med nya sommardäck, datum för affären finns nedtecknat. När du ska hämta ut bilen så går det inte pga Michelin har problem med leverans av gummi. Då finns ett fel i produkten du har köpt och kan kräva ersättning.

Köparen har klantat till det som har beställt ett arbete utan tidskrav och vite. Nu har du bollen och kan välja på att flytta in utan färdigt badrum för att vara snäll, alternativet är att du räcker över räkningar för eventuella extra kostnader typ hotell under tiden du inte har ett fungerade boende. Vill säljaren inte betala så får man gå till tingsrätten.

Vidare så hade jag nog kontaktat mäklarinspektionen om mäklaren har skrivit en så pass tafflig klausul, det är köp om mycket pengar och mäklaren kan inte kladda ner vilka vaga och tramsiga texter som helst. Har hen problem att formulera sig bör personen söka rådgivning.

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Är det verkligen ingen som tänjer på resultatet? Att göra ett badrum på kort tid under press brukar resultera i att något får sämre kvalité.
Inte för att försvara firman alls men se till resultatet och inte dagen det ska vara klart på är mitt råd.

När du sen behöver ringa säljaren och fråga något om huset så...

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Vi har ställt frågan till säljaren nu. Hur gör vi om badrummet inte blir klart vid tillträde? Och att vi tolkar det som att det ska vara klart vid tillträde.

Fick svar att dem har varit utan badrum i 5 månader pga renoveringen. Jag tänker att det är väl inte min huvudvärk. Att det inte är klart när vi flyttar in känns mer som min huvudvärk, om inte annat har det lett till stress och bråk här hemma. Fick inget svar om när det kan vara klart. Sen säger han att han gjort allt för att snabba på det, han har tom rivit själv och hjälpt rörläggaren med rören i krypgrunden m.m. för att det ska bli klart. Han hänvisar också till förseningar som är upptaget i kontraktet. Nu har det gått så långt att mäklaren har tipsat säljaren om en annan rörläggare som ev kan komma akut om den andra inte dyker upp. Detta blir ju bara virrigare o virrigare. Energin börjar ta slut hos oss och vi vet inte om vi ska hålla oss på god fot med säljaren eller om vi ska börja ställa krav.

Ja, jag vet att många säkert tycker att "det skulle du tänkt på tidigare" eller att vi skrev på kontraktet som är otydligt gällande frågan. Jag kan till viss del hålla med om detta, men som någon tidigare skrev får man sätta in det på "lärdomskontot".
Som sagt huvudet är fullt av tankar och energin börjar ta slut.
Vill i vilket fall som helst tacka för alla tips, råd och tolkningar

Ert kontrakt är otydligt och kan tolkas på olika sätt. En del har gett er rådet att köra hårt och kanske öppna en konflikt. Det är tveksamt om ni vinner på detta så tänk er för. Moni har har ett fungerande badrum så kanske det är bättre att få till det andra badrummet på ett bra sätt i långsam takt och undvika en konflikt med osäker utgång. Lärdomen sen är att inte grin i en affär med så mångtydigt kontrakt

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Är det verkligen ingen som tänjer på resultatet? Att göra ett badrum på kort tid under press brukar resultera i att något får sämre kvalité.
Inte för att försvara firman alls men se till resultatet och inte dagen det ska vara klart på är mitt råd.

När du sen behöver ringa säljaren och fråga något om huset så...
Det e väl lite det. Pressa på och det ev blir "slarvjobb". Eller vänta o det blir ordentligt. Just nu vet vi inte hur vi ska göra.

Pajo83 Pajo83 skrev:
Hantverkarna behöver uppenbarligen pressas på lite för att det ska bli klart.
Det är det normala när det gäller hantverkare. Kunder som är tysta blir "utfyllnadsjobb" att komma till vid ett-två på eftermiddagen för att få en full dag.
Tyvärr.
I övrig ser mina lekmannaögon utrymme för tolkningar i de avtalstexter du återger.

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ert kontrakt är otydligt och kan tolkas på olika sätt. En del har gett er rådet att köra hårt och kanske öppna en konflikt. Det är tveksamt om ni vinner på detta så tänk er för. Moni har har ett fungerande badrum så kanske det är bättre att få till det andra badrummet på ett bra sätt i långsam takt och undvika en konflikt med osäker utgång. Lärdomen sen är att inte grin i en affär med så mångtydigt kontrakt
Detta suger energi, visst vill jag "få rätt" men till vilket pris. Är det värt konflikt och dra igång något som man kanske får rätt i. Eller låta det ta någon extra vecka? med badrummet klart. Tack för svaret!

En process/konflikt kommer garanterat också att kräva en hel del energi för ett i slutändan högst osäkert ekonomiskt resultat om ens något. Jag hade svalt förtretet och gått vidare med flytten som planerat.

JA, jag har tidigare sparkat hantverkare, fått de att göra om olika moment, diskuterat fakturor osv. Men i det här fallet hade jag valt att inte göra det.

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är det normala när det gäller hantverkare. Kunder som är tysta blir "utfyllnadsjobb" att komma till vid ett-två på eftermiddagen för att få en full dag.
Tyvärr.
I övrig ser mina lekmannaögon utrymme för tolkningar i de avtalstexter du återger.
Känner väl lite att säljaren kunde varit lite mer på hantverkarna, bör ligga säljarens intresse att det blir klart så alla blir nöjda och undvika just detta som e nu. Ja det kan nog vara en tolkningsfråga som många andra med skrivit. Jag ser det lite annorlunda. Men jag är ju partisk i frågan

I ett "försäkringsärende" kanske man kan känna att det delvis är försäkringsbolaget som borde legat på lite mer också.

Jag har svårt att se att säljaren tycker det har blivit bra också. Så det suger säkerligen energi för denne också och säkerligen inget de gör avsiktligt, är slöa eller skiter i om man säger så. Denne sitter ju delvis i samma olyckliga sits som ni.

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
En process/konflikt kommer garanterat också att kräva en hel del energi för ett i slutändan högst osäkert ekonomiskt resultat om ens något. Jag hade svalt förtretet och gått vidare med flytten som planerat.

JA, jag har tidigare sparkat hantverkare, fått de att göra om olika moment, diskuterat fakturor osv. Men i det här fallet hade jag valt att inte göra det.
Ja det e ju det att det kanske kostar mer än det smakar om jag fick till talesättet rätt. Vi vill ju egentligen bara flytta in, men detta med badrummet tar bort lite av glädjen. Visst det finns ett badrum till så vi behöver inte gå till grannen. Frågan kanske vi borde ställa oss är väl om vi är beredda att ta den här fighten, och i så fall till vilket pris. Det går ju inte direkt backa när man väl drar igång något. Så vi får nog ta oss en rejäl funderare nu i helgen om det e värt det.

S skogstomten skrev:
I ett "försäkringsärende" kanske man kan känna att det delvis är försäkringsbolaget som borde legat på lite mer också.

Jag har svårt att se att säljaren tycker det har blivit bra också. Så det suger säkerligen energi för denne också och säkerligen inget de gör avsiktligt, är slöa eller skiter i om man säger så. Denne sitter ju delvis i samma olyckliga sits som ni.
Jag vet inte alls hur det fungerar med försäkringsbolaget, men tänker väl att dem vill väl ha lite info om hur det går då dem betalar. Fast som sagt jag har ingen koll på det. Tror inte heller säljaren gillar situation. Jag är kluven då jag vill hålla säljaren ansvarig. Sen precis som du skriver så tror väl inte jag heller att säljaren slöar eller skiter i det medvetet. Men i slutändan är det vi som drabbas då vi är dem som står utan badrummet och hantverkare springande där. Håller er uppdaterade i tråden, om ni vill höra hur det fortgår och hur det hela slutar, när det nu gör det.

.

Jag har svårt att se vilken fight du skall ta. Du har pratat med säljaren och det hjälper inte. Vad är det för påtryckning du tänker dig? Du kommer ju inte vidare. Jag tycker alla varningsklockor ringer. Ett badrum som inte är klart på 5 mån! Det finns ju inte. Spec om det är försäkringsbolaget som driver det. Är det verkligen så? Om det är ett gammalt badrum så kan det bli säljaren som får stå för större delen av kostnaden. Kan den fakturan bli ditt problem? Om nu renoveringen inte duger och måste göras om är det inte hög risk att du får stå för kostnaden. Jag föreslår att du meddelar mäklaren att badrummet skall vara klart innan inflyttning och innan dess blir det ingen betalning el kontraktsskrivning. Då skall du se att det händer saker. Om du nu absolut vill flytta in, vilket jag avråder, så skulle mitt villkor vara att hålla inne 100’ tills badrummet är klart. Det är jobbigt nu men det är inget mot hur det kan bli sen.

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
H
Pajo83 Pajo83 skrev:
Hej allesammans, nu närmar det sig tillträde av huset. Men med lite huvudvärk tyvärr.

Tänkte höra med er hur man ska tolka detta i kontraktet som vi skrivit på för vårt "nya" hus. För mig är det givet att badrummet ska vara klart, men jag kanske har fel?
Här kommer lite bakgrund till det hela:

Vi skrev kontrakt på ett hus i början på juni, det fanns då en fuktskada i badrummet som låg som ett försäkringsärende hos säljaren. Inga problem, då renoveringen av badrummet ska ske innan tillträdet som är slutet av oktober.
Nu är det bara drygt en vecka kvar innan tillträde och badrummet är fortfarande inte fixat. Det saknas väggar och våtrumsmatta, blandare m.m.

Säljaren av huset är reko och han tycker också det tar lång tid. Rörmokaren var tydligen extremt slö, och även de andra byggarna. Ska tillägga att renoveringen började i juni. Vi har fått update av säljaren så fort det hänt nåt nytt.

Nu verkar det som det inte blir klart i tid. Vi har sagt till mäklaren att vi har folk som kommer 3 dagar efter tillträde och monterar dusch och badrumsinredning(vi valde att köpa nytt).
Mäklaren frågar om vi har möjlighet att skjuta på det. Någon dag blev svaret från oss.

Så här står det i tilläggsklausulen:

"I Besiktningsrapport konstaterades en fuktskada i krypgrunden och under badrummets golvbrunn. Försäkringsbolaget och angiven byggfirma är inkopplade och ett försäkringsärende har skapats.
Parterna är överens att detta skall åtgärdas innan köparen tillträder bostaden. Hänsyn måste tas för tidsplanen hos byggherren, försäkringsbolaget, leverantör, torktider och även för corona-pandemin som kan orsaka förseningar."

Har tagit bort byggfirmans namn i ovanstående.

Vad kan vi göra för att påskynda det hela? Och vad har man för rättigheter i detta? Vi vill såklart ha vårt badrum klart när vi flyttar in och inte ha massa hantverkare springande där. Hur ser försäkringsbolaget på att fortsätta betala för renoveringen när vi bor där, med annat bolag än dem som säljaren har nu?

Blev lång text, ,men ville få med så mycket det går för att få något bra svar.

Mvh
Prata med deras försäkringsbolag, kanske står de för extra boende till renoveringen är klar. Vilket förmodligen också skulle påskynda renoveringen, försäkringsbolaget vill ju betala så lite som möjligt. Värt ett försök iallafall.

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Tror det är enklare/bättre flytta in som planerat och håll inne del av köpeskillingen (100”-200”) än att strula med hotell osv.

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.