Hej allesammans, nu närmar det sig tillträde av huset. Men med lite huvudvärk tyvärr.

Tänkte höra med er hur man ska tolka detta i kontraktet som vi skrivit på för vårt "nya" hus. För mig är det givet att badrummet ska vara klart, men jag kanske har fel?
Här kommer lite bakgrund till det hela:

Vi skrev kontrakt på ett hus i början på juni, det fanns då en fuktskada i badrummet som låg som ett försäkringsärende hos säljaren. Inga problem, då renoveringen av badrummet ska ske innan tillträdet som är slutet av oktober.
Nu är det bara drygt en vecka kvar innan tillträde och badrummet är fortfarande inte fixat. Det saknas väggar och våtrumsmatta, blandare m.m.

Säljaren av huset är reko och han tycker också det tar lång tid. Rörmokaren var tydligen extremt slö, och även de andra byggarna. Ska tillägga att renoveringen började i juni. Vi har fått update av säljaren så fort det hänt nåt nytt.

Nu verkar det som det inte blir klart i tid. Vi har sagt till mäklaren att vi har folk som kommer 3 dagar efter tillträde och monterar dusch och badrumsinredning(vi valde att köpa nytt).
Mäklaren frågar om vi har möjlighet att skjuta på det. Någon dag blev svaret från oss.

Så här står det i tilläggsklausulen:

"I Besiktningsrapport konstaterades en fuktskada i krypgrunden och under badrummets golvbrunn. Försäkringsbolaget och angiven byggfirma är inkopplade och ett försäkringsärende har skapats.
Parterna är överens att detta skall åtgärdas innan köparen tillträder bostaden. Hänsyn måste tas för tidsplanen hos byggherren, försäkringsbolaget, leverantör, torktider och även för corona-pandemin som kan orsaka förseningar."


Har tagit bort byggfirmans namn i ovanstående.

Vad kan vi göra för att påskynda det hela? Och vad har man för rättigheter i detta? Vi vill såklart ha vårt badrum klart när vi flyttar in och inte ha massa hantverkare springande där. Hur ser försäkringsbolaget på att fortsätta betala för renoveringen när vi bor där, med annat bolag än dem som säljaren har nu?

Blev lång text, ,men ville få med så mycket det går för att få något bra svar.

Mvh
 
Tilläggsklausulen ser ju ingen bra ut för er del. Den verkar ju kunna obegränsad tid för färdigställande.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
K Kane skrev:
Tilläggsklausulen ser ju ingen bra ut för er del. Den verkar ju kunna obegränsad tid för färdigställande.
Parterna är överens att detta skall åtgärdas innan köparen tillträder bostaden.

Ovan text kan ju inte vara utan betydelse väl?
Kanske var naiv i juni när kontraktet skrevs, men precis som du skriver om tiden så kanske det blir klart 2022( överdriver lite)
 
Lägg några tusenlappar på att fråga en jurist.
 
Pajo83 Pajo83 skrev:
Parterna är överens att detta skall åtgärdas innan köparen tillträder bostaden.

Ovan text kan ju inte vara utan betydelse väl?
Kanske var naiv i juni när kontraktet skrevs, men precis som du skriver om tiden så kanske det blir klart 2022( överdriver lite)
Texten säger att ni inte kan tillträda innan det är åtgärdat. Så hoppas att det löser sig på bästa sätt för er.
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
I slutändan blir väl det den vägen man får vandra
 
Pajo83 Pajo83 skrev:
Hänsyn måste tas för tidsplanen hos byggherren, försäkringsbolaget, leverantör, torktider och även för corona-pandemin som kan orsaka förseningar
Denna mening är intressant. Det står alltså att byggherren, försäkringsbolaget och leverantören måste ta hänsyn till att förseningar kan ske. Eftersom renoveringen nu inte blir klar i tid så har de alltså inte tagit tillräckligt mycket hänsyn till att förseningar skett.

Sen är frågan vad som händer när det inte blir klart i tid, avtalsbrott - visst, men finns viten eller andra konsekvenser definierade?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Texten säger att ni inte kan tillträda innan det är åtgärdat. Så hoppas att det löser sig på bästa sätt för er.
Jag håller inte med. Texten säger snarare att renoveringen måste blir klar till tillträdet. Tillträdet är ju definierat med ett datum i kontraktet och köparen har rätt att tillträda på det datumet. Det är byggherren, försäkringsbolaget och leverantören som måste ta nog hänsyn till onormala förseningar och ändå blir bli klar i tid.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Kontraktet är väldigt otydligt och kan nog tolkas på många sätt. Meningen om att förseningar 8 princip accepteras gör drt svårt för er del. Man kan undra över att en mäklare bidrar till en så otydlig skrivning. Ni kan söka stöd angående tolkn8ng, men i princip får ni troligen acceptera situationen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Texten säger att ni inte kan tillträda innan det är åtgärdat. Så hoppas att det löser sig på bästa sätt för er.
Tack. Vi får tillträde, men eventuellt med ett badrum som ej är klart
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Denna mening är intressant. Det står alltså att byggherren, försäkringsbolaget och leverantören måste ta hänsyn till att förseningar kan ske. Eftersom renoveringen nu inte blir klar i tid så har de alltså inte tagit tillräckligt mycket hänsyn till att förseningar skett.

Sen är frågan vad som händer när det inte blir klart i tid, avtalsbrott - visst, men finns viten eller andra konsekvenser definierade?
Finns inga konsekvenser eller viten upptagna i kontraktet när det gäller renoveringen av badrummet, bara att det ska vara klart innan tillträdet. Lätt och vara efterklok att det skulle funnits något vite eller annat. Men e väl en smäll man kanske får ta nu tyvärr.
 
Lite av glädjen försvinner, visst kanske e vårt eget fel. Men då renoveringen påbörjades i juni och badrummet är typ "gå in, backa ut" stort, så kan det ju inte ta 5 månader att fixa...trodde jag.
Man vill ju gärna ha nån att lägga skulden på. Men säljaren är reko och vi upplever samma med mäklaren, och det är inte vi som betalar eller äger ärendet med renoveringen. Tänker att det borde väl ligga i allas intresse att detta löser sig. Vi får väl ringa mäklaren igen o säga att det ska vara klart vid tillträde och hänvisa till kontraktet och se vad svaret blir. Men som sagt tanken på hantverkare precis vid inflytt känns mindre kul.
 
K klimt skrev:
Kontraktet är väldigt otydligt och kan nog tolkas på många sätt. Meningen om att förseningar 8 princip accepteras gör drt svårt för er del. Man kan undra över att en mäklare bidrar till en så otydlig skrivning. Ni kan söka stöd angående tolkn8ng, men i princip får ni troligen acceptera situationen.
Ja, det kan nog tolkas olika precis som du skriver. Iallafall så kan jag tänka mig att säljaren inte tolkar det som vi. Jag anser att det ska vara åtgärdat innan tillträde, trots hänsyn med förseningar. Tänker att om man bara ska hänvisa till förseningar så är ju första delen om tillträde meningslös.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Glömde fråga er en sak. Hantverkarna behöver uppenbarligen pressas på lite för att det ska bli klart. Ska vi ta det med mäklaren eller säljaren? Bara så det blir rätt väg att gå. Har bra kontakt med säljaren som är reko men vill ändå att det blir rätt väg.
 
Pajo83 Pajo83 skrev:
Glömde fråga er en sak. Hantverkarna behöver uppenbarligen pressas på lite för att det ska bli klart. Ska vi ta det med mäklaren eller säljaren? Bara så det blir rätt väg att gå. Har bra kontakt med säljaren som är reko men vill ändå att det blir rätt väg.
Det är säljaren ni har ett avtal med och som har ansvar att uppfylla avtalet, så det är säljaren ni ska kontakta. Om det är oklarheter kan ni rådgöra med mäklaren, men denne har egentligen inte ansvaret för situationen
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.