K KMNelhas skrev:
Jobbiga vägen, som jag tog, är att kortla på tvären för att sen lägga golvvärmen i glespanel längst med bjälkarna. Då får du det slutliga golvet tvärs bjälklaget.

Blir ju lite mer jobb men du får ett mer stabilt bjälklag.
Ja, den tanken har också slagit mig men då tappar jag på höjden mellan bjälkarna vilket i sin tur påverkar hur mycket cellulosa där får plats. Samtidigt behöver jag lämna plats så man får plats att komma in och spruta. Dessutom blir det väl inte helt tätt uppåt för sprutningen?

Jag förstår kanske inte hur det går till när man sprutar isolering.

Men, måste det vara tätt? Kan det inte sprutas ovanifrån? Och hur mycket cellulosa ska du ha, jag körde med hasopor ända upp till golvåsarna?

K KMNelhas skrev:
Jag förstår kanske inte hur det går till när man sprutar isolering.

Men, måste det vara tätt? Kan det inte sprutas ovanifrån? Och hur mycket cellulosa ska du ha, jag körde med hasopor ända upp till golvåsarna?
Nej det behöver nog inte vara helt tätt. Men tänker mest om man sprutar mellan bjälkarna och det inte är tätt uppåt så kommer det flyga upp en massa ur de hålrummen som där är. Tanken är att fylla bjälklaget som är ca 145mm högt med celloulusa.

Har varit och mätt lite nu och det finns nog plats med 28mm gles plus 25mm massivt golv ovanpå, så det underlättar lite konstruktionen att jag kan lägga glesen ovanpå reglarna.

Tanken jag har just nu är att skruva gles på insidan av bjälkarna så jag kan lägga gles ovanpå detta som kortlingar för att sedan kunna lägga glesen för golvvärmen ovanpå detta. Hur tätt tror ni jag behöver lägga kortligarna? cc 60?

• Tvärsnittsillustration av bjälklagskonstruktion med reglar och kortlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett absolut enklare alternativ är att lägga glesen tvärs reglarna men då tycker jag att golvet blir på "fel" håll. Men det skulle jag nog kunna leva med. Sen blir det också så att då blir det glesen som bär och inte det massiva golvet vilket också känns lite fel.

Jag hade velat försänka hela värmegolvet till jämn nivå med golvåsarnas ovansida. Dvs, så att golvbrädorna spikas på vanligt sätt direkt i golvåsarna. (Som förutsätts sitta med cc 60 cm för 25 mm bärande trägolv.)

Oldboy Oldboy skrev:
Jag hade velat försänka hela värmegolvet till jämn nivå med golvåsarnas ovansida. Dvs, så att golvbrädorna spikas på vanligt sätt direkt i golvåsarna. (Som förutsätts sitta med cc 60 cm för 25 mm bärande trägolv.)
Jo, jag håller med dig. Tyvärr är det oregelbundnad CC mått så det kommer bli mycket pusslande. Dessutom kommer jag inte kunna hålla CC 300 på golvvärmen utan den kommer variera mellan gissningsvis 200-400. Rädd att det blir randing värme i golvet då men är kanske inte så farligt?

Ett annat argument är att genom att lägga gles ovanpå tvärs reglarna så kan man i framtiden lägga vilket golv man vill uppepå.

Dessutom "behöver" jag komma upp lite mer i höjd för FG för att möta mot befintligt golv i hall och kök.

Är där några risker/nackdelar att lägga spårad golvspån istället för gles?

Det första som måste uppnås är ju tillräcklig styrka/bärighet i golvet.
För bjälkar cc 60 cm är väl 23 mm råspont minimum, alt 22 mm golvspån.
Spårad golvspån är försvagad. Antar dock att tillverkarna anger kraven på cc så att det går lätt att kontrollera.
Gles är visserligen 28 mm, men endast 70 mm bred och ospåntad. Inte mkt till bärighet.
Det är ju därför man vill ha golvbrädorna tvärs åsarna. Då behöver undergolvet bara bära upp golvvärmeslang (+ vatten) och värmespridningsplåtar.

Oldboy Oldboy skrev:
Det första som måste uppnås är ju tillräcklig styrka/bärighet i golvet.
För bjälkar cc 60 cm är väl 23 mm råspont minimum, alt 22 mm golvspån.
Spårad golvspån är försvagad. Antar dock att tillverkarna anger kraven på cc så att det går lätt att kontrollera.
Gles är visserligen 28 mm, men endast 70 mm bred och ospåntad. Inte mkt till bärighet.
Det är ju därför man vill ha golvbrädorna tvärs åsarna. Då behöver undergolvet bara bära upp golvvärmeslang (+ vatten) och värmespridningsplåtar.
Absolut är bärighet första punkten som måste uppnås. Jag antog att det bör vara tillräcklig bärighet med CC mått varierande från 310-570mm, tänkte använda mig av 28x120mm glespanel. Speciellt med tanke på skrivningen i nedan länk "Fördelen med denna förläggningsmetod är att man klarar av större cc-mått än 600 mm, vilket kan vara en fördel vid renovering av äldre hus där bjälklagen ofta har oregelbundna avstånd."

https://golvvarmebutiken.se/kunskap...oder-for-vattenburen-golvvarme/pa-trabjalklag

Uponor visar samma konstruktion där de rekommenderar CC 600, se nedan länk.

Bifogar en bild på hur det ser ut när jag skissat upp det enligt ovan konstruktion.

• Ritning av bjälklagskonstruktion med glespanel med varierande CC-mått på 310-570 mm, anpassad för vattenburen golvvärmeinstallation.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
I denna bild ser man även spridningen av CC om jag riktar upp golvet med nya reglar mha infästning i befintliga bjälkar plus extra reglar för att få ner CC till under 600mm. De breda bjälkarna i bilden är befintliga.

• Ritning visar planering av bjälklag med befintliga och nya reglar för att minska CC till under 600 mm, inklusive måttangivelser för spridning.
    Skapa konto
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Efter diskussion med min byggnadsvårdsgubbe så fastslog vi att den bästa lösningen är spårade golvspånskivor. Framförallt med tanke på konstruktionen med Hasopor. Dessutom så kan ändå alla materialen andas inklusive golvspån. Jag kommer även få mindre förluster av värme ner i grunden och istället rikta den uppåt.

Om Uponor använder 28x120 mm tätlagt och cc < 60 cm som undergolv, ekvivalent med spårad golvspån, så får man väl anta att det är tillräckligt bärkraftigt. Sedan har du kortare cc överallt så då bör det fungera fint. Gäller naturligtvis även spårad golvspån.

Vad är orsaken till att ni ansåg att golvspån är bättre än gles tillsammans med torpargrund med Hasopor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.