Kongstorparen Kongstorparen skrev:
där ligger golvgips under klinkers
Det är väl det normala om det är ett träbjälklag med klinkers. Det eller flytspackling, men flytspackling kräver väl lite tjockare skikt. Vet inte hur tjockt det minst kan vara på träbjälklag.

Det kanske inte är möjligt i detta fall men annars är en möjlighet att ta bort träbjälklaget och fylla med Hasopor och sedan gjuta/flytspackla en tunn sula på toppen.

Oldboy Oldboy skrev:
Om den ligger på trossbotten, dvs i botten på bjälklaget mot den kalla sidan så är det helt fel. Där ska vara ngt som stoppar vind/drag men inte fukt.
Ja, tyvärr så är det helt fel. Men har pratat med byggnadsvårdsbutiken och han ansåg att det var en väldigt låg risk med att fylla upp med hasopor + lösull under. Detta med tanke på hur torrt det är i hela torpargrunden samt att det är ett väldigt litet område.
Oldboy Oldboy skrev:
Det är väl det normala om det är ett träbjälklag med klinkers. Det eller flytspackling, men flytspackling kräver väl lite tjockare skikt. Vet inte hur tjockt det minst kan vara på träbjälklag.

Det kanske inte är möjligt i detta fall men annars är en möjlighet att ta bort träbjälklaget och fylla med Hasopor och sedan gjuta/flytspackla en tunn sula på toppen.
Det hade kunnat vara en variant men det innebär att jag behöver riva allting ovanifrån och då hade jag likaväl kunnat plockat bort takpappen och sedan gjort om konstruktionen så den blir likadan som i övriga delar jag håller på att fixa. Ett annat alternativ är att riva trossbotten underifrån och sedan tömma allting i bjälklaget men helt ärligt så orkar jag inte det och känns som att risken är väldigt liten att det skulle bli något problem med så jag gör nu.

Det låter som det vanliga dilemmat för husrenoverare, att det är betydligt mkt mer omfattande och dyrt och tidsödande att göra rätt än vad man tänkt sig.
Det intressanta är att följa upp, gärna mäta fukt/temp etc, samt återkomma med info långt senare så alla intresserade kan lära sig från verkliga exempel. Tyvärr är det lååånga tider innan det är relevant att kunna bedöma hållbarheten över tid, men på ett forum som detta så borde det vara möjligt att sammanställa sådant... i framtiden. Har man otur går det fortare att återkoppla med att ngt inte fungerade över tid.

Oldboy Oldboy skrev:
Det låter som det vanliga dilemmat för husrenoverare, att det är betydligt mkt mer omfattande och dyrt och tidsödande att göra rätt än vad man tänkt sig.
Det intressanta är att följa upp, gärna mäta fukt/temp etc, samt återkomma med info långt senare så alla intresserade kan lära sig från verkliga exempel. Tyvärr är det lååånga tider innan det är relevant att kunna bedöma hållbarheten över tid, men på ett forum som detta så borde det vara möjligt att sammanställa sådant... i framtiden. Har man otur går det fortare att återkoppla med att ngt inte fungerade över tid.
Håller med dig, jag tar i princip aldrig genvägar därför renoveringar också tar långt mycket längre tid för mig än för gemene man. I detta fallet har jag litat på byggnadsvårdaren men visst har tanken slagit mig att jag bara skulle riva upp trossbotten och göra det ordentligt för att kunna sova ordentligt om nätterna...

Hur går jag tillväga om jag vill kunna bevaka fukt/temp över tid? Har ingen inspektionslucka men kan dra ner en slang/kabel för mätning.

Misstänker att man behöver göra lite hemsmideri med mätinstrument och sensorer. Kanske finns professionella system/instrument. Det borde finnas men är kanske orimligt dyrt.

I ngt annat delforum här går det säkert att hitta folk som har bättre koll.

Oldboy Oldboy skrev:
Misstänker att man behöver göra lite hemsmideri med mätinstrument och sensorer. Kanske finns professionella system/instrument. Det borde finnas men är kanske orimligt dyrt.

I ngt annat delforum här går det säkert att hitta folk som har bättre koll.
Jag får undersöka det lite.

Kom att tänka på att även om jag öppnar trossbotten så har jag ändå golvgipset kvar ovanifrån som inte heller släpper igenom fukt. Så då behöver jag även bila bort klinkers+gips om jag ska göra det "rätt".

Är det någon vits med att koppla frånluft från utrymmet under hallen in till skrubben under trappan? Kommer ha det som teknikrum och därmed hade det utrymmet mått bra av lite tilluft. Tanken är att sätta fläktar i taket i skrubben för att dra ut värmen men det skadar ju inte med tilluft också.

Men hur påverkar det utrymmet under hallen? Tänker att kopplar jag bara frånluft så kommer tilluften komma utifrån då man aldrig får det helt tätt och luften måste komma någonstans ifrån. Känns lite kontraproduktivt att dra in fuktig luft utifrån...

Kom på att jag kan ju dra ett 50 rör från skrubben ner till grunden och i den kan jag fira ner en smart temp och fuktmätare för att monitorera grunden, då kan jag enkelt reseta/byta mätare i framtiden. Var är det smartast att dra röret till, ner mellan celloulosan och skumglas eller under trossbotten dvs "i" cellulosan? Se nedan bild.

• Struktur av golvlager i en hall, inklusive cellulosaisolering, skumglas och makadam, med plats för fukt- och temperaturmätare i grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mellan cellulosa och skumglas skulle jag välja.
Då vet man worst case för cellulosan (som kan mögla).

Är det någon vits med att koppla frånluft från utrymmet under hallen in till skrubben under trappan?
Är inte det utrymmet utfyllt med mtrl? (skumglas & cellulosa)

Oldboy Oldboy skrev:
Mellan cellulosa och skumglas skulle jag välja.
Då vet man worst case för cellulosan (som kan mögla).
Tack för svar! Då lägger jag det i toppen på skumglas innan jag lägger vindduken uppepå.

Oldboy Oldboy skrev:
Är inte det utrymmet utfyllt med mtrl? (skumglas & cellulosa)
Inte än men tanken är att det blir som skissen ovan i hallen. Tänkte mest om det var någon vits att göra så som extra åtgärd.

Inte än men tanken är att det blir som skissen ovan i hallen. Tänkte mest om det var någon vits att göra så som extra åtgärd.
Nej, det tror jag inte. (Om jag nu förstått tanke och utformning rätt...)

Någon som har något förslag på hur jag ska förlägga golvvärmen under golvet? Hade tänkt mig massivt grangolv och vill därmed lägga golvvärmen i längsled med bjälklaget. Problemet är att där är relativt brett mellan bjälkarna och med varianerande avstånd, 80-90cm om jag minns rätt. Får inte riktigt ihop det i mitt huvud hur jag bör göra på bästa sätt. Tanken var dessutom att spruta celloulusa i bjälklaget och då bär det väl vara i princip tätt uppåt? Har helt fastnat i tankarna att jag behöver golvspån för att få ihop det men vill helst undvika golvspån.

Se nedan bilder så blir det nog lite tydligare vad jag menar.

• Rum under renovering med bjälklag, krossat grus och verktyg. Utmaning med att förlägga golvvärme mellan de breda bjälkarna.
    Skapa konto
  • Trägolv uppbrutet med synliga bjälkar och stenfyllning i bjälklaget, del av diskussion om installation av golvvärme under massiv grangolv.
    Skapa konto
Jobbiga vägen, som jag tog, är att kortla på tvären för att sen lägga golvvärmen i glespanel längst med bjälkarna. Då får du det slutliga golvet tvärs bjälklaget.

Blir ju lite mer jobb men du får ett mer stabilt bjälklag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.