10 558 läst ·
71 svar
11k läst
71 svar
Renovering äldre gård, torpargrund
Det är väl det normala om det är ett träbjälklag med klinkers. Det eller flytspackling, men flytspackling kräver väl lite tjockare skikt. Vet inte hur tjockt det minst kan vara på träbjälklag.Kongstorparen skrev:
Det kanske inte är möjligt i detta fall men annars är en möjlighet att ta bort träbjälklaget och fylla med Hasopor och sedan gjuta/flytspackla en tunn sula på toppen.
Ja, tyvärr så är det helt fel. Men har pratat med byggnadsvårdsbutiken och han ansåg att det var en väldigt låg risk med att fylla upp med hasopor + lösull under. Detta med tanke på hur torrt det är i hela torpargrunden samt att det är ett väldigt litet område.Oldboy skrev:
Det hade kunnat vara en variant men det innebär att jag behöver riva allting ovanifrån och då hade jag likaväl kunnat plockat bort takpappen och sedan gjort om konstruktionen så den blir likadan som i övriga delar jag håller på att fixa. Ett annat alternativ är att riva trossbotten underifrån och sedan tömma allting i bjälklaget men helt ärligt så orkar jag inte det och känns som att risken är väldigt liten att det skulle bli något problem med så jag gör nu.Oldboy skrev:
Det är väl det normala om det är ett träbjälklag med klinkers. Det eller flytspackling, men flytspackling kräver väl lite tjockare skikt. Vet inte hur tjockt det minst kan vara på träbjälklag.
Det kanske inte är möjligt i detta fall men annars är en möjlighet att ta bort träbjälklaget och fylla med Hasopor och sedan gjuta/flytspackla en tunn sula på toppen.
Det låter som det vanliga dilemmat för husrenoverare, att det är betydligt mkt mer omfattande och dyrt och tidsödande att göra rätt än vad man tänkt sig.
Det intressanta är att följa upp, gärna mäta fukt/temp etc, samt återkomma med info långt senare så alla intresserade kan lära sig från verkliga exempel. Tyvärr är det lååånga tider innan det är relevant att kunna bedöma hållbarheten över tid, men på ett forum som detta så borde det vara möjligt att sammanställa sådant... i framtiden. Har man otur går det fortare att återkoppla med att ngt inte fungerade över tid.
Det intressanta är att följa upp, gärna mäta fukt/temp etc, samt återkomma med info långt senare så alla intresserade kan lära sig från verkliga exempel. Tyvärr är det lååånga tider innan det är relevant att kunna bedöma hållbarheten över tid, men på ett forum som detta så borde det vara möjligt att sammanställa sådant... i framtiden. Har man otur går det fortare att återkoppla med att ngt inte fungerade över tid.
Håller med dig, jag tar i princip aldrig genvägar därför renoveringar också tar långt mycket längre tid för mig än för gemene man. I detta fallet har jag litat på byggnadsvårdaren men visst har tanken slagit mig att jag bara skulle riva upp trossbotten och göra det ordentligt för att kunna sova ordentligt om nätterna...Oldboy skrev:
Det låter som det vanliga dilemmat för husrenoverare, att det är betydligt mkt mer omfattande och dyrt och tidsödande att göra rätt än vad man tänkt sig.
Hur går jag tillväga om jag vill kunna bevaka fukt/temp över tid? Har ingen inspektionslucka men kan dra ner en slang/kabel för mätning.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdaren"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
445 kr inkl moms
Läs mer
Misstänker att man behöver göra lite hemsmideri med mätinstrument och sensorer. Kanske finns professionella system/instrument. Det borde finnas men är kanske orimligt dyrt.
I ngt annat delforum här går det säkert att hitta folk som har bättre koll.
I ngt annat delforum här går det säkert att hitta folk som har bättre koll.
Jag får undersöka det lite.Oldboy skrev:
Kom att tänka på att även om jag öppnar trossbotten så har jag ändå golvgipset kvar ovanifrån som inte heller släpper igenom fukt. Så då behöver jag även bila bort klinkers+gips om jag ska göra det "rätt".
Är det någon vits med att koppla frånluft från utrymmet under hallen in till skrubben under trappan? Kommer ha det som teknikrum och därmed hade det utrymmet mått bra av lite tilluft. Tanken är att sätta fläktar i taket i skrubben för att dra ut värmen men det skadar ju inte med tilluft också.
Men hur påverkar det utrymmet under hallen? Tänker att kopplar jag bara frånluft så kommer tilluften komma utifrån då man aldrig får det helt tätt och luften måste komma någonstans ifrån. Känns lite kontraproduktivt att dra in fuktig luft utifrån...
Men hur påverkar det utrymmet under hallen? Tänker att kopplar jag bara frånluft så kommer tilluften komma utifrån då man aldrig får det helt tätt och luften måste komma någonstans ifrån. Känns lite kontraproduktivt att dra in fuktig luft utifrån...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kom på att jag kan ju dra ett 50 rör från skrubben ner till grunden och i den kan jag fira ner en smart temp och fuktmätare för att monitorera grunden, då kan jag enkelt reseta/byta mätare i framtiden. Var är det smartast att dra röret till, ner mellan celloulosan och skumglas eller under trossbotten dvs "i" cellulosan? Se nedan bild.
Redigerat:
Någon som har något förslag på hur jag ska förlägga golvvärmen under golvet? Hade tänkt mig massivt grangolv och vill därmed lägga golvvärmen i längsled med bjälklaget. Problemet är att där är relativt brett mellan bjälkarna och med varianerande avstånd, 80-90cm om jag minns rätt. Får inte riktigt ihop det i mitt huvud hur jag bör göra på bästa sätt. Tanken var dessutom att spruta celloulusa i bjälklaget och då bär det väl vara i princip tätt uppåt? Har helt fastnat i tankarna att jag behöver golvspån för att få ihop det men vill helst undvika golvspån.
Se nedan bilder så blir det nog lite tydligare vad jag menar.
Se nedan bilder så blir det nog lite tydligare vad jag menar.