Kan Isodrän/Pordrän i löst format kanske vara en lösning annars? Kapillärbrytande och isolerande, samt lätt att lägga ut. Lite osäker på djupet bara.

H Henrik Gandsjö skrev:
Så här gjorde jag i mitt senaste projekt (ca 15 år sedan): jag hade en befintlig torpargrund som var ungefär precis uppbyggd som din.
Grävde ut så att jag kom ner lagom djupt la en markduk fyllde sedan upp med tvättad makadam följt av cellplast som jag sedan monterade golvvärme och armering i.
Sedan gjöt jag upp till befintlig sylls underkant (viktigt att inte gjuta in). Sen bytte jag iofs yttersyllen i eftehandand men det ser inte ut som att det skulle vara aktuellt i ditt fall.
Jag gjorde mycket research och landade i detta, skulle jag göra det idag hade jag gjort på samma sätt.
användningsområdena av husen idag ser ju inte riktigt ut som de gjorde för 100 år sedan så argumentet att om det stått i ex antal år och kommer stå x antal till skulle jag inte lita på. Spillvärmen från eldstäder och kaminer är i princip obefintlig idag och då missar man ju den uttorkningen som de tillförde våra gamla torpar-grunder.
Hasopor har jag bara hört lite flyktigt om så där har jag inget att tillägga.

Lycka till med ditt projekt!
Tack för ditt svar! Jag är sugen på att gjuta men är lite för feg för att göra det. Svårt att backa om det skulle bli något fel eller problem längre fram. Låter dock smart att gjuta upp till nederkant syll just för att undvika att gjuta in! I mitt fall "går" det inte att göra eftersom där är andra golv jag behöver möta höjdmässigt emot så det hade blivit för lågt.

K KMNelhas skrev:
1. Jag gillar lera. Det är enkelt och kul att jobba med.
2. Jag har inte det. Tror att andra har det.
3. Lägg det flytande så kan du byta syll om/när du eller nästa generation behöver göra det.
4. Jag fyllde upp så det livade med golvreglarna. På golvreglarna ligger sen golvvärmeplåtar i ströläkt.
5. Har du mätt radonet? Jag passade på att mäta när grunden var utgrävd och fick som tur var låga värden.
Tack för input!

1. Okej. Dock läst att lera "drar åt sig fukt" vilket kan leda till att det drar fukt genom naturstenen upp till syllen? Annars verkar det vara ett smidigt material att jobba med!

2. Får kolla upp mer vilken papp som kan tänkas vara bra.

3. Okej, men hur gör man det? Om jag gräver ur så jag har 60-80cm djupt känns det som att jag behöver gjuta plintar för att få det stabilt utan att fästa i syllen?

4. Aha. Är det mer fördelaktigt att lägga värmeplåtar direkt så jämfört med spårad spånskiva? Kan tänka mig att det sistnämnda släpper ner mindre värme neråt vilket kanske både kan ses som positivt och negativt?

5. Nä, borde kanske göra det. Vid en snabb googling ska man tydligen mäta under vinterhalvåret och under minst 2 månader. Har inte riktigt tid att vänta så länge då detmpstr bli klart innan det blir för kallt. Står utan värme nu såklart.

P Putt skrev:
Kan Isodrän/Pordrän i löst format kanske vara en lösning annars? Kapillärbrytande och isolerande, samt lätt att lägga ut. Lite osäker på djupet bara.
Intressant, får läsa på lite om detta också!

Kongstorparen Kongstorparen skrev:
Tack för input!

1. Okej. Dock läst att lera "drar åt sig fukt" vilket kan leda till att det drar fukt genom naturstenen upp till syllen? Annars verkar det vara ett smidigt material att jobba med!

2. Får kolla upp mer vilken papp som kan tänkas vara bra.

3. Okej, men hur gör man det? Om jag gräver ur så jag har 60-80cm djupt känns det som att jag behöver gjuta plintar för att få det stabilt utan att fästa i syllen?

4. Aha. Är det mer fördelaktigt att lägga värmeplåtar direkt så jämfört med spårad spånskiva? Kan tänka mig att det sistnämnda släpper ner mindre värme neråt vilket kanske både kan ses som positivt och negativt?

5. Nä, borde kanske göra det. Vid en snabb googling ska man tydligen mäta under vinterhalvåret och under minst 2 månader. Har inte riktigt tid att vänta så länge då detmpstr bli klart innan det blir för kallt. Står utan värme nu såklart.
1. Jag har fått det förklarat för mig att leran är torrare än virket så det sker ingen överföring av fukt från lera till trä. "Lera är virkets bästa vän" sa en timmerman till mig.

3. Jag la lecablock nederst som golvbjälkarna vilar på. Sen bär ju skumglaset också så det stabiliserar allt.

4. Jag hade massor av råspont liggande så det blev billigare och enklare för mig. Sen kändes det bättre att avsluta med massivt trä jämfört med en spånskiva med oklart innehåll.

5. Gör en korttidsmätning i alla fall. Det ger ju en indikation på om du ens har ett problem eller inte.

Edit: stavfel.

K KMNelhas skrev:
1. Jag har fått det förklarat för mig att leran är torrare än virket så det sker ingen överföring av fukt från lera till trä. "Lera är virkets bästa vän" sa en timmerman till mig.
Ja, så länge inte leran har kontakt med marken. Lera mot mark suger fukt kapillärt så det är en dålig idé.

• Gilla
Kongstorparen
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:

3. Jag la lecablock nederst som golvbjälkarna vilar på. Sen bär ju skumglaset också så det stabiliserar allt.

4. Jag hade massor av råspont liggande så det blev billigare och enklare för mig. Sen kändes det bättre att avsluta med massivt trä jämfört med en spånskiva med oklart innehåll.

5. Gör en korttidsmätning i alla fall. Det ger ju en indikation på om du ens har ett problem eller inte.
useless useless skrev:
Ja, så länge inte leran har kontakt med marken. Lera mot mark suger fukt kapillärt så det är en dålig idé.
Låter rimligt!

• Gilla
Kongstorparen
  • Laddar…
Kongstorparen Kongstorparen skrev:
Om jag gräver ur så jag har 60-80cm djupt känns det som att jag behöver gjuta plintar för att få det stabilt utan att fästa i syllen?
Skumglas är i princip lika stabilt som makadam. Samma självlåsande egenskap. Vägverket använder det under asfalt på en del vägar där de har problem med tjälskador.

Det är bara att lägga ut golvåsar ovanpå och spika golvbrädor. Det är förmodligen bra med stabila/grova/tunga golvåsar som gör att golvet ligger tungt och stadigt.

Oldboy Oldboy skrev:
Skumglas är i princip lika stabilt som makadam. Samma självlåsande egenskap. Vägverket använder det under asfalt på en del vägar där de har problem med tjälskador.

Det är bara att lägga ut golvåsar ovanpå och spika golvbrädor. Det är förmodligen bra med stabila/grova/tunga golvåsar som gör att golvet ligger tungt och stadigt.
Men värt att tänka på att det är svårt (tycker i alla fall jag) att väga av skumglaset. Det har så hög friktion mot sig självt att det blir väldigt mycket jobb att få allt i våg.

• Gilla
Kongstorparen
  • Laddar…
Så kan det förstås vara, men det borde gå bra att palla upp/väga av golvåsarna med brädlappar och för finliret sedan masonitbitar.

K KMNelhas skrev:

Edit: stavfel.
1. Okej, Tack för förtydligande!
3. Okej, jag förstår. Slog mig att jag skulle kunna använda mig av befintliga gjutna stödmurar för golvbjälkarna. Den får jag använda mig av lecablock, plintar eller något ut mot ytterväggen.
4. Detta är mitt största huvudbry just nu, hur jag ska göra mellan hasopor, golvvärme och färdigt golv.
5. Ja, jag hittade att man kunde göra sådan. Blir till att göra det, Tack för tipset!

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Så kan det förstås vara, men det borde gå bra att palla upp/väga av golvåsarna med brädlappar och för finliret sedan masonitbitar.
Låter ju som en bra ide, då kan jag använda mig av både denna lösning samt de befintliga gjutna stödmurarna för att skapa ett bjälklag. Det är ingen risk med att lägga bjälklaget mot de gjutna stödmurarna (givetvis med nån papp mellan). Men tänker att de gjutna stödmurarna kan "dra upp" fukt från marken upp i bjälklaget? Ser inte ut att varit något problem tills nu men ändrar ju förutsättningarna med hasopor.

En tanke på hur jag skulle kunna göra ovanpå hasopor, se nedan.

Lägger armeringsjärn och golvvärme uppe på hasopor (en bit upp givetvis). Lägger en ram ut mot ytterväggen med lerklining (30cm?). Innanför ramen gjuter jag betongplatta. Då slipper jag att kladda med bjälklag och jag får en jämn yta med golvvärme i som har god "kontakt" både mot hasopor samt upp mot färdigt golv.

Jag hänger inte riktigt med när du refererar till "mellan hasopor och golvvärme".

Jag har betraktat hasoporen som ett isolerande material. Därför har nedifrån och upp lecablock -> golvbjälkar -> råspont -> golvvärmeplåtar -> golvvärme -> färdigt golv.

Sen, i verkligheten, så bidrar skumglaset med bärighet, stabilitet etc men det är en bonus.

Hur tänker du?

K KMNelhas skrev:
Jag hänger inte riktigt med när du refererar till "mellan hasopor och golvvärme".

Jag har betraktat hasoporen som ett isolerande material. Därför har nedifrån och upp lecablock -> golvbjälkar -> råspont -> golvvärmeplåtar -> golvvärme -> färdigt golv.

Sen, i verkligheten, så bidrar skumglaset med bärighet, stabilitet etc men det är en bonus.

Hur tänker du?
Tänkte mest som ett alternativ till ovan, alltså istället för golvbjälkar och råspont.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.