Hej,
Läst en hel del trådar genom åren men nu var det dags att skapa en egen.
Håller på att renovera mitt familjehem i norra skåne och har fastnat i hur jag ska gå vidare med torpargruden. Som vanligt när man renoverar (i alla fall när jag är igång) så går rivningen undan och lite följer med av bara farten. Kök, hall och badrum är där redan golvvärme sen tidigare och tanken var att fortsätta med samma koncept i resten av huset. Där är källare under badrum och kök men hall och resterande delar som jag nu renoverar är där enbart torpargrund under.
Golvkonstruktionen var enligt följande:
- Återanvända brädor av olika kvalité
- Papp för att hålla kutterspånen från att trilla ner
- Kutterspån
- Furugolv
- 2-3 lager av plastgolv/parkett ovanpå från tidigare renoveringar
Där är även gjutna stödmurar för att staga upp golvbjälklaget, antar att detta har gjorts i efterhand någon gång.
Uppvärmningen har fram tills på 90-talet bestått av vedeldning i hela huset. I början på 90-talet satte mina föräldrar in ett vattenburet system med element i hela huset. Senare renoverades kök, hall och badrum och då rev man upp golven och isolerade om dem med glasfiber.
Kommer sätta in en kakelugn i befintlig murstock så där kommer "myseldas" men inget som kommer ske kontinuerligt.
Nu när jag har läst på så inser jag att jag kommer ändra förutsättningarna rätt rejält nere i torpargrunden om jag inte tänker till vid renoveringen. Hur tycker ni att jag bör göra med grunden?
Tacksam för svar,
Victor
Matsal, bild från badrum, kök till vänster. Källare under blindbotten närmst badrummet.
Vardagsrum del1, del2 till vänster i bild.
Vardagsrum del 1, del 2 rakt fram, matsal till vänster i bild. Kakelugn kommer sättas där man kan se den öppnade murstocken i bild.
Vardagsrum del2, hall till vänster i bild.
Läst en hel del trådar genom åren men nu var det dags att skapa en egen.
Håller på att renovera mitt familjehem i norra skåne och har fastnat i hur jag ska gå vidare med torpargruden. Som vanligt när man renoverar (i alla fall när jag är igång) så går rivningen undan och lite följer med av bara farten. Kök, hall och badrum är där redan golvvärme sen tidigare och tanken var att fortsätta med samma koncept i resten av huset. Där är källare under badrum och kök men hall och resterande delar som jag nu renoverar är där enbart torpargrund under.
Golvkonstruktionen var enligt följande:
- Återanvända brädor av olika kvalité
- Papp för att hålla kutterspånen från att trilla ner
- Kutterspån
- Furugolv
- 2-3 lager av plastgolv/parkett ovanpå från tidigare renoveringar
Där är även gjutna stödmurar för att staga upp golvbjälklaget, antar att detta har gjorts i efterhand någon gång.
Uppvärmningen har fram tills på 90-talet bestått av vedeldning i hela huset. I början på 90-talet satte mina föräldrar in ett vattenburet system med element i hela huset. Senare renoverades kök, hall och badrum och då rev man upp golven och isolerade om dem med glasfiber.
Kommer sätta in en kakelugn i befintlig murstock så där kommer "myseldas" men inget som kommer ske kontinuerligt.
Nu när jag har läst på så inser jag att jag kommer ändra förutsättningarna rätt rejält nere i torpargrunden om jag inte tänker till vid renoveringen. Hur tycker ni att jag bör göra med grunden?
Tacksam för svar,
Victor
Matsal, bild från badrum, kök till vänster. Källare under blindbotten närmst badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum del1, del2 till vänster i bild.
Logga in
Skapa konto
Vardagsrum del 1, del 2 rakt fram, matsal till vänster i bild. Kakelugn kommer sättas där man kan se den öppnade murstocken i bild.
Logga in
Skapa konto
Vardagsrum del2, hall till vänster i bild.
Logga in
Skapa konto
Ny trossbotten och fyllning likt den gamla bör fungera om det inte haft tendens att vara för fuktigt och ruttna tidigare.
Men allt beror på budget, jag skulle ha lite svårt för att ha kvar ett trångt utrymme som är svårinspekterat och skulle byggt ut källaren att innefatta även dessa delar.
Men allt beror på budget, jag skulle ha lite svårt för att ha kvar ett trångt utrymme som är svårinspekterat och skulle byggt ut källaren att innefatta även dessa delar.
Ja, det skulle kunna vara så. Är mest rädd att tidigare blindbotten och kutterspån har kunna transportera upp den fukt som blir där nere. Den "funktionen" försvinner ju om jag skulle ersätta med asfaltbord eller dylikt och lösull för att hålla fukten kvar där nere. Dessutom byter jag till golvvärme vilket är ytterligare en faktor som ändrar förutsättningarna.
Gräva ur för källare känner jag är mer jobb och pengar än vad det är värt. Jag har plats så det räcker i uthusen istället
Funderar på om jag skulle gjuta igen torpargrunden. Vad tror ni om det? Huset ligger på en liten kulle och vi har en damm lägre beläget 25m från huset så tänker att allt grundvatten går dit istället? Om där varit problem med fukt i grunden så borde vi väl sett och märkt det tidigare?
Gräva ur för källare känner jag är mer jobb och pengar än vad det är värt. Jag har plats så det räcker i uthusen istället
Funderar på om jag skulle gjuta igen torpargrunden. Vad tror ni om det? Huset ligger på en liten kulle och vi har en damm lägre beläget 25m från huset så tänker att allt grundvatten går dit istället? Om där varit problem med fukt i grunden så borde vi väl sett och märkt det tidigare?
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Jag tror du får problem om du bygger ett modernt välisolerat bjälklag. Utrymmet under kommer bli fuktigt. Det är för trängt att inspektera, oklart om ventilationen kommer fungera osv.Kongstorparen skrev:
Ja, det skulle kunna vara så. Är mest rädd att tidigare blindbotten och kutterspån har kunna transportera upp den fukt som blir där nere. Den "funktionen" försvinner ju om jag skulle ersätta med asfaltbord eller dylikt och lösull för att hålla fukten kvar där nere. Dessutom byter jag till golvvärme vilket är ytterligare en faktor som ändrar förutsättningarna.
Frågan är om inte det där skulle kunna fyllas med Hasopor istället, dvs en modern typ av mullbänk.
Ja, det är precis det jag är rädd för. Har sett hasopor nämnas i lite trådar här och var men har inte riktigt förstått mig på konceptet ännu. Tänker du att man ska fylla hela torpargrunden med det eller kan du förklara lite mer i detalj hur du tänker man bör göra och varför?P Per i Hamrånge skrev:
Det jag är mest sugen på just nu är att bara gjuta igen hela torpargrunden för att sedan förhoppningsvis kunna glömma alla problem, men är rädd för att det skapar andra problem istället.
Betong i gamla hus är en usel idé. Betong leder fukt.
Om inte trossbotten och golvreglar ruttnat upp innan så kommer de inte att göra det nu heller. Modern isolering motverkas av golvvärme så kanske värmeläckaget ner i grunden kan vara liknande som tidigare.
Hasopor fyller man bara upp hela grunden med. Grovt sett motsvarar ca 30 cm hasopor 10 cm glas-/stenull.
Det är viktigt att grundmurarna är vindtäta.
Man kan antingen ha golvbjälkar och trägolv, eller så kan man kan gjuta golv i lerbruk eller betong på toppen om man vill.
Om inte trossbotten och golvreglar ruttnat upp innan så kommer de inte att göra det nu heller. Modern isolering motverkas av golvvärme så kanske värmeläckaget ner i grunden kan vara liknande som tidigare.
Hasopor fyller man bara upp hela grunden med. Grovt sett motsvarar ca 30 cm hasopor 10 cm glas-/stenull.
Man kan antingen ha golvbjälkar och trägolv, eller så kan man kan gjuta golv i lerbruk eller betong på toppen om man vill.
Tack för svar! Just det att grundmurarna ska vara täta är väl det enda problemet, invändigt kommer man inte åt dem ordentligt då där är massa stenar gjutna ut mot grundmuren. Så där finns säkerligen fullt med massa håligheter. Sen är där ju även gamla kattgluggar men de är lite lättare att hitta och täta. Behöver man gräva ur grunden något? Just nu så har vi bara städat undan allt organiskt.Oldboy skrev:
Betong i gamla hus är en usel idé. Betong leder fukt.
Okej, men är det fortfarande ett problem om man bygger upp en platta med tvättad makadam/singel, cellplast under? Tänker att befintliga murstockar är det fundament under och sen är där källare under en viss del av huset. Tanken var då att gjuta mot källarväggen under huset och sen mot fundamenten. Tar bort alla golvbjälkar och lägger cellplast ut mot yttervägg/syll.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
När vi gjorde våra hall i vår skånelänga fyllde vi upp med perlit blandat med betong. Fick idéen från "finja betong varm", men tyckte det blev dyrt (sänkte kostnaden med ca 100kr/säck), så vi blandade eget. Överst flytspacklade vi då vi skulle ha klinkers. Det gäller att försöka gräva ut tillräckligt djupt. Blandningen var som att hälla ut flytande isodrän. Fyllde ut bra runt alla stenar som fanns. Är mycket nöjd och ska gör något liknande i vardagsrummet.
Det finns de som lagt ngn typ av duk mot grunden för vindtätning.Kongstorparen skrev:
Bara om den inte är tillräckligt djup för att rymma tillräckligt tjockt lager av skumglas för att erhålla den isoleringseffekt man vill ha.Kongstorparen skrev:
Kanske, kanske inte. Ett välkänt problem är att syllar som gjuts in med plattan/betongen direkt mot träet ofta ruttnar upp relativt snabbt. Särskilt om plattan leder upp markfukt. Om det är problematiskt att komma åt och putsa grundmuren vindtät så är det antagligen lika problematiskt att förhindra kapillär grundvattensugning genom densamma.Kongstorparen skrev:
Gamla syllar (i gamla hus) brukar klara sig hyfsat om de kan avge fukt åt 3 håll. Det är så de är byggda och så de har överlevt 100-200 år utan att ruttna upp.
Å andra sidan, om huset står på en torr och naturligt väldränerad plats så kanske det är så lite markfukt året om att det går att fylla hela grunden med betong upp över syllarna utan att de möglar eller ruttnar upp.
Tack för alla svar!
Jag blir mer och mer sugen på att gå på skumglas (Hasopor).
Lite frågor kring denna konstruktion:
1. Hur tätar jag ut mot grundmuren? Läst allt från mossa, lera, fogskum, betong, vindpapp etc.
2. Bör jag lägga någon duk/plast i botten?
3. Hur gör jag med golvbjälklaget? Läst en del som föredrar att ha golvet fritt från syllen för att enklare kunna byta syll i framtiden, känns som en smart idé men hur löser jag det i praktiken? Plintar?
4. Hur gör man ovanpå hasopor med golvvärme, parkettgolv etc?
5. Randon, något jag bör tänka på här? Dåligt insatt i ämnet.
1. Hur tätar jag ut mot grundmuren? Läst allt från mossa, lera, fogskum, betong, vindpapp etc.
3. Hur gör jag med golvbjälklaget? Läst en del som föredrar att ha golvet fritt från syllen för att enklare kunna byta syll i framtiden, känns som en smart idé men hur löser jag det i praktiken? Plintar?
Så här gjorde jag i mitt senaste projekt (ca 15 år sedan): jag hade en befintlig torpargrund som var ungefär precis uppbyggd som din.Kongstorparen skrev:
Grävde ut så att jag kom ner lagom djupt la en markduk fyllde sedan upp med tvättad makadam följt av cellplast som jag sedan monterade golvvärme och armering i.
Sedan gjöt jag upp till befintlig sylls underkant (viktigt att inte gjuta in). Sen bytte jag iofs yttersyllen i eftehandand men det ser inte ut som att det skulle vara aktuellt i ditt fall.
Jag gjorde mycket research och landade i detta, skulle jag göra det idag hade jag gjort på samma sätt.
användningsområdena av husen idag ser ju inte riktigt ut som de gjorde för 100 år sedan så argumentet att om det stått i ex antal år och kommer stå x antal till skulle jag inte lita på. Spillvärmen från eldstäder och kaminer är i princip obefintlig idag och då missar man ju den uttorkningen som de tillförde våra gamla torpar-grunder.
Hasopor har jag bara hört lite flyktigt om så där har jag inget att tillägga.
Lycka till med ditt projekt!
1. Jag gillar lera. Det är enkelt och kul att jobba med.Kongstorparen skrev:
Tack för alla svar!
2. Jag har inte det. Tror att andra har det.
3. Lägg det flytande så kan du byta syll om/när du eller nästa generation behöver göra det.
4. Jag fyllde upp så det livade med golvreglarna. På golvreglarna ligger sen golvvärmeplåtar i ströläkt.
5. Har du mätt radonet? Jag passade på att mäta när grunden var utgrävd och fick som tur var låga värden.