Hej,

Jag har ett pannrum där vår jordvärmepump står, om vi får elavbrott har vi ingen värmekälla i pannrummet, vad vore det bästa och mest effektiva sätt att värma upp rummet vid strömavbrott?

Jag har en äldre fotogenkamin där själva brännaren verkar ha ärgat fast, jag kan inte öppna den. Är det värt att försök fixa den eller bör jag köpa någon annan extern värmekälla, t.e.x. en gasol kamin?

• Äldre fotogenkamin med ärgad brännare, omöjlig att öppna, stående på golv i pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun fotogenkamin med svart grill ovanpå och texten "KÅCE" på framsidan, står på ljust golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Hej,
vad är syftet?
-Att bara värma själva pannrummet så att det inte fryser?
-Hur långt avbrott ska du klara?

En varm vind (fotogenkamin) funkar bra för att värma rummet, men kräver en BRA luft omsättning.

Suvi5700
A Anna Wennberg skrev:
Hej,

Jag har ett pannrum där vår jordvärmepump står, om vi får elavbrott har vi ingen värmekälla i pannrummet, vad vore det bästa och mest effektiva sätt att värma upp rummet vid strömavbrott?

Jag har en äldre fotogenkamin där själva brännaren verkar ha ärgat fast, jag kan inte öppna den. Är det värt att försök fixa den eller bör jag köpa någon annan extern värmekälla, t.e.x. en gasol kamin?
Vad trevligt. Minns en sådan från barndommen i morfars kolonistuga.

Suvi5700
Försöka att smörja upp med 5-56 eller liknande. Dela brännaren och motionera upp delarna. Hoppas du hittar en veke. Men finns nog att beställa någonstans. Men god ventilation är viktigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.