5 163 läst ·
68 svar
5k läst
68 svar
Renoverat badrum med inkommande vattenrör i duschen ej tätt
Hej.
Vi köpte en bostadsrätt 2017 där badrummet på nedervåningen renoverats med våtrumsmatta.
Det är ett parhus byggt 1991. Inkommande vattenrör sitter precis bredvid duschen i väggen i knähöjd. Det blir stänk när man duschar och är våtzon 1.
År 2014 renoverades badrummet av förra ägarna pga av fuktskada i ena golvbrunnen.
Aktoriserad firma gjorde jobbet.
Men de inkommande vattenrören lämnades kvar i väggen i våtzon 1 .
Det skrevs en avvikelse i våtrums dokumentet om att rör kommer ut ur vägg i dusch, är inte förankrade och nu tätade med silikon.
Spola fram till idag.
Svetsfogen i väggmattan där de skar upp mattan för att kunna lägga den runt rören har släppt/glidit isär och det är ytmögel i skarven.
Silikonet runt rören har spruckit och släppt helt och det är stora hål rakt in i väggen runt rören Det doldes med en icke fastsatt plastmanchett runt, och det och det blåser kall luft ut ur hålen in i badrummet.
Badrumsfirman som gjorde jobbet från början fick jag hit att titta på det. De tar inget ansvar. De sa att de inte ser att det skulle vara dåligt gjort från början. Och ansvars och garantitid på 10 år har gått ut. De vägrar att försöka laga det för de kan inte ge någon garanti.
Andra mattläggare säger samma sak. De vill inte laga detta då det inte kan utföras fackmannamässigt och är felgjort från början.
Fuktmätning är gjord och inge fukt inne i väggen.
Men nu står jag här med en dusch jag inte kan använda och 2 hål in i väggen och vet inte vad jag ska ta mig till.
Betyder avvikelsen i våtrumsintyget att badrumsfirman skrivit bort sig från ansvar även inom 10 årsgaranti tiden.
Gäller inga försäkringar om det skulle blivit vattenskada.??
Det står ingenting om vem som bestämt att man skulle göra på detta vis och det står inte heller ifall det byggtekniskt skulle vart omöjligt att flytta på rören vid renoveringen.
Tacksam för svar
Helle
Vi köpte en bostadsrätt 2017 där badrummet på nedervåningen renoverats med våtrumsmatta.
Det är ett parhus byggt 1991. Inkommande vattenrör sitter precis bredvid duschen i väggen i knähöjd. Det blir stänk när man duschar och är våtzon 1.
År 2014 renoverades badrummet av förra ägarna pga av fuktskada i ena golvbrunnen.
Aktoriserad firma gjorde jobbet.
Men de inkommande vattenrören lämnades kvar i väggen i våtzon 1 .
Det skrevs en avvikelse i våtrums dokumentet om att rör kommer ut ur vägg i dusch, är inte förankrade och nu tätade med silikon.
Spola fram till idag.
Svetsfogen i väggmattan där de skar upp mattan för att kunna lägga den runt rören har släppt/glidit isär och det är ytmögel i skarven.
Silikonet runt rören har spruckit och släppt helt och det är stora hål rakt in i väggen runt rören Det doldes med en icke fastsatt plastmanchett runt, och det och det blåser kall luft ut ur hålen in i badrummet.
Badrumsfirman som gjorde jobbet från början fick jag hit att titta på det. De tar inget ansvar. De sa att de inte ser att det skulle vara dåligt gjort från början. Och ansvars och garantitid på 10 år har gått ut. De vägrar att försöka laga det för de kan inte ge någon garanti.
Andra mattläggare säger samma sak. De vill inte laga detta då det inte kan utföras fackmannamässigt och är felgjort från början.
Fuktmätning är gjord och inge fukt inne i väggen.
Men nu står jag här med en dusch jag inte kan använda och 2 hål in i väggen och vet inte vad jag ska ta mig till.
Betyder avvikelsen i våtrumsintyget att badrumsfirman skrivit bort sig från ansvar även inom 10 årsgaranti tiden.
Gäller inga försäkringar om det skulle blivit vattenskada.??
Det står ingenting om vem som bestämt att man skulle göra på detta vis och det står inte heller ifall det byggtekniskt skulle vart omöjligt att flytta på rören vid renoveringen.
Tacksam för svar
Helle
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Ja o nej. Inom den tiden skulle de ändå fått åtgärda fel som har med utförandet att göra. Men de skulle inte ha något ansvar för en ev. vattenskada.M musikhelle skrev:
Men jag har lite svårt att förstå vad som är problem idag med att åtgärda felet, men med en avvikelse skriven.
Det går inte att uppfylla våtrumsreglerna med den placeringen av genomföringen. Men det borde gå att göra en korrekt genomföring.
Du bör främst kolla med ditt försäkringsbolag om möjligheten till hjälp. Det finns en annan tråd här idag med ett bristfälligt badrum i bostadsrätt, där du kan få fler råd. Ansvaret för brister är delat mellan föreningen och bostadsrättsägare. Men tyvärr kan det vara så att ett elva år gammalt badrum med avvikelser från standard har ett lågt restvärde, så troligen får du ta ansvar för renovering.
Hur menar du med att göra en korrekt genomföring?H hempularen skrev:Ja o nej. Inom den tiden skulle de ändå fått åtgärda fel som har med utförandet att göra. Men de skulle inte ha något ansvar för en ev. vattenskada.
Men jag har lite svårt att förstå vad som är problem idag med att åtgärda felet, men med en avvikelse skriven.
Det går inte att uppfylla våtrumsreglerna med den placeringen av genomföringen. Men det borde gå att göra en korrekt genomföring.
Rören sitter ju där de sitter. Måste ju riva hela badrummet och del av väggen om rören ska flyttas på ut ur våtzon1, och då lägga ny matta i hela badrummet. Är inte billigt?
Polygon som var här o fuktmätte sa att man får inge hjälp av försäkringen när det inte är någon vattenskada, än.K klimt skrev:Du bör främst kolla med ditt försäkringsbolag om möjligheten till hjälp. Det finns en annan tråd här idag med ett bristfälligt badrum i bostadsrätt, där du kan få fler råd. Ansvaret för brister är delat mellan föreningen och bostadsrättsägare. Men tyvärr kan det vara så att ett elva år gammalt badrum med avvikelser från standard har ett lågt restvärde, så troligen får du ta ansvar för renovering.
Och om det skulle bli en vattenskada troligen ingen ersättning för det är felgjort från början
Produkter som diskuteras: "fuktmätte"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Har du länk eller rubrik så jag kan hitta den?K klimt skrev:Du bör främst kolla med ditt försäkringsbolag om möjligheten till hjälp. Det finns en annan tråd här idag med ett bristfälligt badrum i bostadsrätt, där du kan få fler råd. Ansvaret för brister är delat mellan föreningen och bostadsrättsägare. Men tyvärr kan det vara så att ett elva år gammalt badrum med avvikelser från standard har ett lågt restvärde, så troligen får du ta ansvar för renovering.
Nä.useless skrev:
Men vet inte vad jag ska göra nu då ingen verkar vilja åtta sig laga/åtgärda
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag har sån fog men det kommer inte hålla i längden. Hålet är mycket större än rören och rören går inte bara att röra i sidled. De går också att dra ut och in ur väggen.M musikhelle skrev:
Och den trasiga svetsfogen med mögel runt vet jag inte hur jag ska göra med.
Se bilder.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Nej, men man kan åtgärda den genomföring som sitter där, så den blir korrekt som genomföring, även om den finns på ett otillåtet ställe. Och firman som gör det skriver då en avvikelse.M musikhelle skrev:
Med en avvikelse så kan man ändå får problem med försäkringsbolaget OM det blir en skada som beror på avvikelsen. Men den visar att badrummet i övrigt är gjort rätt. Men då får du ett användbart badrum, och får ha genomföringen under uppsikt, så den inte börjar läcka.
Om man har ett fel, som genomföring på "fel ställe", och det inte finns skrivet en avvikelse, så betyder det ett fel i utförandet, och därmed är badrummet i sin helhet felaktigt, och vissa försäkringsbolag kan då neka ersättning även om skada inte har något med den felaktiga genomföringen att göra.
Men vill du få ett anmärkningsfritt badrum, så är det att riva allt och göra om, vilket anses som orimligt vid en renovering.
Sedan är försälaget om att du fixar det själv med silikon, inte så dumt. Men det är inte en godkänd tätning runt rör. Så då har du två fel. Genomföring på fel ställe, och en icke godkänd tätning. I praktiken blir det tätt även med silikon.