332 läst ·
12 svar
332 läst
12 svar
Ventilation badrum 70-Tals villa
Har precis flyttat in i en villa från 70-talet med en Nibe F110-300 Cu värmepumpsberedare. Tilluft är begränsad endast fönsterventiler. Vi upplever väldigt dålig ventilation i badrummen, kommit en del svartmögel. Badrummet är renoverat för ca 3 år sedan. Värmepumpsberedaren är inställd på 45% hastighet på fläkten men märker ingen större skillnad när man höjer till 90%. Vi skulle behöva en lösning på hur vi ska förbättra ventilationen.
Jag har ställt frågan till en ventilationsfirma som föreslår ett paket där de rensar ventilationsrören. Vilket känns som fel ände att börja i.
För mig som amatör inom området tänker att vi borde börja med tilluftsventiler därefter rensa rören, byta filter och därefter ställa in fläkten. Vi har ett utsug i köket som jag tänker att vi skulle kunna plugga för att få extra tryck i badrummen.
Tar tacksamt emot tips på att få ordning på ventilationen.
Tack på förhand!
Jag har ställt frågan till en ventilationsfirma som föreslår ett paket där de rensar ventilationsrören. Vilket känns som fel ände att börja i.
För mig som amatör inom området tänker att vi borde börja med tilluftsventiler därefter rensa rören, byta filter och därefter ställa in fläkten. Vi har ett utsug i köket som jag tänker att vi skulle kunna plugga för att få extra tryck i badrummen.
Tack på förhand!
Vilka utrymmen hämtar Värmepumpsberedaren sin luft ifrån?C Carlnord skrev:Har precis flyttat in i en villa från 70-talet med en Nibe F110-300 Cu värmepumpsberedare. Tilluft är begränsad endast fönsterventiler. Vi upplever väldigt dålig ventilation i badrummen, kommit en del svartmögel. Badrummet är renoverat för ca 3 år sedan. Värmepumpsberedaren är inställd på 45% hastighet på fläkten men märker ingen större skillnad när man höjer till 90%. Vi skulle behöva en lösning på hur vi ska förbättra ventilationen.
Tack på förhand!
Ok Så då måste det blivit en uppgradering för 70 talet var det självdrag mest med egna kanaler ut på taket från dessa utrymmen.C Carlnord skrev:
Blåser Värmepump beredaren ut avluften genom vägg ut i det fria?
Jag skulle nog kolla hur frånluften verkligen är installerad. Huset byggdes så hade varje frånluftsutrymme direktanslutning till avluft på tak. Så om en frånlufts VP installerat så måste man dragit nya rör från dessa utrymmen. Isåfall pluggade man de gamla hålen upp till taket?C Carlnord skrev:
Skulle detta vara korrekt utfört så kan man kolla på om tilluftsventiler finns i alla sovrum och vardagsrum. Likaså öppningar i nederkant dörr på minst 1 cm i frånluftsutrymme
Det kan även vara dax att rensa ventilationskanalerna. Vårt hus är också byggt på 70-talet och det blev nyligen helt stopp i frånluften i badrummet. Ta ner ventilen och kör upp armen. Det ärmodta stopp första metern enligt sotaren som var här.
Jag tycker att suget är starkare i köket än de andra utrymmen köksventilen sitter ca 1m från pumpen. Pluggar jag ventilen i köket ökar inte suget i badrummet vilket kanske tyder på en rensning är problemet?H Håbbe01 skrev:Jag skulle nog kolla hur frånluften verkligen är installerad. Huset byggdes så hade varje frånluftsutrymme direktanslutning till avluft på tak. Så om en frånlufts VP installerat så måste man dragit nya rör från dessa utrymmen. Isåfall pluggade man de gamla hålen upp till taket?
Skulle detta vara korrekt utfört så kan man kolla på om tilluftsventiler finns i alla sovrum och vardagsrum. Likaså öppningar i nederkant dörr på minst 1 cm i frånluftsutrymme
Den teorin styrker snarare att köket och badrummet inte sitter på samma rör. Låter som som en felaktig installation.C Carlnord skrev:
Ok jag förstår, har du något förslag på hur jag kan testa det utan att öppna upp väggar m.m? Om jag stänger pumpen och det slutar suga från båda ventiler borde det vara korrekt?H Håbbe01 skrev:
Kolla om det fastar nåt papper på öppningen i badrum, kök o sen stäng av så borde väl den droppa till golvC Carlnord skrev:
Jag tittade in i frånluftsventilen och det såg ut att vara ett hyfsat lager damm men inte så att det skulle vara stopp. Kanske värre längre in.mexitegel skrev:
Klicka här för att svara