3 772 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vill varna för badrumsrenoverare
hej!
Vi anlitade ett företag som heter Lisana bygg och badrum för två år sedan. Redan från början gick allt galet. Väggar revs, betong borrades upp, att övertäcka ytorna utanför badrummet glömdes bort. Betongdamm överallt. Personen som rev hade inga skyddskläder och ingen belysning. Vi påtalade detta så dagen därpå kom belysning. Ny kontakt ang täckning. Det dröjde några dagar så sattes det upp plastdörr och papp på golvet. Vi hörde att betongborrningen gick trögt, påtalade detta. Nästa dag kom en kraftfullare borr. Så här fortsatte det. Samtliga hantverkare kom från Azerbadjan, inget ont i det men de kunde inte svenska eller engelska så vi kunde inte kommunicera. Vi fick visa hur man lägger isolering så det ligger omlott och att inte trycka in isoleringen. Samtliga rör skulle vara infällda. När det kom till duschblandaren blev det svårt. Enl Hans Grohes instruktion (med bilder) skulle en skyddskåpa sitta på till slutet. Rörmokaren kapade resolut kåpan. Eftersom viss slipning förekom samtidigt fick vi rensa gipsbitar och damm från blandaren som ju var oskyddad. Skvallerskåpet med röranslutningarna hade färdiga hål för vattenrör, fler än vi behövde. Pluggen till hålen försvann och ersattes av egentillverkade vilka visserligen var täta men ett hål blev inte täckt. När vi väl satte på duschen såg vi att svallerröret släppte ut vatten, det rann till och med till grannen. Alltså revs väggen runt duschblandaren. Det laserskurna kaklet hackades i lagom bitar med en hammare, det gick åt en del kakel kan man säga. Kakelkap skaffades men kaklaren kunde inte använda den. Badrumsdörren sattes upp snett så den gick inte att stänga. Osv osv. Arbetet skulle ta 14 dagar. Det tog fyra och en halv månad från augusti till december. Visserligen två veckor på ny leverans av delar till duschblandaren eftersom de hade gått sönder. Vi var utan varmvatten halva tiden.
Efter allt elände lyckades vi förhandla ner kostnaden rejält. Det hjälpte inte mot oron över vad mer skulle gå sönder.
Nu,två år senare slutade toalettspolningen att fungera. Toaletten är inbygg och kaklad med en liten lucka för rören. När vi tittar ser vi att rörmokaren har dragit rören felaktigt så att spolarmarna har sakta rört sig med resultat att spolknappen inte kommer i kontakt armen, således inget vatten.
Kontaktar Lisana, 3 års garanti gäller. En rörmokare som talar dålig svenska ringer... Han har inte kommit än. Spänningen är olidlig...
Vi anlitade ett företag som heter Lisana bygg och badrum för två år sedan. Redan från början gick allt galet. Väggar revs, betong borrades upp, att övertäcka ytorna utanför badrummet glömdes bort. Betongdamm överallt. Personen som rev hade inga skyddskläder och ingen belysning. Vi påtalade detta så dagen därpå kom belysning. Ny kontakt ang täckning. Det dröjde några dagar så sattes det upp plastdörr och papp på golvet. Vi hörde att betongborrningen gick trögt, påtalade detta. Nästa dag kom en kraftfullare borr. Så här fortsatte det. Samtliga hantverkare kom från Azerbadjan, inget ont i det men de kunde inte svenska eller engelska så vi kunde inte kommunicera. Vi fick visa hur man lägger isolering så det ligger omlott och att inte trycka in isoleringen. Samtliga rör skulle vara infällda. När det kom till duschblandaren blev det svårt. Enl Hans Grohes instruktion (med bilder) skulle en skyddskåpa sitta på till slutet. Rörmokaren kapade resolut kåpan. Eftersom viss slipning förekom samtidigt fick vi rensa gipsbitar och damm från blandaren som ju var oskyddad. Skvallerskåpet med röranslutningarna hade färdiga hål för vattenrör, fler än vi behövde. Pluggen till hålen försvann och ersattes av egentillverkade vilka visserligen var täta men ett hål blev inte täckt. När vi väl satte på duschen såg vi att svallerröret släppte ut vatten, det rann till och med till grannen. Alltså revs väggen runt duschblandaren. Det laserskurna kaklet hackades i lagom bitar med en hammare, det gick åt en del kakel kan man säga. Kakelkap skaffades men kaklaren kunde inte använda den. Badrumsdörren sattes upp snett så den gick inte att stänga. Osv osv. Arbetet skulle ta 14 dagar. Det tog fyra och en halv månad från augusti till december. Visserligen två veckor på ny leverans av delar till duschblandaren eftersom de hade gått sönder. Vi var utan varmvatten halva tiden.
Efter allt elände lyckades vi förhandla ner kostnaden rejält. Det hjälpte inte mot oron över vad mer skulle gå sönder.
Nu,två år senare slutade toalettspolningen att fungera. Toaletten är inbygg och kaklad med en liten lucka för rören. När vi tittar ser vi att rörmokaren har dragit rören felaktigt så att spolarmarna har sakta rört sig med resultat att spolknappen inte kommer i kontakt armen, således inget vatten.
Kontaktar Lisana, 3 års garanti gäller. En rörmokare som talar dålig svenska ringer... Han har inte kommit än. Spänningen är olidlig...
Bästa svaret
Jag hade nog sparkat ut dem redan när de inte täckte ytorna och definitivt om de kommer utan rätt klädsel. Hoppas det blev tillräckligt billigt..
Tyvärr allt för vanligt idag. När byggsvängen går för högvarv ploppar det upp mindre seriösa företag. De betalar låga löner till sina anställda, och det innebär att de inte får tag på utbildad och kompetent personal.
Det är inte ens säkert att rörmokaren är rörmokare egentligen.
Att ett företag kallar sig för "bygg och badrum" betyder tyvärr inte att de har någon som helst kompetens inom området.
Att företaget finns kvar nu två år senare förvånar mig
Det är inte ens säkert att rörmokaren är rörmokare egentligen.
Att ett företag kallar sig för "bygg och badrum" betyder tyvärr inte att de har någon som helst kompetens inom området.
Att företaget finns kvar nu två år senare förvånar mig
Tack för ditt svar! Jag har lärt mej en läxa. Idag släpps ingen hantverkare in utan leg. Företaget anlitar underleverantörer så det är svårt att komma åt dem. Det visste jag inte då. Tyvärr.L lordi skrev:Tyvärr allt för vanligt idag. När byggsvängen går för högvarv ploppar det upp mindre seriösa företag. De betalar låga löner till sina anställda, och det innebär att de inte får tag på utbildad och kompetent personal.
Det är inte ens säkert att rörmokaren är rörmokare egentligen.
Att ett företag kallar sig för "bygg och badrum" betyder tyvärr inte att de har någon som helst kompetens inom området.
Att företaget finns kvar nu två år senare förvånar mig
Vad trodde Du? Lärpengar!M MarjattaB skrev:hej!
Vi anlitade ett företag som heter Lisana bygg och badrum för två år sedan. Redan från början gick allt galet. Väggar revs, betong borrades upp, att övertäcka ytorna utanför badrummet glömdes bort. Betongdamm överallt. Personen som rev hade inga skyddskläder och ingen belysning. Vi påtalade detta så dagen därpå kom belysning. Ny kontakt ang täckning. Det dröjde några dagar så sattes det upp plastdörr och papp på golvet. Vi hörde att betongborrningen gick trögt, påtalade detta. Nästa dag kom en kraftfullare borr. Så här fortsatte det. Samtliga hantverkare kom från Azerbadjan, inget ont i det men de kunde inte svenska eller engelska så vi kunde inte kommunicera. Vi fick visa hur man lägger isolering så det ligger omlott och att inte trycka in isoleringen. Samtliga rör skulle vara infällda. När det kom till duschblandaren blev det svårt. Enl Hans Grohes instruktion (med bilder) skulle en skyddskåpa sitta på till slutet. Rörmokaren kapade resolut kåpan. Eftersom viss slipning förekom samtidigt fick vi rensa gipsbitar och damm från blandaren som ju var oskyddad. Skvallerskåpet med röranslutningarna hade färdiga hål för vattenrör, fler än vi behövde. Pluggen till hålen försvann och ersattes av egentillverkade vilka visserligen var täta men ett hål blev inte täckt. När vi väl satte på duschen såg vi att svallerröret släppte ut vatten, det rann till och med till grannen. Alltså revs väggen runt duschblandaren. Det laserskurna kaklet hackades i lagom bitar med en hammare, det gick åt en del kakel kan man säga. Kakelkap skaffades men kaklaren kunde inte använda den. Badrumsdörren sattes upp snett så den gick inte att stänga. Osv osv. Arbetet skulle ta 14 dagar. Det tog fyra och en halv månad från augusti till december. Visserligen två veckor på ny leverans av delar till duschblandaren eftersom de hade gått sönder. Vi var utan varmvatten halva tiden.
Efter allt elände lyckades vi förhandla ner kostnaden rejält. Det hjälpte inte mot oron över vad mer skulle gå sönder.
Nu,två år senare slutade toalettspolningen att fungera. Toaletten är inbygg och kaklad med en liten lucka för rören. När vi tittar ser vi att rörmokaren har dragit rören felaktigt så att spolarmarna har sakta rört sig med resultat att spolknappen inte kommer i kontakt armen, således inget vatten.
Kontaktar Lisana, 3 års garanti gäller. En rörmokare som talar dålig svenska ringer... Han har inte kommit än. Spänningen är olidlig...
Klicka här för att svara