klash skrev:
Och slutligen, själva knorren på mailet:

Tänk igen på att du tar på dig ett stort ansvar om du väljer att renovera lampor åt andra.
Jag hittade denna länk på nätet. Tycker det står en del bra där.
[länk]

:)
Den gjorde min dag! :) Då behöver vi ju inte fråga elsäkerhetsverket längre, om de ändå skall hänvisa till oss, menar jag! :cool:

Cirkeln är sluten. Min åsikt om elsäkerhetsverket är klar = Tomtar!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
klash skrev:
Ok, nu börjar förvirringen bli total för min del... Elsäkerhetsverket svarar igen:

Du har missuppfattat.

Min tanke var att du ska klippa av sladden/kontakten på den begagnade orenoverade lampan för att det ska vara tydligt för kunden att den behöver renoveras. Då uppfyller du produktsäkerhetslagen §3 andra punkten. Att ta bort stickproppen är en sätt att göra den obrukbar.

De menar alltså att jag inte ens får sälja en ORENOVERAD begagnad lampa utan att klippa kontakten? Superkonstigt. Man får heller inte ge bort/sälja/på något sätt avyttra en lampa som du renoverat själv.

Och slutligen, själva knorren på mailet:

Tänk igen på att du tar på dig ett stort ansvar om du väljer att renovera lampor åt andra.
Jag hittade denna länk på nätet. Tycker det står en del bra där.
[länk]

:)
Att "sätta något på marknaden" är ett mycket vidare begrepp än enbart försäljning. I princip tolkas det som att du låter någon annan använda din produkt. Då är den satt på marknaden.

Ett exempel:

Du köper en hårfön i USA på semestern och tar hem den, Stickproppen passar förstås inte så du byter ut den till en som passar i Sverige. Så länge du använder den enbart själv är den inte satt på marknaden. Men om du låter din fru blåsa håret med den är den satt på marknaden inom EU/EES. Då är du importör och ansvarig för att den uppfyller alla krav i till exempel LVD. Inte nog med det. I och med att hårfönen är satt på marknaden i ett EU/EES-land så är den automatiskt satt på marknaden i alla EU/EES-länder.

Det är bland annat därför EU har så stränga krav på införsel av varor och produkter in till EU/EES.

Fredrik Sjödin skrev:
Att "sätta något på marknaden" är ett mycket vidare begrepp än enbart försäljning. I princip tolkas det som att du låter någon annan använda din produkt. Då är den satt på marknaden.

Ett exempel:

Du köper en hårfön i USA på semestern och tar hem den, Stickproppen passar förstås inte så du byter ut den till en som passar i Sverige. Så länge du använder den enbart själv är den inte satt på marknaden. Men om du låter din fru blåsa håret med den är den satt på marknaden inom EU/EES. Då är du importör och ansvarig för att den uppfyller alla krav i till exempel LVD. Inte nog med det. I och med att hårfönen är satt på marknaden i ett EU/EES-land så är den automatiskt satt på marknaden i alla EU/EES-länder.

Det är bland annat därför EU har så stränga krav på införsel av varor och produkter in till EU/EES.
Och det här får ju bla till effekt att hela begagnatmarknaden blir omöjlig om du gjort ens det mest basala underhåll? Eller? Vad om man byter ut en skada stickpropp (säg hela sladstället eftersom det mesta är "EURO-platt" idag) mot en helt likvärdig?

Finns det som sagt någon enda dom där domstolen tolkat reglerna så här när det är privatpersoner inblandade?

(Jag noterar också att *om* det här är den rätta tolkningen så gagnar det ju på inga sätt elsäkerheten. Det enda sättet att inte behöva ta ansvar skulle ju då vara att aldrig laga eller underhålla apparatur utan att istället sälja/ge bort/överlåta den i befintligt skick. Hur osäkert detta än må vara.)

Jag ser inte riktigt sambandet. Att byta en amerikansk stickpropp mot en europeiskt måste klassas som ombyggnad, för man måste ju klassa om lampan från 115 till 230 V också.

Att underhålla en europeisk lampa och byta ut delar mot likvärdiga kan rimligen inte bryta mot några CE-regler, varken vid försäljning eller för eget bruk.

Frågan är hur man avgör om delarna är likvärdiga eller inte.

Så som lagstiftningen ser ut så är det den ursprungliga tillverkaren som avgör vad du får byta ut och inte. Om de skriver i manualen att du inte får byta nätsladd så innebär byte av nätsladd att du bygger om produkten. Då är det inte underhåll.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Du menar om lampan har en anslutningskabel av typ Z, nä det går ju inte, har faktiskt sett färdigmonterade lampsocklar med sådan. Nån ordning får det vara smile.gif. Typ X får man ju byta, även typ Y om man kan betrakta sig själv som en serviceverkstad.

Jo, men hur fungerar det i praktiken med en 50 eller 100 år gammal lampa där du i 99 fall av 100 inte kan få fram någon manual eller specifikation och där i många fall tillverkaren inte finns längre om du ens kan utläsa en sådan?

De ska normalt slängas.

Där kommer du inte undan att bygga om den och ändra på dess skyddsklass.

Nått som inte kommer fram är att det inte är elsäkerhetverket som i detalj ska tala om hur saker och ting ska göras, utan det ansvaret ligger på tillverkaren. Det är alltså tillverkaren som ska kunna visa att en "vara" är säker och uppfyller dom krav som finns om säkerhet och kunna visa hur tillverkaren gör för att uppfyllakraven, sedan är det upp till säkerhetverket att vid behov avgöra om kraven uppfylls.

Nu kräver det väl knappast det yttersta av mänskliga förmågor för att renovera, iordningställa lite olika gamla lampor som klash är inne på att göra. Att göra något lite (mycket?) i överkant bättre än i stort vilken i handeln tillgänglig nutida liknande produkt som helst borde vara mycket enkelt. Ibland går såna här trådar lite överstyr i enorma hårklyverier kring i stort ickefrågor, tom för en elnörd som jag själv.

Kameler, nålsögon, mygg, elefanter är vad jag direkt får i huvudet såna här gånger när man tänker på hur verkligheten på många håll i den professionella elvärlden ser ut. TS sätt du dig in i relevanta reglementen, skaffa den kunskap du ev saknar, gör ett perfekt i alla meningar invändningsfritt jobb och sov sen lugnt vad gäller detta.

Det kräver lika mycket att renovera en lampa som att konstruera en lampa. Om inte mer, eftersom man kanske måste utöva lite detektivarbete kring materialen.

Det som krånglar till det hela är det här med ansvarsförsäkringar och sånt. Ett företag som konstruerar en lampa har försäkringar som kan gå in och täcka upp om en av deras produkter orsakar skador. En privatperson har normalt inte det utan där blir det enbart den egna ekonomin som ska ta smällen.

Och om man som privatperson går till ett försäkringsbolag och säger att man vill teckna en ansvarsförsäkring för sin lamprenovering så tror jag att de ställer rätt höga krav...

Standarder måste köpas, de är ofta svåra att sätta sig in i, de uppdateras regelbundet (så man måste köpa senaste utgåvan). Och de flesta standarder bygger som sagt var också på typprovning som inkluderar destruktiv provning.

Redigerat:
Tack GK100 för ett balanserat inlägg i debatten!

Jag vill inte hänga ut något speciellt företag, men jag tar den första träffen jag fick på blocket som exempel, men som jag inte vet någonting om utöver det:

http://www.blocket.se/stockholm/RETRO_golvlampor__50_tal__60_tal__70_tal_51759516.htm?ca=17&w=3

De säljer uppenbart renoverade lampor och renoverar även på beställning. När man läser vidare på deras hemsida (http://www.stockholmretro.se/cms.php?id_cms=3) står följande att läsa:

Alla varor/objekt är begagnade och säljs i befintligt bruksskick.Tillverkningsgaranti tillämpas inte på begagnade varor. Lampor är genomgångna men Stockholm Retro garanterar inte full elektrisk/mekanisk funktion av belysningsföremål, eller andra elektriska eller mekaniska föremål. Varornas exakta tillverkningsår är i regel okänt men är normalt från 1950-, 1960- eller 1970-talen. Det kan dock vara tidigare eller senare även om detta inte framgår av objektsbeskrivningen. Materialet i varorna är okänt och all användning sker på köparens ansvar. Varorna är tillverkade enligt dåtidens krav och det kan vara så att de i vissa fall inte uppfyller dagens normer, exempelvis föremål avsedda för mat/dryck eller smycken. Textilier saknar i regel tvättråd.Vi reserverar oss för slutförsäljning av objekt/vara som sålts i den fysiska butiken och som ännu inte hunnit tas bort från webbutiken. Skulle detta uppstå blir du kontaktad och har möjlighet att justera eller makulera din beställning.Vi reserverar oss för eventuella fel i objektsbeskrivningen, felaktig prisuppgift samt för att färgåtergivning kan vara missvisande på fotografier av objekten.

Med de köpvillkoren, tycker ni de gör sig skyldiga till något ansvar om det skulle hända något med en lampa de säljer?

Intressant. Får man skriva på ett avtal? Men som sagt, problem blir det först om en lampa orsakar en olycka ;).

Här kan du köpa standarder billigt e-standards. Kanske inte helt rumsrent med tanke på de låga priserna, men med tanke på den officiella prisnivån är jag inte det minsta skamsen. Har beställt några gånger och pdf'er levereras via @mail inom ett dygn. Tyvärr har de inte europeisk standard, ännu mindre svensk...

Fredrik Sjödin skrev:
Jag är rätt övertygad om att det inte stämmer. I EU-rätten finns sedan 2008 en klargörande definition av "sätta på marknaden" som innebär att den tillhandahålls i en kommersiell kontext:

EC765/2008 skrev:
‘making available on the market’ shall mean any supply of a product for distribution, consumption or use on the Community market in the course of a commercial activity, whether in return for payment or free of charge.
Om man privatimporterar något och låter närstående använda det så är det i allmänhet inte del i en kommersiell aktivitet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.