18 656 läst ·
104 svar
19k läst
104 svar
Renovera lampor vad är tillåtet som lekman?
En skillnad är att gamla bilar måste besiktas minst en gång om året till skillnad från gamla lampor. Eventuellt farliga renoveringar bör fångas upp då.lars_stefan_axelsson skrev:
För ordningen skull kan påpekas att även om man använder en väggvårta som redan är CE-märkt så måste hela kombinationen CE-märkas trots att själva lampan bara använder 12-24V. Kan vara lätt att missa eftersom lågspänningsdirektivet gäller mellan 50 och 1000V.Bo.Siltberg skrev:
Däremot bör man komma undan CE-märkning om man säljer lampan utan väggvårta och låter det vara upp till köparen att koppla in den till vilken 12-24V-strömkälla han behagar.
Observera att EMC-direktivet gäller även för klenspänningsprodukter. EMC-direktivet är betydligt svårare att vara säker på att man uppfyller än lågspänningsdirektivet. Lågspänningsdirektivet kan man ofta klara sig igen med hjälp av "hängslen och svångrem" (d.v.s. med rejäla marginaler överallt), men EMC är nästan omöjligt att kolla utan att mäta (och det gör man inte så enkelt med hobbygrejer).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 848 inlägg
Nu pratar vi om smålampor, eventuellt drivna med en inhandlad transformator. Finns det verkligen risk för EMC-problem här?
Är det verkligen en transformator (och inte en switchad nätdel) så kanske det inte är så stor risk, men min erfarenhet har lärt mig att det tyvärr är väldigt farligt att vara bergsäker på att det inte finns problem om man inte verkligen har mätt. Jag har mer än en gång råkat ut för situationer där jag tänkt "det kan inte vara nåt problem, men jag måste ju ha värde att skriva i testrapporte så jag kör ett snabbt test" och upptäckt att det var så mycket problem att produkten inte godkändes. Det var visserligen inte lampor eller EMC, men det handlar om principen. Utan att testa kan du bara gissa.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
Jag tror att det är en alldeles för snäv tolkning av typen "i teorin så skulle det maximalt kunna bli så", men lagen (eller livet) fungerar mycket sällan så. Om det var en vanlig tolkning så skulle man inte kunna ge/överlåta/sälja något som man gjort något med (exv. bil som man bytt hjul på), eller i förlängningen något man använt. Så kalla mig skeptisk.Nerre skrev:Jag tror inte det spelar nån roll om du ger bort lampan eller om du säljer den, det är snarare själva ombyggandet av lampan som är problemet. Använder du den hemma så tar du risken själv, och dessutom har du uppsikt och märker t.ex. om isoleringen på nätsladden verkar skavas sönder av en kant som du hade missat. Men ger du bort lampan till nån annan kanske den personen inte förstår att det är livsfarligt att isoleringen på sladden börjar gå sönder.
Fast du kanske testar brytskyddet på dina lampor med 10 000 bockningar i bockmaskin?
Så jag är som sagt mycket intresserad av ifall någon har ett domslut som är tillämpligt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
Det är möjligt, men långtifrån säkert. Dels så är inte bilprovningen perfekt. Dels så sker den bara en gång om året. I medeltal så kör bilarna alltså omkring i 6 månader innan de besiktigas igen.f91jsw skrev:
Men den är ju en intressant fråga vilket ansvar bilprovningen då tar? (Jag orkar inte googla). Kan man kräva dem på ersättning om de godkänt en bil som visar sig ha farliga fel?
Sedan så har vi ju allt som inte besiktigas. Säg en cykel. Tänk dig att du glömt dra muttrarna till framhjulet så det hoppar i en backe... (Med hus vet vi ju redan. Det är upp till köparen att besiktiga och säkerställa att huset är OK. Det är inte ens så att säljarens upplysningsplikt är särskilt stark.)
Gränsdragningen ligger i vad den ursprungliga tillverkaren anger att du får göra med grejerna.lars_stefan_axelsson skrev:
När det t.ex. gäller bilar så är bilen typgodkänd med vissa däckdimensioner, byter du till en däckdimension som inte ingår i typgodkännandet så tar du över tillverkaransvaret för den "nya" bilmodell du skapat och kraven hamnar på dig att ordna ett typgodkännande för den.
För min del diskuterar jag vad reglerna formellt sett säger, sen att folk kanske inte åker dit för "brotten" är en annan femma.
Problemet när man säljer saker begagnat eller skänker bort dem är väl att bevisa eventuella utfästelser från säljaren. När det gäller lösöre så säljs det oftast "i befintligt skick". Det blir då troligen ord mot ord när man ska avgöra vilket skick säljaren har lovat att produkten befinner sig i.
Om du ger bort en lampa och säger "den är kanske livsfarlig, jag har inte kollat den, koppla inte in den" så kan du knappast vara skyldig om det sker en olycka. Men om du inte säger något så förutsätter mottagaren att lampan är hel och går att använda som en lampa ska kunna användas.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
Njae, reglerna säger ingenting "formellt" innan det tolkats av domstol. Så därför är det alltid intressant att veta vad domstolar sagt, eller om ens fall gått till domstol. Här menar jag inte att bevisläget skulle vara svårt, eller att det eventuellt är lätt att ljuga sig ur situationen, utan om den fundamentala tolkningen. (Jmf. "Är det lagligt att odla industrihampa i Sverige?" För polis och åklagare var lagen och tolkningen av denna solklar. MEN för rättsväsendet var frågan långtifrån klar, och det visade sig att det är lagligt (givet vissa krångliga förutsättningar), och detta *utan* att man ändrade lagen.) Vad det gäller registrering och typbesiktning av bilar så är den frågan väl utredd av domstolarna, så den är inte så intressant som analogi.Nerre skrev:
Frågan kvarstår alltså. Har någon sett eller hört talas om någon dom?
P.S. Biltillverkare specar egentligen inte alls särskilt mycket om vad du får göra med en bil (utom vad gäller garanti då). Lagen ställer däremot en del krav på hur en bil skall registreras/besiktigas. Där står mycket riktigt däckdimension, men inget om att man får, eller inte får, byta styrleder. Det finns ingen som säger något om det. Så även där så är regelverket långtifrån heltäckande.
Redigerat:
Poängen var att besiktningen sker och att den faktiskt fångar upp merparten av potentiellt farliga fel, samt att det fungerar avskräckande mot folk som får för sig att modifiera bilar utanför typgodkännandet. Ingen av de mekanismerna finns i fråga om begagnade lampor.lars_stefan_axelsson skrev:
Sen tror jag du missar distinktionen mellan reparera och serva å ena sidan och att modifiera genom att gå utanför typgodkännande/CE-märkning/regelverket å andra sidan. Den som modifierar en produkt och säljer den vidare tar på sig ett tillverkaransvar, till skillnad från den som reparerar/servar. När du som privatperson säljer något begagnat har du inget tillverkaransvar och köparens undersökningsplikt sträcker sig rimligen bara så långt att han kan förutsätta att eventuella fel inte beror på medvetna modifieringar som går utanför det som lagen föreskrev gällande produkten när den var ny.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 848 inlägg
Utmärkt! Vilka vanliga fel brukar du hitta på små armaturer med stickpropp? Vilka tips har du till TS på utformningen?
Inte mitt område, men det kan väl ändå inte stämma? Typgodkännandet av en bil omfattar rimligen betydligt många fler delar av bilen än däcken, och jag är rätt säker på att styrsystemet omfattas av typgodkännandet.lars_stefan_axelsson skrev:
Det enklaste är väl att gå in på Elsäkerhetsverkets hemsida och titta vilka fel som är vanliga bland de produkter som får försäljningsförbud.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/produktsakerhet/forsaljningsforbud/
En sak att notera är att många brister beror på dålig hållfasthet hos komponenterna. Det är nåt som är jättesvårt att undvika vid tillverkning av enstaka exemplar eftersom det kräver att man testar komponenterna med förstörande provning.
Titta t.ex. på dragavlastningen här
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Sladd-kan-skavas-i-bordlampa/
Den höll alltså vid normal montering, men gick sönder när sladden vreds.
Andra typer av fel som är svåra är t.ex. att en sladd kan åldras snabbare inuti lampan på grund av att den ligger emot material som påverkar den kemiskt eller att den utsätts för högre temperaturer än den är gjord för.
Det bästa råd jag kan ge är att köpa standarden och läsa den den noga.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/produktsakerhet/forsaljningsforbud/
En sak att notera är att många brister beror på dålig hållfasthet hos komponenterna. Det är nåt som är jättesvårt att undvika vid tillverkning av enstaka exemplar eftersom det kräver att man testar komponenterna med förstörande provning.
Titta t.ex. på dragavlastningen här
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Sladd-kan-skavas-i-bordlampa/
Den höll alltså vid normal montering, men gick sönder när sladden vreds.
Andra typer av fel som är svåra är t.ex. att en sladd kan åldras snabbare inuti lampan på grund av att den ligger emot material som påverkar den kemiskt eller att den utsätts för högre temperaturer än den är gjord för.
Det bästa råd jag kan ge är att köpa standarden och läsa den den noga.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
Bara så att vi är tydliga över skillnaden. Du kan inte hjälpa tillverkare att uppfylla lagarna om du *inte* är insatt i vilka gällande domar som tolkat dessa. Prejudicerande domar är inte skilda från lagen. De är en del av den.Nerre skrev:
I min egen verksamhet så håller jag mig inte bara ajour med högskolelagen och förordningen, utan även förarbeten samt hur domar påverkat denna. Det är hela klabbet som gäller. Inte bara den del som står skriven i SFS.