18 670 läst ·
104 svar
19k läst
104 svar
Renovera lampor vad är tillåtet som lekman?
Nu är det ju såhär att CE-märkning regleras av en massa olika direktiv. I dessa direktiv så brukar det framgå vad som gäller när det t.ex. är reparationer, ombyggnad etc. Gränsdragningen för vad man får göra är alltså olika för olika direktiv. I vissa fall är det väldigt strikt att tillverkaren kan beskriva i manualen precis vad du får göra och inte (du har säkert ett antal produkter i ditt hem där det står att man inte får byta ut nätsladden om den skadas utan att produkten då ska skrotas), i andra fall anser man att det är underförstått att en produkt ska kunna användas till vissa saker.Totem skrev:
Sen är det så att även om du köper in en CE-märkt produkt och bara byter ut etiketten på den så räknas du formellt sett som tillverkare. Sker en olycka med produkten är ansvaret ditt. Du kan INTE skylla på den ursprungliga tillverkaren, de räknas bara som en underleverantör till dig och där kan du i bästa fall ha ett avtal med dem som du kan påvisa att de brutit.
Jag citerade ju nån EU-sida som talade om distinktionen mellan att reparera elektrisk utrustning genom att ersätta komponenter med likvärdiga vs. att ändra funktionen genom att sätta ditt komponenter som inte är likvärdiga. Jag tror inte att Elsäkerhetsverket har rätt i sin tolkning: det bör vara OK att sälja renoverade lampor om de har samma funktion och likvärdiga komponenter som från början.lars_stefan_axelsson skrev:
Problemet i det här fallet är att det ofta inte går eller är rimligt att renovera en lampa till ursprungligt skick. Många har exempelvis klass 0-stickkontakt som inte går att använda i moderna bostäder. Då måste man jorda den eller bygga om den till dubbelisolerad och därmed måste man formellt CE-märka.
Det är oftast där problemet ligger. Hur vet du vilka egenskaper hos komponenten som var kritiska?f91jsw skrev:
Tittar du i en testrapport för en elektrisk produkt som elsäkerhetstestats så brukar den innehålla en lista med kritiska komponenter. I många fall är dessa specificerade med tillverkare och typbeteckning, eftersom de har testats i samband med produkten. Att hitta en "likvärdig" komponent innebär då att man måste testa den mot samma krav som den ursprungliga (det räcker alltså inte med att titta på specifikationerna eftersom de inte täcker alla egenskaper).
Är det en stickpropp så kanske det räcker med att kolla att den är enligt relevant standard och ha tillräckliga märkdata, men är det t.ex. ett brytskydd så kan man behöva göra bockprov för att kolla att det nya skyddar kabeln lika mycket. Plastdetaljer i en lampa kan vara flamklassade eller har vissa krav på mekanisk hållfasthet. Det är inget du ser på plasten utan det måste provas med förstörande provning. Utan att ha orginaltillverkarens specifikationer så måste du gissa.
Jag hittar inget specifikt för lampor, men för medicintekniska produkter så har läkemedelsverket en del info.
http://www.lakemedelsverket.se/malg...tande-av-begagnade-medicintekniska-produkter/
Där står bland annat
http://www.lakemedelsverket.se/malg...tande-av-begagnade-medicintekniska-produkter/
Där står bland annat
Helrenoveras i sin tur innebär att produkten
Och så gör inte vi inom processindustrin. Vi renoverar och installerar ny utrustning i en produktionslinje. Det som är nytt är CE märkt. Det gamla som renoveras blir inte det. Där gäller det äldre regelverket.Nerre skrev:
Gör ni det internt inom företaget så är det ok, då placerar ni inte grejerna på marknaden.
Problemet uppstår om ni börjar sälja de renoverade sakerna, då placeras de på marknaden och ni får tillverkaransvaret.
Problemet uppstår om ni börjar sälja de renoverade sakerna, då placeras de på marknaden och ni får tillverkaransvaret.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag tror ESV missuppfattade fråga 1 och 2. Det handlar om underhåll, dvs byte av defekta delar i en gammal lampa mot likvärdiga delar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Annars, om vi pratar om en sådan förändring (exv. byta en klass-0 kontakt till en som fungerar i ett modernt hem. Det har jag själv gjort på en lampa.) så har vi ju den gamla klassikern "klippa kontakten på tvättmaskinen för att installera den fast". Här är det ju helt klart en förändring som (för det allra mesta) inte står som uttryckligen tillåten i manualen.
Så då är vi i så fall kvar i den (extrema) tolkningen att elektrikern som gör det i så fall måste ta tillverkaransvar för hela tvättmaskinen (vem vet, det kanske startar en brand pga att någon helt orelaterad komponent i maskinen ger upp andan) och i så fall CE-märka om den...
Det låter inte vettigt varken av (samhälls)-ekonomiska, eller elsäkerhetsmässiga skäl, och jag är mycket tveksam till att det var det som lagstiftaren ville uppnå.
Elsäkerhetsverket säger själva bla: "Tänk på att om du klipper bort stickproppen och låter en elinstallatör göra en fast installation så har du sannolikt brutit maskinens CE-märkning vilket innebär att tillverkaren kan avsäga sig garantiansvaret för produkten. Följ alltid tillverkarens anvisningar." Men pratar här alltså bara om eventuella garantiärenden (som jag har *mycket* svårt att tro att tillverkaren skulle få något gehör för hos konsumentverket, den chansen tror jag är nära noll), inte om elektrikern i så fall tar på sig något producentansvar. Men det vore ju intressant att få reda på om de gör det. (Det är en komplikation att elektrikern ev. bara säljer *tjänsten* att modifiera tvättmaskinen, men vem tar i så fall ansvaret? Det borde ju rimligtvis vara den som gör modifikationen?)
Så då är vi i så fall kvar i den (extrema) tolkningen att elektrikern som gör det i så fall måste ta tillverkaransvar för hela tvättmaskinen (vem vet, det kanske startar en brand pga att någon helt orelaterad komponent i maskinen ger upp andan) och i så fall CE-märka om den...
Det låter inte vettigt varken av (samhälls)-ekonomiska, eller elsäkerhetsmässiga skäl, och jag är mycket tveksam till att det var det som lagstiftaren ville uppnå.
Elsäkerhetsverket säger själva bla: "Tänk på att om du klipper bort stickproppen och låter en elinstallatör göra en fast installation så har du sannolikt brutit maskinens CE-märkning vilket innebär att tillverkaren kan avsäga sig garantiansvaret för produkten. Följ alltid tillverkarens anvisningar." Men pratar här alltså bara om eventuella garantiärenden (som jag har *mycket* svårt att tro att tillverkaren skulle få något gehör för hos konsumentverket, den chansen tror jag är nära noll), inte om elektrikern i så fall tar på sig något producentansvar. Men det vore ju intressant att få reda på om de gör det. (Det är en komplikation att elektrikern ev. bara säljer *tjänsten* att modifiera tvättmaskinen, men vem tar i så fall ansvaret? Det borde ju rimligtvis vara den som gör modifikationen?)
Och det händer också att vi säljer av äldre renoverad utrustning och vi tar inte på oss något tillverkaransvar.då hade det istället sålts som skrot.Nerre skrev:
Jag skrev som sagt tillbaka till Elsäkerhetsverket och undrade om det inte fanns några kryphål för att kunna ägna sig åt det jag vill. Jag fick det här intressanta svaret:
Ja, det är säkert en massa människor som inte har koll på detta.
Mer om lagar. Det finns en lag som heter produktsäkerhetslagen. Du kan söka efter den på nätet. Den handlar om näringsidkares ansvar för produkter.
3 § Lagen tillämpas inte i fråga om
1. begagnade varor som tillhandahålls som antikviteter, och
2. varor som skall repareras eller renoveras innan de kan tas i bruk, om näringsidkaren tydligt informerar konsumenten om att det är fråga om en sådan vara.
Mitt råd är
Klipp bort stickkontakten på lampor(antika så väl som bara gamla/begagnade) du vill sälja. Då syns det tydligt att det inte går att använda lampan som den är. Sen säljer du lampan och säljer samtidigt med tjänsten att renovera den. Du behöver inte ha behörighet för att renovera lampor men du måste givetvis veta vad du gör. Extra viktigt när du gör det åt andra. Jag tror det finns mycket att lära. När du tycker att du kan kolla då in våra försäljningsförbud. Många gäller lampor. Där ser du vad som bla fallerar: brist på dragavlastning, lamphållaren roterar, sladden skaver mot metall, instabilitet mm. Se också till att du kan vad som menas med klass 0, klass 1 , klass 2 resp klass 3.
Mer om lagar. Det finns en lag som heter produktsäkerhetslagen. Du kan söka efter den på nätet. Den handlar om näringsidkares ansvar för produkter.
2. varor som skall repareras eller renoveras innan de kan tas i bruk, om näringsidkaren tydligt informerar konsumenten om att det är fråga om en sådan vara.
Mitt råd är
Klipp bort stickkontakten på lampor(antika så väl som bara gamla/begagnade) du vill sälja. Då syns det tydligt att det inte går att använda lampan som den är. Sen säljer du lampan och säljer samtidigt med tjänsten att renovera den. Du behöver inte ha behörighet för att renovera lampor men du måste givetvis veta vad du gör. Extra viktigt när du gör det åt andra. Jag tror det finns mycket att lära. När du tycker att du kan kolla då in våra försäljningsförbud. Många gäller lampor. Där ser du vad som bla fallerar: brist på dragavlastning, lamphållaren roterar, sladden skaver mot metall, instabilitet mm. Se också till att du kan vad som menas med klass 0, klass 1 , klass 2 resp klass 3.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Va? Var hela det från elsäkerhetsverket? Klipp stickproppen?! Snacka om att göra skillnad mellan lagens bokstav och mening...klash skrev:Jag skrev som sagt tillbaka till Elsäkerhetsverket och undrade om det inte fanns några kryphål för att kunna ägna sig åt det jag vill. Jag fick det här intressanta svaret:
Mitt råd är
Värt att notera är att produksäkerhetslagen *bara* gäller näringsverksamhet. Om man privat säljer en lampa så gäller den *inte*. (Ej heller om man inte säljer till kund utan till t ex annan yrkesverksam). (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20040451.HTM)
Japp, det är ordagrant från mailet jag fick. Om jag förstått det rätt kan man alltså inte sälja en komplett, fungerande lampa utan att ta på sig garanti/tillverkargaranti, men jag kan utifrån en enskild firma sälja en inkomplett lampa, ta betalt för tjänsten att skruva ihop den om kunden så önskar, och inte behöva lämna någon garanti? Tolkar ni också det så?